• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5400 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ دي

مولوي‌شناس آلماني هنوز در ايران خواننده دارد

كتاب «شكوه شمس» آن. ماري شيمل به چاپ نهم رسيد. اين كتاب را انتشارات علمي و فرهنگي با ترجمه حسن لاهوتي منتشر كرده است.
«شكوه شمس» سير مولوي‌شناس شهير آلماني در آثار و افكار مولانا جلال‌الدين رومي است.
بر ترجمه لاهوتي از اين كتاب، سيد جلال‌الدين آشتياني مقدمه نوشته است.
آن. ماري شيمل كه به خاطر وجه آكادميكش به پروفسور شيمل هم معروف است، دلداده مولانا و عرفان و تصوف شرق بود. آثار متعددي از او در اين حوزه منتشر شده است؛ با اين حال كتاب «شكوه شمس» از يك نظر در ايران و نزد فارسي‌زبان‌ها اثري ويژه محسوب مي‌شود؛ چرا كه نخستين كتاب از مجموعه آثار اين زن شرق‌شناس و مولوي‌شناس مشهور غربي است كه در ايران به زبان فارسي ترجمه و منتشر شده است. او كتاب‌ها و مقالات متعددي به زبان‌هاي انگليسي، آلماني، عربي و تركي در موضوعات مختلف ازجمله بررسي و تحقيق اشعار عارفانه شاعران مسلمان هند به رشته تحرير درآورده و البته ترجمه اشعار عربي، فارسي، تركي و اردو به زبان منظوم آلماني بيشتر مورد طبعش بوده است. همين امر موجب شد در سال ۱۹۶۵ نشان خاص ترجمه برجسته را از آن خود كند.
علقه شيمل به مولوي، هم زيست فرهنگي او را در مقام نويسنده دربر مي‌گيرد، هم كار تدريسش در مقام استاد دانشگاه و هم زندگي شخصي‌اش را. چنان كه خود را به تمثيل دختر مولوي برمي‌شمرده است. آنها كه با او در زمان تدريسش در دانشگاه هاروارد تجربه معاشرت داشته‌اند، مي‌گويند او در تمام آن ربع قرن، مانند يك درويش و كاملا منطبق بر آموزه‌هاي صوفيانه شرقي و اسلامي زيسته است. گرچه گفته مي‌شود همواره از پاسخ به اين پرسش كه آيا مسلمان است، طفره مي‌رفته و جهت سوال را تغيير مي‌داده است.
حسن لاهوتي شيمل را از معدود دانشمنداني مي‌داند كه بخش عمده زندگي علمي و پژوهش‌هاي دانشگاهي خود را صرف تحقيق در سير افكار مولوي كرده و اكنون يكي از برجستگان و آگاهان پژوهش در افكار مولوي است. سيدجلال‌الدين آشتياني در بخشي از مقدمه خود بر اين كتاب آورده است: «مولانا عارفي جامع و در عين شوريدگي داراي متانت و از لحاظ جامعيت و تبحر در علوم ادبي، عربي و فارسي و احاطه به دواوين شعر و تسلط به حديث و قرآن و علم كلام و تحصيل عرفان و تصوف به نحو عميق و افزون بر همه فضايل، داراي هوش و استعداد حيرت‌آور است. مولانا با شمس‌الدين تبريزي بر سبيل اتفاق مواجه شد و آنچنان استعداد ذاتي و حال او مستعد از براي جهش و جذبه و آماده براي جرقه‌اي بود كه خرمن او را بسوزاند و تبديل به شعله تابناك كرد.
«زمينه تاريخي»، «خيال‌بندي مولوي»، «الهيات مولوي» و «نفوذ جلال‌الدين مولوي در شرق و غرب» عناوين بخش‌هاي اين كتاب است كه در نهايت با بيان فهرست‌واره‌اي از آثار فارسي زبانان درباره آثار مولوي تكميل شده است. چاپ نهم كتاب «شكوه شمس» در ۸۸۵ صفحه با قيمت ۳۶۹ هزار تومان عرضه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون