• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5447 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۳ اسفند

اسماعيل حلالي از حذف غم‌انگيز تيم ملي جوانان مي‌گويد:

فوتبال را با خاله‌بازي اشتباه گرفتند!

اگر اين بازيكنان بروند معتاد شوند چه؟!

گروه ورزش

تيم ملي جوانان كشورمان با شكست در دقايق پاياني مقابل عراق از رسيدن به جام جهاني باز ماند. شاگردان عبدالصمد مرفاوي در مرحله گروهي رقابت‌هاي قهرماني آسيا با وجود شكست مقابل استراليا با عبور از سد ويتنام و قطر در مرحله حذفي به مصاف عراق رفت و در نهايت مقابل اين تيم ره به جايي نبرد و روياي صعود بر باد رفت. قبل از شروع بازي‌ها كميته جوانان فدراسيون فوتبال استعداديابي وسيعي در سطح كشور برگزار كرد و با انجام چند بازي تداركاتي اهالي فوتبال را اميدوار كرده بود اما بعضي از منتقدان اعتقاد داشتند انتخاب مربي در تيم‌هاي پايه بيشتر رفاقتي است تا كارشناسانه! يكي از منتقدان جدي فدراسيون اسماعيل حلالي مربي اسبق پايه‌هاي پرسپوليس بود كه همراه با پيراهن اين تيم و تيم ملي بازي‌هاي زيادي را پشت سرگذاشته و از تجربه‌خوبي برخوردار است. حلالي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي «اعتماد» در خصوص حذف تيم ملي جوانان و شرايط رده‌هاي پايه در فوتبال كشور صحبت‌هاي خواندني را مطرح كرد كه در ادامه مي‌خوانيد.

   يكي از منتقدان انتخاب مرفاوي به عنوان مربي تيم ملي جوانان بوديد و حالا پس از حذف ناراحت‌كننده ملي‌پوشان جوان به سراغ شما آمديم تا نظر شما را جويا شويم. 
منتقد مرفاوي نبودم و اگر حرفي مي‌زنم با عدله مي‌زنم. شخصيت و خود مرفاوي را خيلي هم دوست دارم اما تنها ايرادي كه مي‌شود به او گرفت كه البته ايراد هم از او نيست و از انتخاب‌كنندگان است. فدراسيون فوتبال يا همان انتخاب‌كنندگان فردي را‌ انتخاب كردند كه از كار كردن با پايه شناختي ندارد. من هرچقدر آدم توانمندي باشم كار كردن در اين رده با كار كردن با بزرگسالان فرق دارد. 
  چه تفاوتي بين مربيگري در پايه‌ها و بزرگسالان است؟ 
در رده پايه‌ها كار كردن روحيات خاص خودش را مي‌طلبد. به لحاظ روانشناسي مربي بايد آشنا باشد و روحيات بچه‌ها را بشناسد . مثلا يك مربي با يك جوان اگر يك زماني جدال كند ممكن است تاثير عكس بگذارد. بايد چند سال با اين بچه‌ها زندگي كرد تا شرايط آنها را فهميد. من چند سال است در پايه‌ها كار مي‌كنم و گاهي فرياد زدن جواب مي‌دهد و گاهي با آرامش رفتار كردن. اينها تجاربي است كه يك‌شبه به دست نمي‌آيد.
  به نحوه انتخاب مربي پايه نقد داريد؟ 
بله. شما ببينيد فردي را مربي تيم اميد انتخاب كردند كه اصلا تخصصي در فوتبال پايه‌ها نداشت. دو، سه مربي در رده پايه انتخاب كردند كه اسم نمي‌برم اما اين افراد در فوتبال پايه كار نكرده بودند . اينها با روابط با رييس فدراسيون انتخاب مي‌شوند كه خيلي زشت است. يكسري از ورزشكارها و مربيان را به اين طريق از بين مي‌برند. خودم را مثال مي‌زنم، كمكي كه مي‌‌توانستم كنم درصد پاييني از مربيان مي‌توانستند از پس آن بربيايند چون تخصصش را دارم و درسش را مي‌خوانم.
  انتخاب مرفاوي را بر چه مبنايي مي‌دانيد؟ 
بايد از شما بپرسم! آقاي مرفاوي چند سال است كه جايي كار نكرده و در شرايط مربيگري نبود. من هم خانه‌نشين شوم بعد از مدتي ارتباطم ضعيف مي‌شود و خيلي چيزها از يادم مي‌رود. متاسفانه اين مسائل را قبول ندارند. 
  پاسخ سوال ما را نداديد! در اين انتخاب شخص آقاي ماجدي مقصر بود؟ 
ماجدي هم فكرش كمك كردن بود اما كمك كردن نبايد روابطي باشد! فوتبال كشور ما شده رابطه بازي. سمت‌ها بر اساس رابطه است، يك استقلالي يك جا مي‌گذارند و يك پرسپوليسي در جاي ديگر. مثل مهدوي‌كيا كه مربي اميد شد و يك استقلالي ديگر در جاي ديگر كار گرفت. بايد آبروي كشور را در نظر گرفت. مگر خاله‌بازي است كه كار را بين پرسپوليس و استقلال تقسيم كنيم؟! شايسته‌ها بايد سكان كار را در دست بگيرند، به عنوان مثال حسين عبدي ۲ سال است كه دارد در سطح پايه كار مي‌كند با افتخار مي‌گويم او سوت مربي را دست من داد و كارش را بلد است. اگر الان نتيجه هم نگرفت ثمره كارش را در آينده مي‌بينيد. مربي بايد تاثيرگذار باشد و نتيجه در پايه‌ها چندان مهم نيست‌.
  درباره بازي با عراق به نظر شما چرا باختيم؟ 
چون براي برد به زمين نرفته بوديم! به عنوان يك مربي مي‌گويم داور وقتي سوتش را مي‌زند شما متوجه مي‌شويد كدام مربي آمده تا برنده شود. ما در بازي با عراق دلبسته به اتفاقات درون زمين بوديم و ديديم كه چه اتفاقي افتاد. بايد قبل از بازي بچه‌ها را آماده برد مي‌كرديم، اگر به جام جهاني مي‌رفتيم مي‌دانيد كه چقدر زندگي آنها تغيير مي‌كرد؟
  قبول داريد طرح استعداديابي كميته جوانان با شكست مواجه شد؟
اين طرح خوبي بود اما بايد سرمربيان را انتخاب مي‌كردند در همه رده‌ها و از آنها به عنوان كارشناس نظر مي‌گرفتند. سرمربي بايد ناظر باشد نه كه يكسري افراد براساس سليقه خودشان بازيكن انتخاب كنند و تحويل سرمربي دهند! شايد نوع فوتبال آن بازيكن به كار مربي تيم ملي نيايد. بايد افكار مربي را دانست و بعد بازيكن انتخاب كرد. استعداديابي كار خوبي بود اما بايد ساختاري ايجاد شود و مربي و سرمربي را از قبل با يك برنامه‌ريزي ۵ساله انتخاب مي‌كردند تا موفق شوند.
  تداركات تيم ملي چطور بود؟ 
تيم ما خوب رشد كرده و شرايط خوبي داشت و در مجموع عملكرد بدي نداشت . اما مقابل عراق به نظرم ريكاوري لازم را نداشتيم كه با چه روحيه‌اي به مصاف رقيب برويم. بازي كه شروع شد فكرمان اين بود كه گل نخوريم و ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد و طرح و راهكاري براي برد نداشتيم. نكته بعدي اينكه ذهنيت برد جلوي ويتنام داشتيم اما مقابل عراق نه.
   در مرحله گروهي عملكرد تيم چطور بود؟‌
قطر ضعيف‌تر از حد تصور ظاهر شده بود اما ويتنام مشخص است سرمايه‌گذاري كرد و رشد عظيمي داشتند. در مجموع گروه ما سخت بود و بچه‌ها كارشان را در مرحله گروهي به خوبي انجام دادند اما براي بازي با عراق خيلي خوب آماده نشده بوديم.
  روياي فدراسيون براي پنج ستاره شدن هم بر باد رفت! صعود به جام جهاني مي‌توانست مشكلات فوتبال ما را حل كند؟ 
تا زماني كه انتخابات بر اساس روابط باشد، نه، حل نمي‌شود. در رده پايه‌ها فقط عبدي كه تجربه كار كردن در پايه‌ها را دارد خوب كار كرده و مي‌تواند موفق باشد. مرفاوي هم آدم خوبي است ايرادش همان كار نكردن با فوتبال پايه بود. در سال‌هاي قبل تيم اميد ما را تجاري به اشخاص دادند! منظورم اين است كه يك فردي كار تجاري انجام داده و به او سمت داده‌اند. تكليف اين جوانان چه مي‌شود؟ در بهترين شرايط سني نتيجه نمي‌گيرند و بعد حتي ممكن است بروند سراغ اعتياد!
  به قول شما مرفاوي تجربه مربيگري در پايه‌ها را نداشت اما نمي‌توانست از دستياراني استفاده كند كه تجربه مربيگري در پايه‌ها را دارند؟ 
دستياران را هم ورود كردند و خودشان گذاشتند! يك آدم ضعيف اين شرايط را قبول مي‌كند و آخرش هم اين نتيجه كار مي‌شود. توانستند به كي روش دستيار تحميل كنند؟
  اين از ضعف مرفاوي بود ؟ 
بله. مربي تيم وقتي سمت سرمربيگري را بيشتر از همه‌چيز دوست دارد همين مي‌شود! كار كردن در پايه‌ها بسيار سخت است اما وقتي كار بلنگد نتيجه مي‌شود اين. اگر مرفاوي دستيار قوي داشت تيمش را متحول مي‌كرد اما وقتي دستيار از سرمربي ضعيف‌تر است يا دستيار را ايكس يا ايگرگ بگذارد چه كمكي به سرمربي مي‌كند؟مگر فوتبال كميته امداد است؟
  عملكرد بازيكني در اين بازي‌ها توجه شما را جلب كرد؟ 
حسين حاجي‌زاده، عنايت‌زاده و گودرزي از بازيكنان خودم بودند. پيرولي دفاع راست تيم ملي خيلي خوب بود و در مجموع تيم خوبي داشتيم اما خوراك كافي به آنها نداديم.
  اين تيم ملي را چطور بايد حفظ كرد؟ 
هرچه الان بگويند دروغ است! هروقت تيم ملي نتيجه نگرفت تيم ملي را ول مي‌كنند. بايد اينها را حفظ كرد اما چه كسي مي‌خواهد حفظ كند؟ زمان مسابقه كه به اينها اهميت نمي‌دادند الان با چه روحيه‌اي به اردو بروند؟ اين بچه‌ها را بايد حفظ كرد براي تيم ملي اميد به شرطي كه فدراسيون بخواهد.
  با اين وضعيت‌ فوتبال پايه مي‌تواند به ثمردهي برسد؟ 
من سه تا از بچه‌هاي اين تيم را مي‌شناسم اما شفاف بگويم دو سال اين تيم را دست من بدهند بسياري از اعضاي همين تيم را به بزرگسالان مي‌رسانم. الان نوجوانان ما هم خيلي خوب است دو سال زمان دهند چندتا بازيكن به بزرگسالان تحويل خواهم داد.
  در ليگ ما هم بازيكني مثل عمري دير كشف مي‌شود. 
همه استعدادها دير كشف مي‌شوند! چون از 9 تا 10سالگي بايد آموزش ببينند و پانزده، شانزده سالگي استعدادشان را بايد كشف كرد نه اينكه ۲۰‌سالگي كشف كرد. مثل چمن كه باران مي‌آيد خودش رشد مي‌كند و اگر جايي كج برود تا آخر كج مي‌رود.
  حرف پاياني؟ 
در پايه زياد نتيجه مهم نيست بايد استعداد را شكوفا و به آنها كمك كرد تا رشد كنند. اين مهم‌ترين بخش در فوتبال پايه است. مي‌خواهم‌ بگويم وقتي ديدم به فوتبال پايه اهميت نمي‌دهند ديگر براي باشگاه‌ها در رده پايه كار نمي‌كنم و فقط چنانچه در رده ملي پايه پيشنهاد باشد قبول مي‌كنم اگر هم نشد مي‌خواهم در رده بزرگسالان با باشگاه‌ها همكاري كنم.‌

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون