• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

نگاهي به كتاب «حديث عنوان بصري»

يكي از رواياتي كه حاوي نكات جامع و كامل براي سالكان راه و مورد تاكيد عارفان بزرگ است، حديث منقول از امام صادق عليه‌السلام است كه به نام راوي آن، «عنوان بصري» معروف شده است. اين حديث توضيح كاملي از عبوديت و بندگي خداوند و راه‌هاي رسيدن به آن را ارايه مي‌دهد و در ميان احاديث عميق عرفاني، دستورالعملي زنجيروار است كه مطالب كليدي را گام‌به‌گام بيان كرده است. 
ابتدا به علم و تقسيم‌بندي آن به علم حصولي و حضوري يا اكتسابي و علم لدنّي اشاره كرده و بر عبوديت به عنوان مهم‌ترين راه دستيابي به علم لدنّي تاكيد كرده است، به‌گونه‌اي كه شايد در هيچ روايتي، عبوديت اين‌گونه جامع و كامل توضيح داده نشده است و در ادامه نُه دستورالعمل بسيار مهم و كليدي و در عين‌ حال ساده درباره آداب عبوديت بيان نموده است.لذا آيت‌الله قاضي (ره) كه جامع علم و عمل و فقه و عرفان و علوم ديگر در رشته‌هاي مختلف معقول و منقول بود، از بين همه روايات، بر حديث عنوان بصري تاكيد بسياري داشت، آن را براي سالكان مبتدي بهترين روايت مي‌دانست و توصيه مي‌نمود كه اين روايت را بنويسند، در جيب‌شان بگذارند، هفته‌اي يكي، دو بار بخوانند و به دستور‌هاي آن عمل كنند.
كتاب «حديث عنوان بصري، ارزيابي سندي، تحليل انتقادي نسخه‌هاو شرح متن» نگاشته كاوس (محمد) روحي برندق؛ از شاگردان حضرت آيت‌الله بهجت و آيت الحق سعادت پرور پهلواني تهراني(ره) و دانشيار دانشگاه تربيت مدرس، تلاشي است در شرح و توضيح حديث عنوان بصري، به عنوان يك بسته كامل و جامع اخلاق و عرفان عملي كه در فصل اول متن حديث بر اساس نسخه بحارالانوار، همراه با برگردان فارسي وگزيده نكات حديث عنوان بصري ذكر شده و در فصول بعدي به شرح فرازهاي اين روايت راهبردي پرداخته شده است و در فصل آخر، به‌طور تخصصي به پژوهش درباره نقد سندي و تحليل انتقادي نسخه‌هاي حديث عنوان بصري پرداخته شده است. اهتمام اصلي نگارنده در شرح اين حديث صرفا به پرده‌برداري از لطايف كلام صادق آل محمد عليه‌السلام و توجه دادن خوانندگان به ظرايف سخن آن امام همام عليه‌السلام معطوف است و در موارد معدود، پاره‌اي مباحث كليدي مرتبط كه توضيح و بسط بيشتري را مي‌طلبيد و در فهم حديث عنوان بصري نقش اساسي دارد، مورد بررسي قرار گرفته است. اميد كه مورد توجه اولياي الهي و چراغي فرا راه سالكان الي‌الله قرار گيرد.
«حديث عنوان بصري، ارزيابي سندي، تحليل انتقادي نسخه‌ها و شرح متن»، تاليف كاوس روحي برندق، در 304 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قيمت 91000 تومان توسط شركت چاپ و نشر بين‌الملل روانه بازار شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون