• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5353 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ آبان

خبر جهان

استولتنبرگ: موشك فرود آمده در لهستان  احتمالا از پدافند هوايي اوكراين بود

دبيركل ناتو در سخناني گفت كه اعضاي ناتو بر ادامه حمايت از اوكراين در جنگ با روسيه تاكيد كرده‌اند. به گزارش ايسنا و به نقل از اسكاي‌نيوز عربي، ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در كنفرانس مطبوعاتي درباره موشك فرود آمده در لهستان اظهار كرد: ممكن است كه اين موشك توسط سامانه‌هاي پدافند هوايي اوكراين شليك شده باشد. وي افزود: نتايج تحقيقات در اين باره را بررسي خواهيم كرد و هيچ شواهدي مبني بر عمدي بودن اين اتفاق وجود ندارد. استولتنبرگ ادامه داد: اعضاي ناتو بر ادامه حمايت از اوكراين تاكيد دارند و ما براي تقويت سيستم دفاعي اوكراين و بسيج حمايت‌ها از آن تلاش خواهيم كرد. وي گفت: هيچ نشانه‌اي مبني بر حمله روسيه به كشورهاي عضو ناتو وجود ندارد و ما هميشه براي حمايت از هم‌پيمانان تلاش كرده‌ايم.


بيانيه پاياني اجلاس گروه ۲۰ در اندونزي

سران حاضر در اجلاس رهبران كشورهاي گروه ۲۰ در اندونزي در پايان اين نشست دو روزه در بيانيه‌اي اعلام كردند كه جنگ روسيه و اوكراين اقتصاد جهاني را تضعيف مي‌كند. در بيانيه پاياني اجلاس رهبران كشورهاي گروه ۲۰ با اشاره به جنگ روسيه و اوكراين آمده است: اكثريت كشورهاي عضو قاطعانه جنگ در اوكراين را محكوم مي‌كنند. سران جي‌۲۰ تاكيد كردند كه جنگ روسيه و اوكراين اقتصاد جهاني را تضعيف و مختل مي‌كند. در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: استفاده از سلاح هسته‌اي يا تهديد به استفاده از آن اقدامي غيرقابل قبول است. به خاطر صلح و ثبات بايد به قوانين بين‌المللي پايبند بود و اين پايبندي شامل دفاع از تمام اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، رعايت قوانين بين‌المللي مربوط به اقدامات بشردوستانه و حقوق بشري، از جمله حفاظت از غيرنظاميان و زيرساخت‌ها در درگيري‌هاي مسلحانه است.
سران جي‌۲۰ همچنين تاكيد كردند: حل و فصل مسالمت‌آميز اختلافات، تلاش براي حل بحران‌ها با ديپلماسي و گفت‌وگو، حياتي و ضروري است و دوران كنوني نبايد دوران جنگ باشد. حاضران در اجلاس اندونزي همچنين از توافقنامه صادرات غلات از طريق درياي سياه كه با ميانجيگري تركيه و سازمان ملل متحد امضا شد، استقبال و بر اهميت ادامه كار روي اين توافقنامه و اجراي مفاد آن توسط همه ذي‌نفعان تاكيد كردند. در بخش ديگري از بيانيه پاياني اين نشست آمده است: كشورهاي عضو گروه‌۲۰ به تلاش‌هاي خود براي محدود كردن افزايش دما به بيش از ۱.۵ درجه سانتيگراد ادامه مي‌دهند. 
اجلاس سران گروه ۲۰ در روزهاي ۱۵ و ۱۶ نوامبر در جزيره بالي اندونزي برگزار شد و در حاشيه آن نيز ديدارهاي دوجانبه ميان بسياري از كشورها از جمله ديدار شي جين‌پينگ، رييس‌جمهوري چين و جو همتاي امريكايي آن برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها