• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5342 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ آبان

ريشه فرسايش بادي چيست؟

مديركل دفتر امور بيابان سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور با بيان اينكه ريشه فرسايش بادي خشك شدن اكوسيستم كشور است، اظهار كرد: جوامع محلي كه در مناطق تحت تاثير گرد و خاك ساكن هستند نقش مهمي در اجراي طرح‌هاي نوين براي تثبيت خاك دارند.
مديركل دفتر امور بيابان سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور در گفت‌وگو با ايسنا با تاكيد بر افزايش خسارات ناشي از فرسايش بادي در سال‌هاي اخير گفت: تشديد اين خسارات و فرسايش بادي به خشكسالي، افزايش توفان‌ها در ايران كه به نوعي متاثر از شرايط تغييرات اقليمي در ايران هستند، مربوط است. شرايط اقليمي در ايران دستخوش تغييرات بسياري شده‌اند. الگوهاي بارشي، الگوهاي توفان‌هاي منطقه‌اي، بادهاي ۱۲۰ روزه جنوب شرق كشور كه حداقل تا شش ماه با شدت ادامه دارند، آستانه‌هاي سرعت باد و فراواني اين جريانات طي دهه جاري نسبت به دهه‌هاي گذشته افزايش يافته است.
وحيد جعفريان افزود: از جمله اقدامات براي كنترل گرد و غبار استفاده از پليمر دوستدار محيط‌زيست براي ايجاد بادشكن‌هاي كوتاه و شطرنجي است كه آثار منفي در طبيعت ايجاد نمي‌كند. استفاده از اين روش در مناطق مختلف امكان‌پذير است و ما قصد داريم كه يك نهضت بزرگ در راستاي احداث بادشكن‌ها به راه‌اندازيم.
مديركل دفتر امور بيابان سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور با بيان اينكه براي ساخت اين بادشكن‌ها نياز است تا محصولات بي‌كاربرد كشاورزي همچون ساقه‌هاي برنج، ني، برگ خرما و... ارزش‌گذاري شوند، گفت: اجراي اين روش نيازمند اقدامات جوامع محلي است تا شن‌هاي روان اطراف روستاي خود را به اين طريق تثبيت كنند. اين عمل يك اقدام مشاركتي است كه ريشه در برنامه‌هاي فرهنگي و قديمي اين مناطق در مواجهه با افزايش بيابان دارد.
 وي ادامه داد: ما در آستانه تبيين برنامه‌هاي مشاركتي با كشورهاي همسايه براي تدوين برنامه‌هاي منطقه‌اي مديريت گرد و غبار هستيم. برخورداري از روش‌هاي متعدد اجرايي كمك مي‌كند كه بتوانيم براي موقعيت‌هاي مختلف، پروژه‌هاي مختلفي را تعريف كنيم. ما تمايل داريم كه دانش توليد شده در ايران براي كنترل گرد و غبار را در مناطقي همچون كشور عراق نيز داشته باشيم.
مديركل دفتر امور بيابان سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور با تاكيد بر اينكه بسياري از موضوعات مرتبط با گرد و غبار برون مرزي ايران مرتبط با كشور عراق است، گفت: خشكي اكوسيستم و كانون‌هاي گرد و غبار نه تنها كشور عراق بلكه ايران را نيز تحت تاثير قرار داده است، بنابراين بايد به شيوه‌هاي مديريت آب در مناطق دوردست به ‌طور جدي انديشيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون