• ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5275 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد

بي‌توجهي به هشدار نارنجي رنگ هواشناسي براي سرنشينان يك قايق در سد كارون فاجعه‌ساز شد

نُهمين نفر هنوز مفقود است

به گفته برخي اهالي روستاي كهرلا نيروهاي هلال‌احمر پس از چهار ساعت خود را به محل حادثه رساندند

بهاره  شبانكارئيان 

اداره كل هواشناسي استان خوزستان از ۱۵ مرداد ماه تا ۲۰ مرداد ماه سال جاري، هشدار نارنجي رنگ را براي امور شهرستان‌هاي اين استان صادر كرده است. در هشدار نارنجي رنگ اداره كل هواشناسي استان خوزستان درخصوص توصيف وضعيت جوي آمده است: «ضرايب بالاي ناپايداري، رگبار، رعد و برق و وزش باد متوسط تا نسبتا شديد و احتمال وزش تندباد لحظه‌اي و خيزش گرد و خاك وجود دارد.» همچنين در اين هشدار نارنجي رنگ درباره نوع مخاطره و اثر مخاطره قيد شده است: «در بعدازظهرها رگبار، رعد و برق، احتمال ريزش تگرگ و سيلابي شدن مسيل‌ها و رودخانه‌هاي فصلي در مناطق مستعد به ويژه مناطق كوهستاني و در بقيه ساعات روز وزش باد متوسط تا نسبتا شديد گاهي تندبادهاي لحظه‌اي و احتمال برخاستن گرد و خاك مورد انتظار است. احتمال آسيب به جاده‌هاي روستايي و پل ارتباطي، شكستگي درختان، صاعقه شديد، ريزش تگرگ، كاهش ديد ناشي از گرد و خاك و احتمال آبگرفتگي و جاري شدن سيلاب و طغيان رودخانه‌هاي فصلي در مناطق كوهستاني وجود دارد.»  با وجود تمام اين هشدارها در ۱۶ مرداد ماه سال جاري يك قايق در درياچه سد كارون ۳، واژگون شد. در پي واژگوني اين قايق يك نفر مفقود شده و ۸ نفر ديگري كه در اين قايق حضور داشتند توسط سه جوان روستاي كهرلا در بخش دزپارت از توابع شهرستان ايذه واقع در استان خوزستان نجات پيدا كردند. 

حوالي ساعت ۸ شب روز يكشنبه يك قايق موتوري با
 ۹ سرنشين از اسكله شيوند ايذه به سمت روستاي كهرلا در حركت بود كه به دليل وقوع توفان واژگون شد. سه نفر از اهالي روستاي كهرلا وقتي متوجه غرق شدن اين افراد مي‌شوند با قايق به سمت اين ۹ نفر مي‌روند و موفق مي‌شوند هشت نفر از آنها به اضافه شخصي كه مسوول اين قايق بود را نجات دهند اما يك نفر از سرنشينان اين قايق مفقود مي‌شود. برخي اهالي روستاي كهرلا درخصوص عدم حضور نيروهاي امداد و هلال احمر به «اعتماد» مي‌گويند: «نيروهاي هلال احمر پس از چهار، پنج ساعت از وقوع حادثه به محل رسيدند. سه نفر از اهالي روستا افرادي كه داخل قايق بودند را حين غرق شدن نجات دادند و به خانه‌شان بردند. بعد هم نيروهاي اورژانس و هلال احمر پس از چند ساعت از راه رسيدند و آنها را به درمانگاه دزپارت منتقل كردند. هنوز هم پس از گذشت ۵ روز از اين حادثه يك نفر از سرنشينان اين قايق مفقود است.» 
«مهدي اوركي» سرپرست اداره هواشناسي شهرستان ايذه درخصوص هشدار نارنجي رنگي كه از سوي اداره كل هواشناسي استان خوزستان صادر شده بود به «اعتماد» مي‌گويد: «در اين خصوص هشدار نارنجي رنگ صادر شده بود و هر منطقه هشدارها را براي شهرستان يا روستاي خود اعلام مي‌كند اما برخي از افراد به اين هشدارها بي‌اعتنايي مي‌كنند.»

مسوول خاصي هنگام هشدارها 
نظاره‌گر نيست
«مجيد رحماني» فرماندار بخش دزپارت شهرستان ايذه درخصوص اين خبر به «اعتماد» مي‌گويد: «علي‌رغم تمام هشدارها و تاكيدهايي كه از قبل درباره وضعيت آب و هوايي اعلام شده بود روز يكشنبه يك خانواده درخواست قايق مي‌دهند كه براي گردش به سمت روستاي شيوند بروند كه به دليل وقوع توفان آب داخل قايق مي‌شود و آن را واژگون مي‌كند. اين خانواده اهل روستايي در شهرستان باغملك بودند و يكي، دو نفر از آنها هم خانه‌هاي‌شان در اهواز بوده است.»
او در جواب سوال در مورد اينكه اگر هشدار داده شده بود چرا مانع از ورود آنها در سد كارون نشدند، مي‌گويد: «اين خانواده به فردي كه قايق داشته تماس مي‌گيرند كه آنها را به روستا برساند او هم قبول مي‌كند. همان لحظه نيروي انتظامي يا مسوول خاصي آنجا نيست كه بخواهد جلوي اين افراد را بگيرد. اين 9 نفر همگي اعضاي يك خانواده بودند و تمامي آنها جليقه داشتند جز اين يك نفري كه غرق شد. آب داخل قايق مي‌شود و آن را واژگون مي‌كند. روستاي كهرلا در نزديكي اين حادثه است كه برخي از جوانان آن روستا متوجه اين اتفاق مي‌شوند و با قايق خود را به اين افراد مي‌رسانند. هشت نفر از آنها را نجات مي‌دهند اما يك نفر از آنها مفقود مي‌شود و كسي نمي‌داند كه چه اتفاقي براي او افتاده است. دو، سه نفر از اعضاي اين خانواده كودكان ده، دوازده ساله بودند. فرد مفقودي كه اسمش نيز «محمد نوري ممبيني» است و حدود 32 سال داشته، خانواده‌اش مي‌گويند؛ پس از اينكه داخل قايق مي‌شود اعلام مي‌كند كه به شنا آگاهي دارد و از پوشيدن جليقه امتناع مي‌كند. براي همين وقتي قايق واژگون و تمام افراد داخل آب مي‌افتند ولي اين فرد كه جليقه نداشته غرق مي‌شود.»
رحماني درخصوص سوال آخر درباره اينكه چرا غريق نجاتي در آن حوالي وجود ندارد، توضيح مي‌دهد: «غريق نجات در آن حوالي نيست چون در اين 10 سال اخير هم سابقه نداشت كه از اين دست حوادث رخ دهد. تمام اهالي اين سد خودشان شناگران محلي هستند. اين افراد همان‌طور كه گفتم خودشان با شخصي كه قايق داشته تماس مي‌گيرند و از او مي‌خواهند آنها را به روستاي مورد نظرشان برساند.»

هلال احمر نقشي در نجات سرنشينان قايق واژگون شده، نداشت
«بهروز خدابخشي» شخصي است كه به كمك برادرانش توانست اين افراد را هنگام غرق شدن نجات دهد. او درباره روز حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «آن شب ما كنار اسكله نزديك خانه‌مان نشسته بوديم. باد گرفته بود و رعد و برق هم مي‌زد. فاصله ما با قايق آنها 20 كيلومتر بود اما ديد داشتيم. وقتي متوجه شديم قايق واژگون شده با قايق خودمان با كمك دو برادر ديگرم به سمت آنها رفتيم و آنها را نجات داديم. وقتي به محل رسيديم قايق ناپديد شد اما افراد داخل آب دست و پا مي‌زدند. ما آنها را نجات داديم. 9 نفر سرنشين قايق بودند و با فردي كه قايق براي او بود، 10 نفر مي‌شدند. هشت نفر را با قايق به روستاي خودمان برديم ولي يك نفر از آنها مفقود شده است. سه نفر از آنها جليقه نداشتند. از ابتدا كه ما رسيديم آن يك مفقودي را نديديم. با گذشت 4 روز از حادثه هنوز فرد مفقود شده، پيدا نشده است.»
او در ادامه مي‌گويد: «پس از حادثه ما اين افراد را به خانه خودمان برديم و نيروهاي هلال احمر ساعت 12 شب رسيدند. ناراحتي ما از اين است كه چرا همه خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند كه نيروهاي هلال احمر اين افراد را نجات داده‌اند، در صورتي كه ما اين افراد را نجات داديم. بعد از حادثه هم تمام اهالي روستا براي ديدن اين افراد به خانه ما آمدند.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون