• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5288 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ شهريور

خبرخوان

صادرات فرش در كما! 

سيد رضي حاجي آقا ميري عضو اتاق بازرگاني تهران گفت: تقريبا چند سالي است كه وضعيت فرش دستباف در حالت كماست زيرا ميزان صادرات به حداقل رسيده و بسيار ناچيز است و اصلا قابل گفتن نيست. در واقع صادرات ما بين 50 تا 70 ميليون دلار به كل كشورهاي دنيا در سال است. زماني بود كه ما 500-400 ميليون دلار در سال صادرات داشتيم و اين مقدار را اندك مي‌دانستيم و حالا به اين مقدار بسيار خُرد و ناچيز رسيده است. وي در خصوص طرح پيشنهادي مركز ملي فرش كه از طريق آن مي‌توان در قبال صادرات فرش دستباف، خودرو وارد كرد، گفت: من به صحت اين موضوع چندان آگاهي ندارم اما من هم شنيده‌ام كه خانم رافع رييس مركز ملي فرش گفته‌اند در قبال 70 ميليون دلار صادرات فرش مي‌شود واردات خودرو انجام داد كه اگر كلي‌تر نگاه كنيم اين همان دادن امتياز واردات در برابر صادرات است كه پيش از اين هم (در سال‌هاي آغازين انقلاب) وجود داشته و عمدتا وقتي كه كشور دچار كمبود ارز مي‌شد يا تعهد ارزي برقرار مي‌شد، اين طرح‌ها مورد بحث قرار مي‌گرفت. من نه‌تنها با اين طرح (صادرات در برابر واردات) به‌طور كلي مخالف نيستم بلكه آن را خيلي خوب مي‌دانم اما شيوه انجام دادن آن مهم است. از نظر من اين روشي كه مطرح شده صحيح نيست و من آن را مورد انتقاد قرار مي‌دهم.


خانه‌هاي متري ۴۰۰ ميليون توماني متعلق به كيست؟
عضو هيات‌مديره اتحاديه املاك گفت: برخي پنت‌هاوس‌ها در تهران با قيمت‌هاي فوق تصور تا متري ۴۰۰ ميليون تومان عرضه مي‌شوند كه عمدتا به بانك‌ها تعلق دارند. سعيد لطفي گفت: قيمت‌هاي فوق نجومي براي برخي آپارتمان‌ها و پنت‌هاوس‌ها در شمال شهر تهران هيچ مبنا و منطقي ندارد. خانه‌هايي در تهران با قيمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان در هر متر مربع براي فروش عرضه شده است. او گفت: در برخي از موارد شاهد نرخ‌هاي بالاي ۴۰۰ ميليون تومان هم هستيم در حالي كه متوسط قيمت هر متر خانه در گران‌ترين محله تهران هم‌اكنون متري ۸۳ ميليون تومان است. او مي‌گويد: قيمت‌هاي نامتعارف توسط بانك‌ها اعلام مي‌شود و آنچه بعضا به عنوان سوداگر در بازار مسكن از آن ياد مي‌شود همين بانك‌ها هستند. بانك‌ها به دليل داشتن هزاران واحد مسكوني خالي، نرخ‌هاي پيشنهادي بي‌حساب و كتاب براي آپارتمان‌هاي متعلق به خود تعيين مي‌كنند تا هم قيمت‌ها را بالا ببرند و هم ماليات نپردازند.

 

سازمان هواپيمايي: افزايش 30 درصدي قيمت را تاييد نمي‌كنيم

در حالي رييس كميسيون عمران از مصوبه ۳۰ درصدي شوراي عالي هواپيمايي براي افزايش قيمت بليت هواپيما خبر داده بود كه محمد‌بخش رييس سازمان هواپيمايي گفت: اين ميزان افزايش را تاييد نمي‌كنيم. او اظهار كرد: دي‌ماه سال گذشته 15 درصد قيمت بليت را كاهش داديم و در سايت ايرلاين‌ها آن را همچنان كنترل مي‌كنيم. وي افزود: شركت‌هاي هواپيمايي با توجه به تمام اتفاقات روي‌داده در حوزه‌هاي مختلف و افزايش قيمت‌ها كه در صنعت هوانوردي وجود دارد، درخواست افزايش قيمت بليت هواپيما را داشته‌اند. رييس سازمان هواپيمايي كشوري يادآور شد: اين درخواست در شوراي عالي هواپيمايي مطرح شده كه در صورت نهايي شدن آن را اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

 

حباب سكه همچنان بالاي يك ميليون تومان
طبق تحليل نادر بذرافشان دبير هيات‌مديره اتحاديه طلا و جواهر تهران از وضعيت يك هفته اخير بازار سكه و طلا داخلي، به‌رغم وضعيت تقريبا آرام قيمت طلا در بازارهاي جهاني، به دنبال نوسانات افزايشي نرخ ارز در بازارهاي داخل، قيمت سكه و طلا كه طي چند هفته گذشته در مسير ريزش خوبي قرار گرفته بود، تغيير كرد و مجدد افزايشي شد؛ اين در حالي است كه حباب سكه همچنان بالاي يك ميليون تومان است. وي افزود: مردم منتظر كاهش بيشتر قيمت‌ها هستند، تاكيد كردم كه قيمت به ثبات نسبي و حد پايين خود رسيده است اما از اواسط هفته روند افزايشي قيمت‌ها در پي افزايش نرخ ارز، اتفاق افتاد كه بخشي از آن به خبرهاي سياسي- اقتصادي در سطح دنيا و بخشي هم به نوسان افزايشي نرخ ارز در بازارهاي داخل برمي‌گردد و همين موضوع سبب شد بازار سكه و طلا داخلي را تحت‌تاثير قرار دهد.


قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبي شكست
جواد اوجي، وزير نفت از شكستن قفل ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبي خبر داد و گفت: امسال ركورد جديدي در برداشت گاز از پارس جنوبي به ثبت خواهد رسيد. وي اظهار داشت: سال گذشته 250 ميليون مترمكعب در روز كسري تراز گاز داشتيم كه با برنامه‌ريزي‌هاي فشرده و دقيقي كه انجام شد، موفق شديم در زمستان 1400 از افت فشار و قطع گاز در بخش‌هاي مختلف جلوگيري كنيم. توليد بنزين كشور هم‌اكنون بين 104 تا 108 ميليون ليتر در روز است.


پاداش ۲۵۰ ميليارد توماني مشتركان كم‌مصرف خانگي
مصطفي رجبي مشهدي، مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران گفت: ۱۱ميليون مشترك خانگي پاداش صرفه‌جويي در مصرف برق دريافت كرده‌اند كه معادل ۲۵۰ ميليارد تومان است. وي ادامه داد: تابستان سال گذشته دوران سختي بود به‌طوري كه در بخش‌هاي خانگي، صنايع بزرگ و بخش‌هاي صنعتي روزي دو تا سه نوبت خاموشي داشتيم كه خسارت‌هاي بسيار زيادي به همراه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون