خاورميانه و تحولات جديد
اين سرمايهگذاريها از طريق بخش خصوصي صورت ميگرفت و به رغم اتفاقاتي كه در روابط دوجانبه ايران و عربستان رخ داد، تهران به اين داراييها و سرمايهگذاريها تعدي نكرد. تجار عربستاني همچنين محصولات فرهنگي نظير فيلمها و سريالهاي ايراني را هم براي پخش در شبكههاي تحت مديريت خود خريداري ميكردند.
مسبوق به سابقه بودن اين سرمايهگذاريها در ايران و همچنين نگاهي به سابقه سرمايهگذاريهاي عربستان سعودي در كشورهاي منطقه باعث ميشود اين اظهارات را عملي و قابل انجام بدانيم. البته بايد توجه داشت اين همكاريها علاوه بر آثار اقتصادي، آثار سياسي و امنيتي دارند و بدون در نظر گرفتن نتايج و تبعات سياسي و امنيتي نميتوان انتظار شكلگيري يك سرمايهگذاري يا همكاري اقتصادي موفق را داشت.
تهران هم ميتواند متقابلا در برخي پروژههاي عربستان شركت كند و دو كشور به جاي رقابت كاهنده در مسير نوعي همكاري گام بردارند.
از زمان اعلام رسمي توافق ميان ايران و عربستان سعودي براي از سرگيري روابط دوجانبه و بازگشايي سفارتها برخي گمانهزنيها در خصوص تاكتيكي بودن اين تصميم از سوي عربستان سعودي وجود دارد. در موقعيت كنوني و با توجه به تحولاتي كه در ماههاي اخير اتفاق افتاده نه ميتوان با قطعيت گفت كه تصميم عربستان سعودي يك تصميم موقت است و نه ميتوان آن را تصميمي استراتژيك توصيف كرد. بايد رفتارها و سياستهايي كه دو طرف اتخاذ ميكنند در نظر گرفت و بعد از بررسي رفتارهاي طرفين در گذر زمان در اين باره اظهارنظر كرد.
سوال اين است كه اگر منافع دو طرف در يك همكاري تضمين شود چه دليلي وجود دارد كه يكي از آنها اين همكاري را كنار بگذارد و به دنبال دشمني و تقابل برود. بايد تلاش كرد سياستگذاريها از سوي هر دو كشور به نحوي باشد كه يك همكاري دوجانبه موفق ميان تهران و رياض شكل گيرد و اين همكاري زمينه را براي تقويت روند تنشزدايي فراهم كند .