• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5353 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ آبان

اقداماتي كه پازل امنيتي‌سازي پرونده ايران را از سوي غرب تكميل مي‌كند

سناريوي مشكوك در آب‌هاي جنوب ايران

شهاب شهسواري

با هدف قرار گرفتن يك نفتكش وابسته به يك ميلياردر اسراييلي در آب‌هاي درياي عمان، بار ديگر احتمال تنش در آب‌هاي جنوبي ايران افزايش يافته است. به نوشته رسانه‌ها، يك پهپاد حامل بمب اين نفتكش را كه با پرچم ليبريا در حال تردد در آب‌هاي درياي عمان بود هدف قرار داده است. مقام‌هاي اسراييلي بلافاصله در گفت‌وگو با رسانه‌ها، انگشت اتهام اين حمله را به سمت ايران گرفته‌اند. اتهام‌زني عليه ايران درست يك روز بعد از ادعاي امريكا درخصوص توقيف يك كشتي حامل مواد منفجره از مبدا ايران در آب‌هاي خليج عمان و چندي بعد از اتهام‌زني‌هاي واهي يك رسانه امريكا درخصوص آمادگي ايران براي حمله به اهدافي در عربستان سعودي مطرح مي‌شود. سلسله اتهام‌زني‌ها به ايران، همزمان با افزايش فشارهاي تحريمي اتحاديه اروپا، بريتانيا و امريكا عليه ايران و اتهام‌هاي واهي دستگاه‌هاي اطلاعاتي غربي، از‌جمله مصاحبه رييس Mi5 بريتانيا و ادعاي او مبني بر تلاش ايران براي گروگانگيري ۱۰ فرد بريتانيايي يا ساكن بريتانيا، اين گمانه را افزايش داده است كه سناريويي تازه عليه ايران در حال شكل‌گيري است و اقدام‌هاي تنش‌زا در منطقه و منتسب كردن آنها به ايران با هدف تكميل پازل‌هاي تنش عليه ايران در منطقه انجام مي‌شود. 

مقام‌هاي اسراييلي در تلاش براي ارتباط دادن حمله به نفتكش در درياي عمان ادعا كرده‌اند كه «اين كشتي با همان پهپادهاي شاهد ۱۳۶ هدف قرار گرفته است كه ايران براي استفاده در جنگ اوكراين به روسيه مي‌فروشد.» ايران بارها تاكيد كرده است كه سلاحي براي استفاده در جنگ اوكراين دراختيار روسيه قرار نداده است. پيش از اين دولت‌هاي غربي تلاش كرده ‌بودند با ارتباط دادن ادعاي استفاده از پهپادهاي ايراني به پروند هسته‌اي ايران، اقداماتي عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد انجام دهند. به نظر مي‌رسد مقام اسراييلي با مطرح كردن عنوان پهپادهاي ايراني و ارتباط دادن آن به جنگ روسيه عليه اوكراين، قصد دارد پهپادهاي مورد استفاده روسيه را به تنش‌هاي منطقه‌اي گسترش دهد.
روز گذشته خبرگزاري آسوشيتدپرس خبر داد كه نفتكش پاسيفيك زيركن، با پرچم ليبريا و متعلق شركت كشتيراني «ايسترن پاسيفيك شيپينگ» در فاصله ۲۴۰ كيلومتري سواحل عمان، هدف حمله يك پهپاد مسلح قرار گرفته است. سازمان دولتي «عمليات تجارت دريايي بريتانيا» كه رفت و آمد كشتي‌ها را در مناطق جنوبي ايران رصد مي‌كند به آسوشيتدپرس گفته است: «ما از اين واقعه با خبر هستيم و در حال تحقيق در مورد آن هستيم.» شركت ايسترن پاسيفيك شيپينگ، شركتي متعلق به يك ميلياردر اسراييلي به نام ايدان اوفر است كه در سنگاپور فعاليت مي‌كند. مرداد ماه سال گذشته نيز يك نفتكش به نام مرسر استريت، در نزديكي سواحل عمان به شكل مشكوكي هدف قرار گرفته ‌بود. نفتكش مرسر استريت متعلق به شركت زودياك مريتايم بود كه متعلق به ايال اوفر، برادر بزرگ‌تر ايدان اوفر است. شركت مالك نفتكش پاسيفيك زيركن، در خبري تكميلي ادعا كرد اين نفتكش در سواحل عمان مورد اصابت پرتابه قرار گرفته و بخش انتهايي آن بر اثر انفجار آسيب ديده اما خدمه آسيبي نديده‌اند و هيچ آلودگي نفتي در آب وجود ندارد. 
ساعتي بعد از اين اتفاق، يك مقام اسراييلي در گفت‌وگو با آژانس فرانس‌پرس، مدعي شد كه حمله به اين كشتي «اقدام تحريك‌آميز ايران» است كه با هدف «به‌هم زدن جو» در آستانه افتتاحيه جام جهاني قطر در روز يكشنبه انجام شده است. اين مقام اسراييلي كه به نوشته فرانس‌پرس خواسته است نامش پنهان بماند در ادعاهايي واهي گفته است: «اين حمله با همان پهپادهايي انجام شده است كه ايران براي حمله به اوكراين به روسيه مي‌فروشد، يعني شاهد ۱۳۶.» اين مقام اسراييلي همچنين مدعي شده است كه اين نفتكش «يك نفتكش اسراييلي محسوب نمي‌شود.»
اين نخستين‌بار نيست كه مقام‌هاي غربي و اسراييلي، بدون ارايه سند و مدرك معتبر ايران را به اقدام عليه كشتيراني تجاري در خليج‌فارس و درياي عمان متهم مي‌كنند. سال ۱۳۹۸ در دو حادثه مجزا به كشتي‌هايي در نزديكي تنگه هرمز و بندر فجيره امارات حملاتي انجام شده ‌بود. اين حملات، يك سال بعد از خروج امريكا از برجام و افزايش تهديدهاي امريكا عليه ايران، يكي در ارديبهشت ۱۳۹۸ در نزديكي بندر فجيره به چهار نفتكش و يكي در نزديكي سواحل ايران در تنگه هرمز به دو كشتي ژاپني و نروژي، همزمان با سفر نخست‌وزير فقيد ژاپن به تهران، از سوي دولت ايالات‌متحده امريكا به ايران نسبت داده‌ شده ‌بود.

ادعاي توقيف محموله مواد منفجره
يك روز پيش از انتشار خبر حمله به يك نفتكش در درياي عمان، ناوگان پنجم دريايي امريكا اعلام كرده ‌بود كه يك شناور «با محموله‌اي عظيم از مواد منفجره» را در آب‌هاي خليج عمان توقيف كرده است. ادعاي توقيف اين شناور كه خدمه آن يمني بودند، بار ديگر به ادعاهاي واهي امريكا و عربستان سعودي درخصوص ارسال سلاح از ايران به يمن، دامن زده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، امريكايي‌ها مدعي شده‌ بودند كه اين مواد از مبدا ايران و براي ارسال به يمن بوده است. در بيانيه ناوگان پنجم نيروي دريايي امريكا آمده است كه اين شناور حامل ۷۰ تن ماده شيميايي آمونيوم پركلرات بود كه يك ماده با قابليت انفجار بالا است كه عمدتا براي توليد سوخت جامد راكت‌ها و موشك‌ها كاربرد دارد. براساس اين بيانيه در اين شناور ۱۰۰ تن كود شيميايي نيز بار شده‌ بود كه ادعا شده است اين مواد هم علاوه بر كاربرد كشاورزي در ساخت مواد انفجاري هم كاربرد دارند. در تصاويري كه نيروي دريايي ارتش امريكا منتشر كرده است تعدادي از سربازان امريكايي روي يك شناور شبيه به لنج در حال خالي كردن تعدادي از گوني‌هاي مواد شيميايي هستند كه به وضوح روي آنها نوشته‌ شده است «ساخت تركمنستان». درياسالار برد كوپر، فرمانده نيروي دريايي سازمان تروريستي سنتكام مدعي شده است: «اين محموله حجم عظيمي از مواد منفجره بود كه براي توليد سوخت دوازده موشك بالستيك ميان‌برد به نسبت اندازه آنها، كافي بود.» اين مقام ارشد سنتكام مدعي شده است: «انتقال غيرقانوني كمك‌هاي مرگبار از ايران پنهان نخواهد ماند. اين كار غيرمسوولانه و خطرناك است و باعث خشونت و بي‌ثباتي در سراسر خاورميانه مي‌شود.» اظهارات اين نظامي امريكايي درحالي بيان مي‌شود كه جنگ يمن در طول هفت سال گذشته با مشاركت مستقيم ايالات‌متحده امريكا و با كمك‌هاي گسترده نظامي امريكا به عربستان سعودي و امارات متحده عربي، باعث كشته شدن ده‌ها هزار شهروند غيرنظامي يمني و در خطر قرار گرفتن امنيت و سلامتي ميليون‌ها شهروند يمن شده است. براساس بيانيه ناوگان پنجم دريايي امريكا اين شناور چهار خدمه يمني داشته است و ارتش امريكا بعد از توقيف محموله آن بلافاصله آن را غرق كرده است، چراكه براي رفت و آمد كشتي‌ها در منطقه مخاطره‌آميز تصور مي‌شد.
نيروي واكنش سريع عليه ايران
همزمان با اتهام‌زني‌ها عليه ايران در آب‌هاي جنوب كشور، معاون پنتاگون و فرمانده سنتكام به اسراييل سفر كرده‌اند. به نوشته رسانه‌ها بخشي از دستور كار اين سفرها مقابله با ايران است. به نوشته خبرگزاري فارس، آويو كوخاوي رييس ستاد مشترك ارتش رژيم اسراييل روز چهارشنبه در ملاقات با ژنرال امريكايي از توسعه قابليت‌هاي مشترك نظامي در مقابله با ايران سخن گفت. به نوشته وبگاه تايمز آو اسراييل، ژنرال مايكل اريك كوريلا، رييس سنتكام، فرماندهي مركزي امريكا در خاورميانه، روز چهارشنبه در چهارمين ديدار رسمي خود وارد فلسطين اشغالي شد و با مقام‌هاي ارشد ارتش رژيم صهيونيستي ديدار و گفت‌وگو كرد. كوخاوي در اين ديدار گفت كه (رژيم) اسراييل و امريكا در حال توسعه قابليت‌هاي نظامي مشترك سريع عليه ايران و ساير تهديدات در خاورميانه است. وي افزود: «در مواجهه با تهديدات در حال توسعه در خاورميانه و 
به ‌ويژه عليه ايران، سرگرم آموزش و توسعه قابليت‌هاي نظامي مشترك سريع هستيم.»
همزمان كولن كال، معاون امور سياسي وزارت دفاع امريكا روز گذشته به اسراييل سفر كرد و قرار است پس از آن به امارات و بحرين سفر كند. به گزارش الخليج آنلاين، ديويد هيرندون، سخنگوي وزارت دفاع امريكا گفت كه كال امروز براي ديدار با مقامات بلندپايه وزارت ارتش اسراييل براي بررسي منافع امنيتي مشترك به اسراييل رفت. وي اشاره كرد كه اين مسوول امريكا از برخي از نوآورانه‌ترين شركت‌هاي فناوري در اسراييل براي مشاهده توانايي‌هاي نوظهور و حياتي ديدن خواهد كرد. سخنگوي پنتاگون تصريح كرد كه معاون امور سياسي وزارت دفاع امريكا، پس از اسراييل به بحرين سفر مي‌كند. كال در بحرين با مقامات بحريني درباره تلاش‌ها براي تقويت شراكت در خاورميانه و تقويت اهداف امنيتي مشترك رايزني خواهد كرد. معاون امور سياسي وزارت دفاع امريكا در پايان سفر خود به منطقه نيز به امارات مي‌رود تا رياست گفت‌وگوي نظامي مشترك سالانه با تمركز بر تقويت روابط دوجانبه و امنيت منطقه را برعهده بگيرد.

ادعاهاي ضدايراني 
رييس سازمان جاسوسي بريتانيا
كن مك‌كالوم، دبيركل سازمان اطلاعات داخلي بريتانيا MI5 روز گذشته در گفت‌وگويي اتهام‌هاي واهي تازه‌اي عليه تهران مطرح كرده است. اين مقام اطلاعاتي بريتانيا مدعي شده است كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي ايران تلاش كرده‌اند دست‌كم ۱۰ فرد تبعه و مقيم بريتانيا را بربايند يا حتي به قتل برسانند. مك‌كالوم در اظهارات خود مدعي شده است كه «سرويس‌هاي امنيتي تهاجمي» ايران قصد دارند تهديدهاي خود را در بريتانيا عملي كنند. اين مقام بريتانيايي در ادامه ادعاهاي خود گفته است: «در شديدترين اقدامات اين سرويس‌ها تلاش كرده‌اند افراد تبعه يا ساكن بريتانيا را كه دشمن نظام تلقي مي‌شوند، بربايند يا حتي بكشند.» وي مدعي شده است: «ما از ماه ژانويه (دي ماه گذشته) تاكنون دست‌كم ۱۰ مورد اينچنيني داشته‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها