• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5329 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۸ مهر

خبر

يك رسانه اسراييلي مدعي شد

تلاش طالبان براي برقراري روابط محرمانه با رژيم اسراييل

رسانه‌هاي اسراييلي اعلام كردند كه طالبان در موضع خود نسبت به اين رژيم بازنگري مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، شبكه۲۴اسراييل به نقل از يك مسوول سابق افغانستاني كه در مذاكرات با دولت طالبان شركت كرده بود، اعلام كرد: در مراحل اوليه آنها به روابط محرمانه با اسراييل توجه دارند و هدف آنها اين است كه بدانند آيا اين مذاكرات در سال‌هاي آتي نتيجه مثبتي خواهد داشت يا خير. اين شبكه اسراييلي اعلام كرد: هدف نهايي از اين اقدامات امضاي توافق دوجانبه ميان اسراييل و افغانستان است. مسوول افغانستاني مذكور اعلام كرد: اين سياست موضع رسمي دولت طالبان نيست بلكه اين نظر برخي از اعضاي طالبان است. گروهي كه از اين رويكرد سياسي حمايت مي‌كنند حدود ۲۰۰ نفر هستند كه برخي از آنها مسوول ارشد طالبان هستند. شبكه مذكور اعلام كرد: از نظر آنها تقويت و حمايت از نظام طالبان ايجاد روابط محكم با گروه‌هاي قدرتمند در منطقه از جمله اسراييل را مي‌طلبد. سپتامبر ۲۰۲۱ ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان اعلام كرد كه اين گروه به دنبال برقراري روابط با امريكا و كشورهاي ديگر در جهان است اما برقراري روابط ديپلماتيك با رژيم صهيونيستي را بعيد دانست.

كاخ سفيد: 

كمك مالي رياض به كي‌يف تصميم اوپك‌پلاس را جبران نمي‌كند

كاخ سفيد در واكنش به اعلام كمك بشردوستانه ۴۰۰ ميليون دلاري عربستان به اوكراين گفت كه اين كمك جبران تصميم اخير اوپك‌پلاس نيست و دولت كشورش در روابط با رياض بازنگري مي‌كند. به گزارش رويترز، كارين ژان پي‌ير، سخنگوي كاخ سفيد در اين باره و در واكنش به تشكر ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين از عربستان به دليل كمك بشردوستانه ۴۰۰ ميليون دلاري به كي‌يف اظهار كرد: كمك عربستان به اوكراين تصميم اوپك‌پلاس را لغو نمي‌كند و اين اقدام برخلاف منافع ملت امريكا و همه در سراسر جهان است. وي گفت: تصميم كاهش توليد نفت عمدتا به اقتصادهاي كم‌درآمد آسيب مي‌رساند و اين يك تصميم اشتباه و «كوته‌بينانه» است. پي‌ير ادامه داد: ما درباره اقدامات بعدي جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا صحبت كرده‌ايم. او روابط خود با عربستان سعودي را مورد ارزيابي مجدد قرار خواهد داد. اين چيزي است كه وي از ابتداي آغاز به كار دولت درباره آن صحبت كرده است و او مي‌خواهد اين كار را انجام دهد. اين مقام امريكايي افزود: يك بار ديگر، ما اين رابطه را دوباره ارزيابي خواهيم كرد و چيزهاي زيادي براي شراكت خواهيم داشت. وزارت امور خارجه عربستان اخيرا اعلام كرد كه دولت رياض ۴۰۰ ميليون دلار كمك بشردوستانه به اوكراين ارايه خواهد كرد. زلنسكي نيز از تصميم رهبري عربستان براي ارايه بسته كمك‌هاي بشردوستانه به اوكراين كه به كاهش درد و رنج مردم كمك مي‌كند، تشكر و قدرداني كرد. او همچنين از رياض به دليل اعلام آمادگي براي ادامه تلاش‌هاي ميانجيگري با هدف حل‌وفصل مناقشه اوكراين تشكر كرد. عربستان سعودي، قطر و امارات متحده عربي تاكنون چندين بسته كمك‌هاي بشردوستانه را به اوكرايني‌هايي كه به اروپا فرار كرده‌اند، تحويل داده‌اند.

استقبال اتحاديه عرب از تصميم استراليا درباره قدس غربي

اتحاديه عرب از تصميم استراليا براي انصراف از به رسميت شناختن قدس غربي به عنوان «پايتخت» اسراييل استقبال كرد. به گزارش شبكه خبري روسيا‌اليوم، اتحاديه عرب از تصميم دولت استراليا براي انصراف از تصميم قبلي خود براي به رسميت شناختن قدس غربي به عنوان «پايتخت» اسراييل استقبال كرد. جمال رشدي، سخنگوي احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب به نقل از او از دولت جديد استراليا بابت تصحيح تصميم دولت قبلي اين كشور كه نشان‌دهنده پايبندي آن به قوانين بين‌المللي است، تشكر كرد. رشدي گفت: ابوالغيط اميدوار است كه ديگر كشورهايي كه پيش از اين قدس غربي را به عنوان پايتخت اسراييل به رسميت شناخته يا سفارت‌هاي خود را به اين شهر اشغال‌شده از سال ۱۹۶۷ منتقل كرده بودند، جا پاي استراليا بگذارند و همانند استراليا از رويكردهاي خود دست بردارند. دبيركل اتحاديه عرب در ادامه نيز ضمن تقدير گسترده از شجاعت كانبرا در پايبندي به عدالت و قوانين تاكيد كرد: راه‌حل دو كشور تنها فرمول مورد توافق و هماهنگ با قوانين بين‌المللي براي رسيدن به سازشي نهايي و عادلانه ميان دو طرف فلسطيني و اسراييلي است.

اردوغان: با پوتين بر سر طرح تشكيل هاب گازي توافق كردم

رييس‌جمهور تركيه گفت، با همتاي روسيه‌اي خود بر سر طرح تشكيل يك هاب گازي به توافق رسيده است. به گزارش اسپوتنيك، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه اظهار كرد، با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه بر سر برنامه هاب گازي كه اروپا با استفاده از آن مي‌تواند از گاز روسيه از طريق تركيه بهره‌مند شود، توافق كرده است. اردوغان در جريان يك نشست حزبش در پارلمان گفت: اروپا هم‌اكنون درباره اينكه چطور در فصل زمستاني آتي عرضه انرژي خود را تضمين كند، فكر مي‌كند. شكر خدا ما چنين مشكلي نداريم. به عبارت ديگر ما در آخرين نشستي كه با پوتين داشتيم بر سر تشكيل يك هاب گازي در تركيه توافق كرديم. رييس‌جمهور تركيه ادامه داد: همان‌طوركه پوتين اعلام كرد، اروپا مي‌تواند از گاز روسيه از طريق تركيه بهره بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون