• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

اخبار ايران و جهان

۴۶ مصدوم در پي زلزله ۶ ريشتري تركيه

رسانه‌ها در گزارشي اعلام كردند شمار مصدومان زمين‌لرزه صبح ديروز در تركيه به دست‌كم ۴۶ نفر رسيده است. بنابر اعلام مقامات محلي، زلزله‌اي به بزرگي ۶ ريشتر غرب تركيه در نزديكي شهر دوزچه (Duzce) در حدود ۲۱۰ كيلومتري شرق استانبول را لرزاند. شدت اين زمين لرزه آن‌قدر قوي بود كه در استانبول و آنكارا نيز احساس شد. بنابر اعلام مقامات، تاكنون دست‌كم ۴۶ نفر مصدوم شده‌اند كه ۳۷ مصدوم در شهر دوزچه و ۹ مصدوم در مناطق مجاور گزارش شده است.عمق زمين‌لرزه بين دو تا ۱۰ كيلومتر از سطح زمين تخمين زده مي‌شود و ۲۰ دقيقه پس از اولين زمين‌لرزه، زلزله ديگري به بزرگي ۴،۷ ريشتر گزارش شد.همچنين «سليمان سويلو» وزير كشور تركيه گفت: «هيچ اطلاعاتي در مورد تلفات جاني اين حادثه در دست نيست.»  به گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، در سال ۱۹۹۹ زلزله‌اي به بزرگي ۷،۲ ريشتر در شهر دوزچه رخ داد كه دست‌كم ۸۴۵ كشته بر جاي گذاشت.


افزايش ۱۰درصدي وقوع جرم در دو ماه گذشته

رييس پليس پايتخت گفت: «در دو ماه گذشته ۱۰درصد افزايش وقوع انواع جرايم و ۳۰درصد كاهش كشفيات را داشته‌ايم.»  سردار حسين رحيمي، رييس پليس تهران بزرگ در حاشيه طرح كاشف گفت: «در پنجمين مرحله از طرح كاشف در سال جاري همكارانم در پليس آگاهي تهران بزرگ با اجراي اين طرح موفق شدند ۳۲۱ سارق زورگير كيف‌قاپ، سارقان خانه و اماكن عمومي و خصوصي، سارقان محموله، جاعلان وكلاهبرداران‌ و قاتلان را دستگير كنند. بخشي از اينها در قالب ۶۸ باند اقدام به سرقت مي‌كردند.» او گفت: «همچنين دستگيري دو باند شركت هرمي كه ۳۰ نفر در آن فعاليت مي‌كردند را شاهد بوديم. دستگيري ۶ باند سارق حرفه‌اي و سابقه‌دار خانه، دستگيري ۴ باند سارق خودرو به‌ويژه خودروي مزدا ۳، دستگيري سارقان حرفه‌اي گوشي‌قاپ كه در يك مورد بالغ بر يك ميليارد تومان گوشي ضبط شده كه از مرز نيمروز از كشور خارج مي‌كردند از ديگر كشفيات اين طرح بوده است.» 
او درباره فعاليت‌هاي پليس امنيت اقتصادي گفت: «با رسيدگي به ۳۸ پرونده ۶۷ متهم اخلال اقتصادي فعاليت مي‌كردند كه شناسايي شدند و موفق شديم بيش از يك ميليارد و ۷۳۳ هزار ميليارد تومان از اموال بيت‌المال را برگردانيم. ۳ نفر در رابطه با فرار مالياتي شناسايي و دستگير شده‌اند كه بالغ بر ۱۴ هزار ميليارد تومان برگردانده شده و همچنين ۱۷ محكوم فرار اقتصادي را شناسايي و دستگير كرده‌اند.» 
او گفت: «۱۰۴ متهم كالاي اقتصادي، اختلاس و فرار مالياتي دستگير شدند.» 
رحيمي در ادامه گفت: «۶۳ متهم در حوزه اخلال ارزي دستگير شدند و ۳ ميليون و ۳۱۴ هزار انواع ارز به ارزش ۳۶ ميليارد تومان كشف شده است.» 
رييس پليس پايتخت درباره شركت‌هاي ليزينگ گفت: «بحث شركت‌هاي ليزينگ براي ما كماكان در اولويت است. همچنين باندي كه ۴۵ خودرو سرقت و سند نمره مي‌كردند شناسايي و دستگير شده‌اند.» 
او گفت: «فردي كه دو قتل را در طول يك سال انجام داده بود، در واقع بعد از انجام قتل اول متواري شده و به تركيه مي‌رود و بعد از سه ماه برمي‌گردد و قتل دوم را انجام مي‌دهد را دستگير كرديم.» 
رييس پليس پايتخت گفت: «در دو ماه گذشته 10درصد افزايش وقوع انواع جرايم و ۳۰درصد كاهش كشفيات را داشته‌ايم.»


پرداخت دلارهاي تقلبي به طلافروشي‌ها

زن و مرد جوان كه از مدت‌ها قبل در فضاي مجازي با يكديگر آشنا شده بودند، تصميم گرفتند براي سرقت از طلافروشان نقشه تازه‌اي بكشند. آنها سفارش طلا مي‌دادند و در ازاي خريد، دلارهاي تقلبي به فروشنده پرداخت مي‌كردند اما در‌نهايت دست‌شان رو شد و گير افتادند. حادثه ۲۴ در گفت‌وگو با اين مرد جوان نوشت.


    از كجا طلا مي‌خريديد؟
همدستم سميه، به‌صورت آنلاين از طلافروش‌ها خريد مي‌كرد. البته قبل از آن با طلافروش‌ها آشنا مي‌شد و چندبار از آنها خريد مي‌كرد تا اعتمادشان را جلب كند. سپس آنلاين سفارش طلا مي‌داد و مي‌گفت برادرم آن را تحويل مي‌گيرد و در ازاي آن دلار مي‌دهد. من هم سر قرار مي‌رفتم و پس از تحويل طلا، به جاي پول ايراني، دلار تقلبي به طلافروشان يا پيكي كه فرستاده بودند، مي‌دادم.
   دلارهاي تقلبي را از كجا تهيه كرده بوديد؟
چند وقت قبل كه به يكي از شهرهاي غربي كشور رفته بودم يك دسته بزرگ دلار تقلبي كه با اصل آن مو نمي‌زد را حدود 90ميليون تومان خريدم براي اجراي اين نقشه.
   اين ايده چطور به ذهن‌تان رسيد؟
يكي از دوستانم گفت فردي است در فلان شهرستان كه دلارهاي تقلبي مي‌فروشد كه تفاوتي با اصل ندارد، ما هم تصميم گرفتيم تا با اين نقشه دست به سرقت و كلاهبرداري بزنيم تا يك‌شبه پولدار شويم اما پس از كلاهبرداري از 4 نفر دستگير شديم.


تيراندازي مرگبار در ويرجينيا

پليس امريكا اعلام كرد: «يك مرد مسلح در ايالت ويرجينيا اقدام به تيراندازي كرد و ۱۰ نفر را به قتل رساند.»  بنابر اعلام پليس ايالت ويرجينيا، يك مرد مسلح با ورود به يك سوپرماركت اقدام به تيراندازي كرد كه تاكنون كشته شدن دست‌كم ۱۰ نفر تاييد شده است.گزارش‌ها حاكي از آن است فرد مسلح مدير فروشگاه بوده و پس از تيراندازي به سمت مردم، اسلحه را به سمت خود گرفته و اقدام به خودكشي كرده است. به گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، جزييات بيشتري از اين حادثه منتشر نشده و هنوز انگيزه‌ اين فرد از اقدام به تيراندازي مشخص نشده است.


بازنشستگان در دام يك كلاهبردار

چند پيرمرد و پيرزن در حياط پليس آگاهي جمع شده‌اند و همه آنها برگه‌اي در دست دارند؛ برگه شكايت. آنها به دام مردي شياد گرفتار شده‌اند كه با زيركي توانست حساب‌شان را خالي كند. متهمي كه دستگير شده 48ساله و سابقه‌دار است و اظهار كرده كه با اينكه توبه كرده و دور خلاف را خط كشيده بود، اما يك شب وقتي دوستش را در حال سرقت ديده، وسوسه شد و خلاف را از سر گرفت.
  با چه شگردي دست به كلاهبرداري و سرقت مي‌زدي؟
اين‌بار فقط افراد سالخورده را به دام مي‌انداختم و براي اينكه پيش خلافكاران ديگر خودي نشان بدهم مي‌گفتم شكارچي مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هستم اما پشيمانم، اين افراد هم مانند پدربزرگ و مادربزرگ خودم هستند. شگردم اين بود كه به مقابل دستگاه‌هاي خودپرداز يا ايستگاه‌هاي اتوبوس مي‌رفتم و به بهانه كمك به افراد سالخورده‌اي كه نمي‌توانستند از دستگاه خودپرداز يا بليت الكترونيك استفاده كنند، كارت‌شان را مي‌گرفتم. وقتي رمز آنها را به دست مي‌آوردم مي‌گفتم عمليات را انجام داده‌ام اما به جاي آنكه كارت خودشان را پس بدهم، يكي از كارت‌هاي عابربانكي كه از قبل همراهم بود را به آنها مي‌دادم و به اين ترتيب كارت عابربانك‌شان را سرقت مي‌كردم. بعد از سرقت كارت طعمه‌هايم، چون رمزشان را هم داشتم اكثر اوقات با آنها خريد مي‌كردم؛ از صرافي‌ها دلار مي‌خريدم، از طلافروشي‌ها سكه يا از فروشگاه‌هاي بزرگ، وسايل خانه مي‌خريدم.
 چند نفر را با اين شگرد به دام انداختي؟
بالاي 100نفر!
 چقدر پول به جيب زدي؟
بالاي يك ميليارد تومان.
 گفتي سابقه‌داري. قبلا به چه جرمي دستگير شده بودي؟
چند بار به اتهام كلاهبرداري و سرقت بازداشت شدم اما آخرين بار كه سال 97 از زندان آزاد شدم دور خلاف را خط كشيدم و توبه كردم. ديگر سراغ خلاف نرفتم تا اينكه يك روز با دوستم در خيابان بوديم و او گوشي موبايل زني را قاپيد و هر دو فرار كرديم. پس از اين اتفاق بود كه من هم وسوسه شدم و دلم خواست بار ديگر سراغ خلاف بروم، چون به‌شدت مشكل مالي داشتم.


تصادف مرگبار در ساوه

معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر از جانباختن يك تن در پي تصادف در اتوبان تهران-ساوه خبر داد. مرتضي مرادي‌پور درباره اين حادثه رانندگي گفت: «در ساعت ۷ و ۲۰ دقيقه روز گذشته، وقوع حادثه تصادف ميان يك دستگاه خودرو سواري و يك دستگاه خودرو سنگين در اتوبان تهران به ساوه، به سامانه ۱۱۲ سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر اطلاع داده شد كه در پي آن امدادگران و نجاتگران اين سازمان براي نجات جان حادثه‌ديدگان به محل اعزام شدند.»  او گفت: «امدادگران اين جمعيت با حضور در محل حادثه واقع در اتوبان تهران-ساوه جاده اختر‌آباد، مشاهده كردند كه يك دستگاه تريلي به دلايل نامشخصي با يك دستگاه خودرو سواري پژو ۴۰۵ برخورد كرده است.»  معاون عمليات سازمان امداد و نجات گفت: «امدادگران ضمن ايمن‌سازي محل حادثه به سرعت براي رهاسازي و نجات حادثه ديدگان دست به كار شدند. چهار نفر در پي اين تصادف دچار حادثه شده بودند كه نسبت به امدادرساني به آنها اقدام شد. از اين ميان دو نفر دچار مصدوميت بيشتري شده بودند كه نسبت به انتقال آنان به مراكز درماني اقدام شد و متاسفانه يك تن نيز جان خود را از دست داد.» معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر درباره علت اوليه وقوع اين حادثه گفت: «چرايي وقوع اين تصادف از سوي كارشناسان پليس راهنمايي و رانندگي بررسي و پس از نتيجه‌گيري اعلام خواهد شد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون