• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5400 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ دي

ابوظبي، ميزبان اسراييل و اعراب

هيات‌هاي سياسي از اسراييل، بحرين، مراكش و مصر با همراهي ايالات متحده در پايتخت امارات دور هم جمع شدند

گروه جهان

روند عادي‌سازي رابطه رژيم اسراييل با كشورهاي عربي منطقه به‌رغم تنش اخير در سايه تعرض يك وزير تندرو كابينه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين رژيم به محدوده حرم شريف مسجدالاقصي همچنان ادامه دارد. از روز دوشنبه اسراييل، امارات، بحرين، مراكش و مصر با همراهي ايالات متحده، نشست دو روزه‌اي را براي آمادگي برگزاري نشست «مجمع نقب»  در ابوظبي پايتخت  امارات برگزار كردند.

«مجمع نقب» كه با هدف تعميق همكاري بين اسراييل و متحدان عربش در منطقه طراحي شده است، نخستين‌بار در ماه مارس سال گذشته برگزار شد. دومين اجلاس چندجانبه نقب قرار است فصل بهار در مراكش برگزار شود به همين دليل، كميته راهبري اين نشست روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه در ابوظبي تشكيل جلسه داد تا هماهنگي‌هاي لازم را به عمل آورد.در اين نشست، مقامات ايالات متحده، اسراييل، امارات، بحرين، مراكش و مصر در شش كارگروه با موضوعات انرژي پاك، آموزش و همزيستي، امنيت غذا و آب، سلامت، امنيت منطقه‌اي و گردشگري تقسيم كار كردند. اين جلسات، سومين گردهمايي كميته راهبري از زمان افتتاحيه اجلاس نقب در ماه مارس گذشته است. اعضاي اين كميته پيش‌تر، در ماه ژوئن در بحرين و سپس در ماه اكتبر، به شكل مجازي و اينترنتي تشكيل جلسه داده بودند.  به گزارش رسانه‌هاي اسراييلي، بيش از ۲۰ مقام اين رژيم در قالب هياتي به رهبري آلون اوشپيز، مديركل وزارت خارجه راهي ابوظبي شدند. اردن تنها كشور عربي داراي روابط ديپلماتيك با اسراييل است كه با وجود دعوت، هياتي به ابوظبي نفرستاد. به گفته مقام‌هاي اسراييلي، محكوميت‌هاي هفته گذشته كشورهاي عرب در مورد بازديد وزير امنيت ملي اسراييل از (محوطه حرم شريف) هيچ تاثيري بر روند نشست نقب نداشته است.
الي كوهن، وزير امور خارجه رژيم اسراييل، ديدارهاي ابوظبي را «گامي ديگر در پيشبرد و تعميق توافقنامه ابراهيم و پاسخي واحد به چالش‌هاي مشترك» خواند. او افزود كه هيات اسراييلي پروژه‌هايي با پتانسيل بالا را براي بهبود كيفيت زندگي اسراييلي‌ها و ساير كشورهاي منطقه ارايه خواهد كرد. يايير لاپيد نيز كه به عنوان وزير امور خارجه وقت اسراييل آغازگر نشست نقب بود، عكس‌هاي منتشرشده از نشست ابوظبي را «بسيار تكان‌دهنده» خواند. او روز دوشنبه در توييتر خود نوشت: «ديدگاه ما درباره ارتباط دولت‌ها، در حال شكل‌گيري است و خاورميانه را به دستاوردهاي جديدي شامل ثبات و همكاري منطقه‌اي مي‌رساند.» درك شولت، مشاور وزارت امور خارجه امريكا در واكنش به برگزاري نشست كارگروه‌هاي «اجلاس نقب» در ابوظبي نسبت به ملحق شدن طرف‌ها و كشورهاي ديگر و در راس آنها فلسطين به اين نشست ابراز اميدواري كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم، درك شولت در كنفرانس مطبوعاتي پس از برگزاري نشست دو روزه كارگروه‌هاي «اجلاس نقب» در ابوظبي امارات گفت: ما معتقديم كه نشست نقب بايد نشستي باز باشد و اين بدان معناست كه ما مشاركت طرف‌هاي ديگر در آن را مهم مي‌دانيم. در طول اين روند از زمان برگزاري نشست وزيران و نشست سران در مارس گذشته، ارتباط مستمري با كشورهايي داشته‌ايم كه معتقديم ممكن است علاقه‌مند به شركت در اجلاس نقب باشند و از مزاياي آن بهره‌مند شوند. قطعا تصميم با آن كشورهاست بخواهند يا نخواهند در اين نشست حضور داشته باشند، ما در امريكا از ملحق شدن فلسطيني‌ها، اردني‌ها و ديگران كاملا حمايت مي‌كنيم. در اين دو روز كارگروه‌هاي اجلاس نقب با حضور نمايندگان بحرين، مصر، اسراييل، مراكش و امارات در ابوظبي تشكيل جلسه دادند. طي آن مسائل امنيت منطقه‌اي، انرژي، امنيت غذا و آب، مراقبت‌هاي بهداشتي، آموزش، گردشگري و همزيستي مسالمت‌آميز مورد بررسي قرار گرفت. طرف‌هاي حاضر همچنين درباره توسعه اقتصاد فلسطين و بهبود سطح زندگي فلسطيني‌ها گفت‌وگو كردند. آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا نيز در بيانيه‌اي از برگزاري نشست كارگروه‌هاي اجلاس نقب در ابوظبي استقبال كرده بود. در اين بيانيه آمده بود كه كارگروه مشترك طرف‌هاي عضو بر اولويت‌هاي مشخص ‌شده در اجلاس نقب متمركز هستند. اين اولويت‌ها حول محور امنيت غذايي، فناوري آب، انرژي پاك، گردشگري، بهداشت، آموزش، همزيستي و امنيت منطقه‌اي است. در ادامه اين بيانيه اعلام شده است كه هدف اين گروه‌ها تقويت منطقه خاورميانه و شمال آفريقا از طريق همكاري مشترك براي دستيابي به نتايج ملموس، غلبه بر چالش‌هاي مشترك و استفاده از فرصت‌هاست.
ايده نشست نقب از كجا آمد؟
اولين نشست نقب با حضور وزراي خارجه اسراييل، امريكا، بحرين، امارات متحده عربي و مراكش در اسراييل برگزار شده بود. امارات و بحرين در سال 1399در چارچوب «پيمان ابراهيم» و ميانجيگري امريكا روابط خود را با اسراييل «عادي‌سازي» كردند. ايده نشست نقب نخستين‌بار هنگام بازديد يايير لاپيد، وزير خارجه وقت اسراييل، از ايالات متحده مطرح شد. پس از آن، وزير خارجه وقت رژيم اسراييل با استفاده از فرصت سفر منطقه‌اي آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده به خاورميانه، شخصا از وزيران خارجه ديگر كشورها براي حضور در اين نشست دعوت كرد. پس از آن نشست، يايير لاپيد همكاري ميان اسراييل، ايالات متحده، بحرين، مصر، مراكش و امارات متحده عربي را مايه هراس ايران خواند و در اشاره‌اي تلويحي به گفت‌وگوهاي وين (براي احياي برجام)، راه متوقف كردن دشمنان را «نه ترديد و سازش، بلكه عزم و قدرت» دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون