• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5429 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۳۰ بهمن

درگذشت چهره بزرگ خودروسازي آسيا

«شويچيرو تويودا» فرزند بنيان‌گذار شركت تويوتا و مديرعامل سابق اين شركت، در سن 97 سالگي درگذشت. او كسي بود كه تويوتا را از يك خودروساز محلي به برندي جهاني تبديل كرد و مانند پدر خود، نامي بلند در صنعت خودروسازي ژاپن از خود به جاي گذاشت.  «تويوتا» شركتي است كه توسط «كيشيرو تويودا» كارآفرين ژاپني در 1935 و پيش از جنگ جهاني دوم بنيان گذاشته شد. «كيشيرو تويودا» مهندس مكانيك و جواني جاه‌طلب در آن زمان، بخش خودروسازي را در كارخانه ريسندگي پدر خود بنيان گذاشت و سال بعد، لوگوي «تويودا» به «تويوتا» تغيير يافت. يكسال بعد، يعني ۱۹۳۷ شركت «تويوتاموتور» به‌طور رسمي افتتاح شد. بدين‌ترتيب يكي از موفق‌ترين كارخانجات ريسندگي ژاپن، در بين دو جنگ جهاني با تغيير گرايش، به كارخانه خودروسازي تبديل شد. در سال ۱۹۵۲ با مرگ كيشيرو، مسووليت شركت برعهده «ايجي تويودا» پسر عموي او قرار گرفت. پس از او پسر كيشيرو، «شويچيرو تويودا» طي سال‌هاي بعد، تويوتا را به يكي از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي جهان تبديل كرد. سلطه تويوتا بر بازار خودرو امريكاي شمالي در زمان مديريت «شويچيرو تويودا» آغاز شد و لكسوس نيز تحت مديريت او بنيان نهاده شد، همچنين تويوتا در سال‌هاي اخير بزرگ‌ترين خودروساز جهان بوده است و شوئيچيرو تويودا نيز در تمامي اين مدت مديريت اين شركت پيشرو را بر عهده داشته است. «شويچيرو» متعلق به نسل دوم خانواده «تويودا» است كه با توليد خودرو، جنگ اقتصادي بزرگي را با امريكايي‌ها كليد زدند. نخستين خودرويي كه با برند تويوتا به ايالات متحده رسيد، تويوتا كراون بود. با اين حال مشتريان امريكايي به دليل موتور ضعيف كراون در مقايسه با ساير محصولات غول‌هاي ديترويت، دست رد به سينه آن زدند. در نتيجه شويچيرو تويودا مصمم شد طوري خودرو سواري باكيفيت بالا توليد كند كه در هر نقطه از جهان عملكرد خوبي داشته باشد. «شويچيرو» براي رسيدن به اين هدف، به جاي «جنگ» به دنبال «شراكت» رفت. او قراردادي مشترك با جنرال‌موتورز در سال 1984 بست كه حاصل آن تاسيس نخستين كارخانه امريكايي تويوتا واقع در ايالت كنتاكي در سال 1988 بود. در حالي كه هوندا و نيسان در حال تاسيس كارخانه‌هاي مستقل خود در امريكا بودند، تويوتا توانست از طريق همكاري با جنرال موتورز پيشتاز اين بازار شود. همكاري اين دو خودروساز حتي تا همين سال 2009 و پيش از ورشكستگي جنرال موتورز ادامه پيدا كرد.  شويچيرو طرفدار چيزي بود كه امروز به عنوان «كارسخت ژاپني‌ها» از آن ياد مي‌شود. او مي‌گفت كه «ژاپني‌ها بايد سخت‌تر كار كنند تا به نخستين اقتصاد بزرگ دنيا تبديل شوند.» او تا سال 1994 مديرعامل تويوتا بود و پس از آن اين سمت را كنار گذاشت. با اين حال وي تا سال 1999 همچنان رييس هلدينگ خودروسازي تويوتا باقي ماند. نام شويچيرو تويودا در سال 2007 ميلادي به تالار مشاهير صنعت خودروسازي امريكا نيز راه يافته است. هم‌اكنون «آكيو تويودا» پسر شويچيرو مديرعامل تويوتاست. برخي از شعارهاي تويوتا طي اين سال‌ها كه از زبان مديران عامل «تويوتا» بيان شده چنين است: مشتري حرف اول را مي‌زند، سپس نوبت فروشنده است و در آخر سازنده قرار دارد./ راه كسب تجربه، مواجهه با چالش‌هاست. خودت، با تلاش خود، از حرمت خود دفاع كن./ ما دستاوردهاي بزرگ را با زحمات خود به دست آورده‌ايم./ كيفيت در حين فرآيند ساخته مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون