• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5353 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ آبان

سوله‌هاي مديريت بحران جاي اسكان اضطراري نيست

مدير هماهنگي امور مناطق سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، كاركرد انواع پايگاه‌هاي پشتيباني مديريت بحران شهر تهران را تشريح و اعلام كرد كه اين سوله‌ها جاي اسكان اضطراري نيست. خسرو شاكري درباره كاربرد پايگاه‌هاي پشتيباني مديريت بحران در زمان وقوع حوادث و بلايا به ايسنا گفت: «در ميان برخي از مردم، اين تصور ايجاد شده است كه سوله‌هاي بحران به منظور حضور و اسكان مردم در زمان بحران و حوادث ايجاد شده است، به همين دليل است كه براي برخي گنجايش و تعداد سوله‌هاي بحران محل بحث و سوال است.» او با رد اين موضوع كه سوله‌هاي بحران براي اسكان مردم در زمان بحران‌ها احداث شده‌اند، گفت: «هدف اصلي از ايجاد اين‌ پايگاه‌ها ايجاد يك شبكه توزيع‌شده از كانون‌هاي مديريت بحران در كلان‌شهر تهران و متناسب‌سازي معماري نظام مديريت بحران با الزامات و نيازمندي‌هاي اين كلان‌شهر است. اين سوله‌ها در واقع محلي هستند براي نگهداري يكسري از امكانات و تجهيزات اوليه امدادرساني در زمان بحران و همچنين دپوي اقلامي امدادي و توزيع آن در سطح محلات در هنگام بحران‌ها.» مدير هماهنگي امور مناطق سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران درباره اينكه آيا اقلام و موادغذايي نيز در اين سوله‌ها نگه‌داري مي‌شود يا خير گفت: «ليست مواردي كه در سوله‌ها وجود دارد مشخص است و مواد غذايي جزو آن نيست. در واقع سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر مسووليت نگهداري از مواد غذايي براي زمان وقوع بحران را دارد.» شاكري گفت: «در واقع پس از وقوع زمين لرزه دلخراش بم بود كه طرح ساخت اين پايگاه‌هاي پشتيباني در تمامي نواحي تهران، در جلسه اضطراري ستاد مديريت بحران شهر تهران كه در ۱۵ دي‌ماه ۱۳۸۲ مطرح شد مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و در نهايت به تصويب رسيد و به تدريج نيز از سال ۸۳ انتخاب زمين و ساخت پايگاه‌ها آغاز شد.» مدير هماهنگي امور مناطق سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: «اولين پايگاه‌هاي مديريت بحران در سال ۱۳۸۵ بهره‌برداري شد و به تدريج تعداد آنها افزايش پيدا كرد كه حالا به حدود ۱۰۵ سوله رسيده است.» شاكري گفت: «اين زمين‌ها در محدوده شهرداري هر ناحيه ايجاد شده است و نزديك به مناطقي است كه كاربري مسكوني دارد. همچنين اين پايگاه‌ها اغلب در نزديكي مكان‌هاي اسكان قرار دارد.»
انواع پايگاه‌هاي مديريت بحران چيست؟
او با بيان اينكه پايگاه‌هاي پشتيباني مديريت بحران، سه نوع از جمله، پايگاه ويژه پشتيباني مديريت بحران، پايگاه چندمنظوره پشتيباني مديريت بحران و پايگاه ويژه استان‌هاي معين هستند، گفت: «پايگاه‌هاي ويژه با كاركرد اختصاصي مديريت بحران، محل استقرار ستاد مديريت بحران در هر يك از مناطق ۲۲گانه شهر تهران است. اين پايگاه‌ها محل ذخيره‌سازي تجهيزات امداد و نجات است و در مجاورت برخي از پايگاه‌هاي ويژه پشتيباني مديريت بحران مناطق، پد بالگرد نيز احداث شده است.» مدير هماهنگي امور مناطق سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: «پايگاه‌هاي چندمنظوره پشتيباني مديريت بحران، محل استقرار ستادهاي مديريت بحران نواحي است و با كاركرد مديريت بحران در هنگام بروز سوانح و كاربري آموزشي و ورزشي و محل استقرار ستاد مديريت بحران ناحيه در شرايط عادي است. در برخي ديگر از اين پايگاه‌ها هم فعاليت‌هاي مرتبط با پيشگيري، آمادگي و مقابله با بحران در حال انجام است. همچنين امكان استقرار واحدي از سازمان‌ها و نهادهاي فعال در امر مديريت خدمات اضطراري از جمله آتش‌نشاني، اورژانس و هلال احمر در بخشي از اين پايگاه‌ها پيش‌بيني شده كه در حال حاضر در ۶۰ پايگاه مديريت بحران واحد اورژانس تهران مستقر شده‌اند كه باعث كوتاه شدن زمان حضور گروه‌هاي اورژانس در حوادث و نجات جان شهروندان شده است. به گفته او پايگاه‌هاي استان معين كه در نزديكي ورودي‌هاي اصلي تهران قرار دارند، مي‌توانند هنگام سوانح بزرگ به تهران امدادرساني كنند نيز در مبادي ورودي تهران پايگاه‌هاي معين مديريت بحران با هدف استقرار ساختار مديريت بحران پيش‌بيني شده تا از اين طريق ارايه كمك‌ شهرهاي همجوار ساماندهي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها