• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

خبر ديپلماسي

سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري: 

براي توافق منتظر زمستان نيستيم

ناصر كنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي از مقامات امريكايي مدعي شده‌اند كه نيروهاي ايران در منطقه كريمه براي كمك به روس‌ها حضور دارند، افزود: اين خبر را تكذيب مي‌كنيم. انتشار اينگونه اخبار در راستاي جنگ و كارزار رسانه‌اي است كه عليه ايران ايجاد شده است. اين اخبار كذب با هدف فرافكني منتشر مي‌شود. سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ايسنا در ارتباط با روابط ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اظهارات اخير وزير خارجه مبني بر توافق ايران و آژانس در مورد چگونگي پاسخگويي به سوالات و اينكه آيا تاكنون پاسخگويي به سوالات انجام شده و در اين زمينه تبادلي بين ايران و آژانس صورت گرفته است، گفت: روابط ايران و آژانس سازنده است و به رغم اشكالات و به عبارتي خللي كه در خصوص برخي از موضوعات فني بين ايران و آژانس در نتيجه شيطنت لابي رژيم صهيونيستي به وجود آمد ما با نگاه سازنده به همكاري خود با آژانس بين‌المللي ادامه مي‌دهيم و مجددا اين روابط و همكاري در مسير خوبي قرار گرفته است.
وي به سفر چندي پيش رييس سازمان انرژي اتمي كشور به وين و ديدارش با آقاي گروسي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اشاره كرد و گفت: در پي اين ديدار و روابط دوجانبه خوشبختانه در حال حاضر مسير مذاكرات فني و همكاري‌هاي ايران با آژانس در مسير خوبي قرار گرفته است. معتقديم همكاري‌هاي ما با آژانس در مسير خوبي قرار دارد و مي‌توانيم در اين چارچوب گام‌هاي خوب و مثبتي در مسير همكاري دو جانبه داشته باشيم.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با آخرين روند مذاكرات رفع تحريم‌ها اظهار كرد: با مذاكراتي كه صورت گرفته زمينه براي جمع‌بندي توافق و بازگشت طرف‌ها به توافق فراهم است. صورت مساله در اين زمينه روشن است. جزييات و گام‌هايي كه بايد برداشته شود مشخص است و به نظر مي‌رسد كه در اين زمينه اراده سياسي امريكايي‌ها محل ترديد است و اگر آنها از اراده سياسي لازم برخوردار باشند زمينه براي انجام گام‌هاي بعدي جهت حصول توافق فراهم است.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخي مي‌گويند در اين زمينه ايران منتظر فرا رسيدن زمستان در اروپاست، گفت: ما منتظر چيزي در اين زمينه نيستيم. منتظر زمستان نيستيم و در اولين روزي كه امريكايي‌ها اراده خود را نشان دهند ما مي‌توانيم در مسير حصول توافق حركت كنيم. ما نيازمند هيچ بازه زماني نيستيم. ما اثبات كرده‌ايم كه پايبند به ميز مذاكره هستيم. ما مذاكره براي مذاكره انجام نمي‌دهيم. مذاكره مي‌كنيم كه به اجراي توافق برگرديم. همان‌طوركه پيش از اين گفته‌ام ايران كشوري است كه در عمل نشان داده اگر توافق كند به روند اجراي توافق پايبند است و به تعهدات خود عمل مي‌كند و ما با طرفي مواجه هستيم كه پيش از اين از توافق خارج شده و به تعهدات خود عمل نكرده، در همين چارچوب براي توافق نيازمند تضمين هستيم كه رفتار گذشته تكرار نشود.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با ادامه روند تبادل زندانيان بين ايران و امريكا با توجه به آزادي چندي پيش باقر نمازي و همچنين آخرين روند آزادسازي پول‌هاي بلوكه‌شده ايران در برخي از كشورها از جمله كره جنوبي اظهار كرد: مذاكرات در ارتباط با آزادسازي پول‌هاي بلوكه‌شده ايران در طرق مختلف در حال انجام است. پيشرفت‌هايي حاصل شده و در اين زمينه در مسير پيشرفت هستيم. مذاكرات در مورد آزادسازي اين پول‌ها و مباحث مربوط به آن موضوع فني است و مذاكرات فني در اين زمينه ادامه دارد. كنعاني ادامه داد: همچنان خوش‌بين هستيم كه در يك بازه زماني معقول و نزديك بحث آزادسازي دارايي‌هاي ايران انجام شود و همانطور كه گفته‌ايم اين موضوع هيچ ارتباطي با برجام و هيچ موضوع ديگري ندارد و كشورهايي كه دارايي‌هاي ايران در آنها بلوكه است بايد بدون قيد و شرط اين دارايي‌ها كه متعلق به ملت ايران است را آزاد كنند.

گفت‌وگوي تلفني وزراي امور خارجه ايران و عمان

در تماس تلفني حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و بدر البوسعيدي وزير امور خارجه عمان آخرين تحولات مذاكره براي لغو تحريم‌ها، مناسبات دو كشور در حوزه‌هاي مختلف روابط سياسي و اقتصادي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وزير امور خارجه ايران در اين گفت‌وگوي تلفني بر ضرورت عملياتي ساختن كامل تصميمات و توافقات مقامات عاليه دو كشور در بخش‌هاي مختلف روابط تاكيد كرد. اميرعبداللهيان همچنين با تاكيد بر جديت جمهوري اسلامي ايران از زمان ورود به مذاكرات لغو تحريم‌ها براي حصول به توافقي خوب، قوي و پايدار از تلاش‌هاي عمان در اين مسير قدرداني كرد. بدر البوسعيدي وزير امور خارجه عمان نيز در اين گفت‌وگوي تلفني نقش ايران در منطقه را مهم خواند و بر توسعه همكاري‌ها در سطح منطقه تاكيد كرد. بدر البوسعيدي افزود: تداوم تلاش‌ها براي رسيدن به توافق را مهم و ثمربخش مي‌دانيم. وزيرخارجه عمان با اشاره به تماس تلفني اخير سلطان عمان و رييسي، سياست سازنده ايران در توسعه مناسبات با همسايگان و تاكيد بر همكاري منطقه‌اي را ستود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون