ونهاي باري بهمن در تعريف كاربري انعطافپذير هستند
به تازگي تنوع سبد محصولات خودروسازان ايراني رو به فزوني رفته است. حدود سه دهه پيش خودروسازان ايراني تنها توان توليد سدان در دسته سواري و وانت در دسته تجاري شهري را داشتند. اما در دهه اخير سواريسازان به ساخت SUV رغبت نشان دادند و تقريبا تمامي خودروسازان ايراني بخشي از توليد خود را به اين نوع محصولات اختصاص دادهاند. بهرغم افزايش تنوع محصولات در دسته سواري، خلأ توليدات مختلف در حوزه تجاري شهري همچنان احساس ميشود. به نحوي كه اين روزها تنها گزينه كسبوكارها براي خريد خودروهاي تجاري شهري، انواع وانت است. اما با توجه به پيچيده شدن كسبوكارها در دهه اخير وانتها نميتوانند تمامي نيازهاي مشتريان اين قشر از بازار را پاسخ دهند. ايده ساخت وانت از كسبوكارهاي سنتي شكل گرفته است اما اگر از منظر كارآفريني به آن بنگريم اين ايده امروز پاسخگوي تمامي نيازهاي مشاغل نيست و بايد اصلاح شود. در گذشته مغازههاي خردهفروشي و محلي بودند كه هر روز صبح بار خود را از بازار يا ميدان اصلي شهر خريداري و اول صبح آن را در مغازه خود پياده ميكردند. وانت هم در تمام مدت كنار مغازه بلااستفاده پارك شده بود. اما در سالهاي اخير كه تكنولوژي و گسترش شهرها همهچيز را تغيير داده است، منطق استفاده از وسايل نقليه تجاري نيز عوض شده است. به بياني وانت در معناي كلاسيك آن، نياز شكل قديمي مشاغل را پاسخ ميداد. اين در حالي است كه امروزه شهرها گسترده شدهاند و در شركتهاي بزرگ كار توزيع تبديل به يك واحد مستقل و قدرتمند شده است. گاهي اوقات يك سواري توزيع، دهها قلم كالا را به دهها فروشنده خرد ميرساند. چنين ماموريتي با وانت ممكن نيست بلكه بايد خودرويي با قابليت فضاسازي در اختيار فرد باشد. در حقيقت اشكال كار وانتهاي قديمي براي كسبوكارها انعطافناپذير بودن آنها بود. اما با ظهور نسل جديد ونهاي باري در دنيا فضاي اين نوع مشاغل تغيير كرد. در دنيا ونهايي به بازار عرضه شده كه تنوع كاربري دارند. در حقيقت در كاربري انعطافپذير هستند. امروزه بسياري از كشورهاي توسعهيافته از اين ونهاي باري در شركتهاي حملونقل بار كوچك مقياس استفاده ميكنند. واحدهاي توزيع كالا فروشگاههاي اينترنتي، شركتهاي خدمات ساختمان مانند شركتهاي ارايهدهنده خدمات ساختمان و... يا شركتهاي پست خصوصي و دولتي و... از مشتريان عمده اين نوع محصولات هستند. اهميت اين خودروها در آن است كه ونهاي باري انعطافپذير هستند و براي كسبوكارهاي خلاقانه قابل استفاده هستند. چنانچه به كشورهاي توريستي سفر كنيد، خواهيد ديد كه با تغييراتي جزيي در همين ونها آنها را تبديل به يك اغذيهفروشي سيار يا خودروي كمپ و مانند آن كردهاند. به تازگي گروه بهمن، ون باري اينرودز را توليد ميكند. هرچند اين محصول هنوز در ايران ناشناخته است و كسبوكارها نتوانستهاند كاربري مناسب فعاليت خود را براي آن تعريف كنند اما اين محصول آينده خوبي در بازار خواهند داشت. من با توجه به مختصات اقتصاد ايران پيشبيني ميكنم اين خودرو مورد توجه شركتهاي تاسيسات ساختمان، سرويس خشكشوييها و توزيعكنندگان مواد غذايي و... قرار بگيرد.