خبرخوان
توقف ۴۰ درصدي خط توليد شيرخشك نوزاد
هاني تحويلزاده، رييس انجمن توليدكنندگان شيرخشك نوزاد خاطرنشان كرد: اگر روند توقف توليد ادامه داشته باشد در نهايت توليدكنندگان متهم خواهند شد كه چرا توليد نميكنند و در نهايت دولت اقدام به واردات ميكند. اين در حالي است كه توليدكنندگان داخلي توانايي توليد 95 درصد از نياز كشور را دارند. رييس انجمن توليدكنندگان شيرخشك نوزاد مشكل تامين شيرخشكهاي رژيمي در كشور را به عدم قيمتگذاري در كشور نسبت داد و افزود: در 15 سال اخير مشكل شير خشك رژيمي نداشتيم اما سختگيريهاي اخير باعث شد كه توليدكنندگان نتواند مواد اوليه وارد كنند و توليد صرفه اقتصادي ندارد. به گفته اين فعال اقتصادي؛ قيمت شيرهاي رگولار حدود 46 تا 60 هزار تومان است و درخواست شركتهاي توليدي اين است كه با توجه به افزايش هزينه توليد، قيمت محصول نيز افزايش پيدا كند.
كاهش حدود ۵۰ درصدي تقاضاي خريد ساندويچ
اسدالله احمدي شهريور رييس اتحاديه اغذيهفروشان تهران گفت: صنف اغذيهفروشان اين روزها به دليل افزايش قيمت مواد خوراكي بهشدت در ركود است و بيشتر فعالان اين صنف اميدوار به كاهش نرخ مواد اوليه هستند. وي گفت: همواره اغذيه و ساندويچ غذاي قشر كمدرآمد جامعه بوده است، اما در سال جاري به دليل افزايش تورم همين قشر كمدرآمد هم توان خريد يك ساندويچ را ندارند. گراني مواد خوراكي باعث افزايش نرخ غذا شده تا جايي كه بيشتر مردم توان خريد اغذيه و ساندويچ را ندارند. به گفته احمدي شهريور؛ امروز يك ساندويچ فلافل كه كمترين نرخ را درليست قيمت ساندويچهاي مختلف دارد، به ۴۰ هزار تومان رسيده است، اين گراني تقاضاي خريد را بسيار كاهش داده است.احمدي شهريور گفت: مواد غذايي مانند روغن، مرغ و گوشت و... به اندازه كافي در بازار وجود دارد، اما بسيار گران! اين افزايش قيمت به ويژه در سال جاري دليل مهمي براي كاهش تقاضاي مردم براي خريد اغذيه و ساندويچ شده است.وي گفت: گراني بيش از ۱۰۰ درصدي مواد اوليه مورد نياز در اين صنف باعث ركود شديد در اغذيه و ساندويچ فروشيها شده است.
ميزان قاچاق در كشور به اندازه نصف واردات رسمي است
داوود چراغي، استاديار موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني در بيان ريشه بالا بودن آمار قاچاق در ايران مطرح كرد: سياستگذاريهاي اشتباه اقتصادي و تجاري در سالهاي گذشته منجر به كاهش سودآوري توليدكنندگان داخلي شده است و اين مساله افزايش قاچاق را به دنبال داشته است. ريشه اين امر به سالهاي بسيار دور برميگردد كه ما به دنبال الگوبرداري از اقتصاد ديگر كشورها براي توسعه اقتصادي ايران رفتيم و به دليل الگوبرداري نامتناسب با اوضاع كشور، با موانع و چالشهاي جدي مواجه شديم. وي درباره صحتسنجي آمار قاچاق كشور اين آمارها را مبتني بر يك فرايند تخصصي و روشهاي زمانبر دانست و افزود: هرچند بسياري از اين روشها براي محاسبه اقتصاد پنهان طراحي شده كه مسالهاي فراتر از قاچاق است، اما آمارهاي قاچاق عمدتا ميتواند فهم خوبي از اوضاع تجاري كشور ارايه كند كه نشان ميدهد در شرايط حاضر تقريبا به اندازه نصف واردات رسمي، قاچاق در كشور وجود دارد.
ميزان ماليات كارت به كارت با دستگاه پوز تفاوتي ندارد
سعيد توتونچي، معاون سازمان امور مالياتي اظهار داشت: به صراحت اعلام ميكنم كه پس از يك سال كه براي صنوف برگه تشخيص ماليات صادر شد، متوجه خواهند شد كه واريز وجه از طريق دستگاههاي پوز يا از طريق كارت به كارت تفاوتي در ميزان ماليات آنها نخواهد داشت و رويه خود را اصلاح ميكنند و دستگاههاي پوز را از كشوي خود بيرون ميآورند. وي درباره اخذ ماليات از تراكنشهاي حسابهاي مالياتي و كارت به كارتها تاكيد كرد: نكته بسيار مهم اين است كه تراكنش حسابهاي مالي و كارت به كارت كردن مردم عادي (افرادي كه فعاليت تجاري و اقتصادي ندارند) مشمول اخذ ماليات نميشود.
كوييك اس نداريم كوييك معمولي ببريد!
گروه خودروسازي سايپا براي ثبت نامكنندگان خودروي كوييكاس كه موعد تحويل خودرو آنها با تاخير مواجه شد، تحويل خودروي كوييك معمولي را پيشنهاد كرد.يك مقام مسوول در شركت خودروسازي سايپا گفت: متاسفانه در روزهاي گذشته به دليل نبود قطعه، روند تحويل خودرو كوييكاس دچار مشكل شد. اما حالا اين مشكل برطرف شده و تحويل خودرو به مشتريان در حال انجام است. به گفته اين مقام مسوول، گروه خودروسازي سايپا براي ثبتنامكنندگان خودروي كوييكاس كه موعد تحويل خودرو آنها با تاخير مواجه شد، تحويل خودروي كوييك معمولي را پيشنهاد كرد. در اين صورت اگر مشتريان عجلهاي در خصوص دريافت خودرو خود دارند ميتوانند با مراجعه به شركت سايپا و دريافت مابهالتفاوت خودروي ديگري به نام كوييك معمولي دريافت كنند، البته ناگفته نماند اجباري در اين امر نيست.