• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5329 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۸ مهر

روسيه حملات گسترده را به زيرساخت‌هاي انرژي و آب آشاميدني شهرهاي اوكراين ادامه مي‌دهد

انتقام پوتين از شهروندان غيرنظامي

شهاب شهسواري

حملات روسيه به زيرساخت‌هاي انرژي و آب شرب در شهرهاي اوكراين، صدها هزار نفر از شهروندان غيرنظامي اين كشور را از دسترسي به آب سالم و برق محروم كرده است. حملات گسترده روسيه به زيرساخت‌هاي شهري اوكراين، دو روز بعد از عمليات خرابكارانه براي تخريب پل اتصال شبه‌جزيره كريمه به خاك روسيه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. برخي تحليل‌گران حملات اخير را نتيجه انتصاب فرمانده جديد عمليات روسيه در اوكراين، ژنرال سرگئي سوروويكين كه سابقه حملات گسترده شهري در جنگ سوريه و چچن در كارنامه او وجود دارد و به بي‌رحمي شهره است، مي‌دانند. 

كيريلو تيموشنكو، معاون رييس دفتر رييس‌جمهور اوكراين در گفت‌وگويي با تلويزيون اين كشور مي‌گويد: «شرايط به‌شدت بحراني است، تمام كشور بايد براي قطع كامل برق و گرمايش آماده شوند.» مسكو حملات به نيروگاه‌هاي برق در عمق خاك اوكراين را تاييد كرده است، با اين حال مقام‌هاي اوكرايني از حملات به مراكز تامين آب شرب شهري هم خبر مي‌دهند. 
ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توييتر مي‌نويسد: «از روز ۱۰ اكتبر [۱۰ روز پيش] تاكنون ۳۰ درصد از نيروگاه‌هاي برق اوكراين نابود شده‌اند كه باعث قطع گسترده برق در سراسر كشور شده است.» رييس‌جمهور اوكراين‌بار ديگر در اين پيام تاكيد كرده است كه «جايي براي مذاكره با پوتين باقي نمانده است.» زلنسكي روسيه را به «تلاش براي ارعاب و كشتار شهروندان غيرنظامي» متهم كرده است. رييس‌جمهور اوكراين در نوشته‌اي ديگر كه در كانالش در پيام‌رسان تلگرام منتشر كرده است، مي‌نويسد: «با اين اقدام‌ها هيچ تغييري در شرايط دولت تروريستي ايجاد نمي‌شود. اين اقدام‌ها فقط ذات جنايتكار و مخرب اين دولت را تاييد مي‌كند كه قطعا با عقوبت مواجه خواهد شد.»
ژنرال آرماگدون
از ۱۲ روز پيش، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه، ژنرال سرگئي سوروويكين، فرمانده پيشين جبهه جنوب جنگ اوكراين را به جاي گنادي ژيدكو، به مقام فرماندهي عمليات نظامي در اوكراين منصوب كرد. سوروويكين پيش از اين در جنگ چچن و سوريه، به عنوان يكي از فرماندهان ارشد نظامي روسيه مشاركت داشته است. در رسانه‌هاي روسيه به علت شدت عمل و سرسختي به او لقب «ژنرال آرماگدون» به معناي ژنرال آخرالزمان داده‌اند. سوروويكين از زمان انتصابش به اين مقام حملات گسترده موشكي و پهپادي به شهرهاي اوكراين را آغاز كرده است. حملات به زيرساخت‌هاي انرژي در شهرهاي اوكراين به گفته تحليل‌گران با هدف تخريب روحيه شهروندان اوكرايني انجام مي‌شود.  
سوروويكين همچنين در روزهاي گذشته دستور تخليه ۶۰ هزار نفر را از ساكنان شهر خرسون، مركز استان خرسون، يكي از چهار استان اشغالي اوكراين كه روسيه ماه گذشته به خاك خود ضميمه كرد، صادر كرد. فرمانده روس گفته است كه اين اقدام به دليل حمله قريب‌الوقوع نيروهاي اوكراين به اين شهر انجام شده است. ولاديمير سالدو، فرماندار منصوب روسيه در خرسون چهارشنبه اعلام كرد كه مقامات در حال انتقال غيرنظاميان به كرانه غربي رود دنيپرو هستند تا امنيت آنها حفظ شده و ارتش بتواند به شكل قاطع عمل كند. معاون سالدو نيز در بيانيه‌اي با اعلام لزوم خارج شدن هرچه سريع‌تر غيرنظاميان از اين منطقه گفت: «در آينده بسيار نزديك، جنگ خرسون آغاز خواهد شد.» پيش‌تر سرگئي سوروويكين، فرمانده نيروهاي روس در اوكراين اعلام كرده بود وضعيت در مناطق الحاق‌شده «متشنج» است و دشمن عامدانه به اهداف غيرنظامي شليك مي‌كند. آندري يرماك، رييس دفتر رييس‌جمهور اوكراين در مطلبي كه در كانال تلگرامي خود نوشته است اين اقدام روسيه را يك اقدام تبليغاتي توصيف كرده است و مي‌نويسد: «اوكراين برخلاف حكومت تروريستي روسيه، شهرهاي خود را گلوله‌باران نمي‌كند.» در طول روزهاي گذشته نظاميان اوكرايني عمليات گسترده‌اي را در استان خرسون در جنوبي‌ترين بخش جبهه نبرد با روسيه انجام داده‌اند و اين اميدواري در ميان اوكرايني‌ها ايجاد شده است كه تا پيش از آغاز زمستان سرد منطقه بتوانند مركز اين استان جنوب شرقي را از اشغال روسيه آزاد كنند.

تخريب زيرساخت‌هاي آب و انرژي
در حالي كه به گفته ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين نزديك به يك سوم از نيروگاه‌ها و تاسيسات توليد برق اوكراين با حملات گسترده روسيه در طول روزهاي گذشته نابود شده است، طي روزهاي گذشته نيز حملات روسيه به تاسيسات زيرساختي شهرهاي اوكراين ادامه يافته است. شهردار ژيتومير، شهري با ۲۶۳ هزار نفر جمعيت، روز سه‌شنبه اعلام كرد كه حملات اخير روسيه باعث از بين رفتن تاسيسات تامين برق و آب اين شهر شده است. شهر دنپيرو با جمعيت يك ميليون نفر هم روز سه‌شنبه شاهد دو انفجار بزرگ در تاسيسات تامين انرژي اين شهر بود. در كي‌يف پايتخت هم شاهدان عيني از حمله به يك نيروگاه برق خبر داده‌‌اند.
 به گفته دادستان كي‌يف دست‌كم دو نفر در اين حمله كشته‌شده‌اند و يك نفر هم مجروح شده است. در شهر خاركي‌يف در نزديكي مرز روسيه و شمال شرقي اوكراين كه پيش از آغاز تهاجم نظامي روسيه يك ميليون و ۴۳۰ هزار نفر جمعيت داشت، تاسيسات تامين انرژي هدف حملات موشكي قرار گرفته‌اند. 
حكومت نظامي روسيه 
در چهار استان اشغالي اوكراين
ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه چهارشنبه (۱۹اكتبر) با اعضاي شوراي امنيت اين كشور ديدار و در چهار منطقه لوهانسك، دونتسك، خرسون و زاپروژيا كه به تازگي به روسيه الحاق شدند، وضعيت حكومت نظامي اعلام كرد. به گزارش فارس به نقل از راشا تودي، رييس‌جمهور روسيه توضيح داد: «حكومت نظامي از نيمه شب اجرايي مي‌شود و امكان پاسخگويي به تهديدات امنيتي در حال بروز را فراهم مي‌كند.» كرملين هم اعلام كرد فرمان پوتين از فردا پنجشنبه در مناطق مذكور اجرايي مي‌شود. پوتين در اين نشست افزود: كي‌يف هر پيشنهادي براي مذاكره را رد مي‌كند و به گلوله‌باران مناطق جديد روسيه با استفاده از روش‌هاي تروريستي ادامه مي‌دهد.
 به گفته وي، خرابكاران براي ورود به روسيه تلاش مي‌كنند و مسكو از تلاش‌ها براي حمله به نيروگاه هسته‌اي و زيرساخت‌هاي غيرنظامي جلوگيري كرده است. رييس‌جمهور روسيه در ادامه گفت به روساي مناطق دونتسك، لوهانسك، خرسون و زاپروژيا اختيارات بيشتري براي تضمين امنيت ساكنان آنها داده خواهد شد. پوتين تاكيد كرد روسيه بايد سياست‌هاي مهاجرتي را براي مقابله با چالش‌هاي موجود و آتي تنظيم كند. پوتين همچنين دستور داد تا در برخي مناطق مرزي با اوكراين سطح امنيتي افزايش يابد. طبق اعلام كرملين، روسيه قصد بستن مرزهايش به دليل حكومت نظامي اعلام‌شده در مناطق مذكور را ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون