• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5457 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ فروردين

سوءقصد در سليمانيه

مقام‌هاي عراقي، تركيه را عامل حمله پهپادي عصر جمعه به فرودگاه سليمانيه در اقليم كردستان عراق معرفي كردند

شهاب شهسواري

روز جمعه انفجاري شديد مناطق نزديك به فرودگاه سليمانيه در شمال عراق را لرزاند، هرچند ابتدا اطلاعاتي در مورد عامل اين انفجار و مسوول آن منتشر نشد، اما ساعاتي بعد رسانه‌هاي امريكايي به نقل از مقام‌هاي آگاه تاييد كردند كه اين حمله يك كاروان حامل نظاميان امريكايي و يك فرمانده ارشد نيروهاي دموكراتيك سوريه، نيروهاي كرد متحد امريكا در سوريه را هدف قرار داده‌ بود. اين انفجار ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلي در كنار ديوارهاي بيروني فرودگاه سليمانيه عراق رخ داد كه هر چند باعث تلفاتي نشد، اما آتش‌سوزي بزرگي ايجاد كرد كه ساعاتي بعد توسط ماموران آتش‌نشاني كنترل شد. مقام‌هاي عراقي تاكيد كرده‌اند كه اين حمله توسط تركيه و به وسيله پهپاد انجام شده است. رييس‌جمهور عراق از تركيه خواسته است تا به خاطر انجام اين اقدام نظامي در خاك عراق عذرخواهي كند. با اين حال تركيه دست داشتن در اين حمله را تكذيب كرده است. يك مقام وزارت دفاع تركيه به خبرگزاري فرانسه گفته است: «نيروهاي مسلح تركيه چنين اقدامي انجام نداده‌اند.» ديد‌بان حقوق بشر سوريه وابسته به گروه‌هاي مخالف سوري و همچنين برخي منابع عراقي اعلام كردند كه اين انفجار به دليل حمله پهپادي تركيه براي ترور مظلوم عبدي، فرمانده نيروهاي دموكراتيك سوريه (قسد) بوده و وي از اين سوء قصد جان سالم به در برده است. روزنامه وال‌استريت ژورنال در گزارشي نوشته است كه هدف اين حمله كارواني بوده است كه در آن سه نظامي امريكايي و ژنرال مظلوم عبدي، فرمانده نيروهاي دموكراتيك سوريه در آن حضور داشته‌اند. اين حمله هيچ تلفاتي در پي نداشته است. ساعاتي بعد از اين حمله، مظلوم عبدي، فرمانده نيروهاي دموكراتيك سوريه با صدور بيانيه‌اي هر چند تاييد نكرد كه خودش هدف اين حمله پهپادي بوده است، اما تركيه را به انجام اين عمليات متهم كرد. نيروهاي دموكراتيك كردستان نيز با صدور بيانيه‌اي ادعاي حضور فرمانده اين گروه در كاروان هدف قرار گرفته‌شده را «اخبار جعلي» توصيف كرده‌اند. مظلوم عبدي، فرمانده گروه نيروهاي دموكراتيك سوريه، در پيامي كه در توييتر منتشر كرد در اين خصوص نوشته است: «ما به‌شدت هدف قرار دادن فرودگاه سليمانيه توسط تركيه را محكوم مي‌كنيم. استمرار اين تجاوزها در عراق و سوريه، نتايج جدي در منطقه بر جا خواهد گذاشت.» تركيه در گذشته چندين بار براي هدف قرار دادن فرماندهان و نيروهاي مسلح كرد در شمال شرقي سوريه اقدام به استفاده از حملات پهپادي كرده است، اما اين نخستين‌بار است كه چنين حمله‌اي در عمق خاك عراق انجام مي‌شود. تركيه همچنين در چندين عمليات در سال‌هاي گذشته با استفاده از نيروي هوايي و زميني خود به شمال عراق و سوريه حمله‌ور شده است و در حال حاضر بخش‌هايي از خاك سوريه را به بهانه مبارزه با گروه‌هاي تروريستي كرد در اشغال خود دارد. سرهنگ جو بوچينو، سخنگوي فرماندهي منطقه مركزي ارتش امريكا (سنتكام) به وال‌استريت ژورنال گفته است: «مي‌توانم تاييد كنم كه حمله به يك كاروان در سليمانيه در اقليم كردستان عراق انجام شده است. در اين كاروان نيروهاي نظامي امريكايي حضور داشتند. هيچ تلفاتي وجود نداشت. ما در حال تحقيق در مورد اين حمله هستيم.» مظلوم عبدي، فرمانده نيروهاي مسلح كرد در خاك سوريه است كه در مبارزه با داعش در شمال شرق سوريه با امريكا همكاري كردند. دولت تركيه اين نيروها را شاخه‌اي از حزب ممنوعه كارگران كردستان (PKK) و تروريستي تلقي مي‌كند و از امريكا خواسته است تا به همكاري خود با اين نيروها پايان دهد و آنها را خلع سلاح كند. 

رييس‌جمهور عراق: تركيه عذرخواهي كند
روز شنبه رييس‌جمهور عراق از دولت تركيه خواست تا به خاطر عمليات نظامي عليه فرودگاه غيرنظامي سليمانيه عذرخواهي كند. در بيانيه‌اي كه دفتر رياست‌جمهوري عراق منتشر كرده است اقدام تركيه در نقض آشكار حاكميت ملي عراق محكوم و تاكيد شده است: «هيچ توجيه حقوقي براي ارعاب و به خطر انداختن امنيت غيرنظاميان به بهانه حضور نيروهاي مخالف در خاك عراق وجود ندارد.» رياست‌جمهوري عراق از آنكارا خواسته است كه مسووليت اين اقدام را بپذيرد، رسما به خاطر اقداماتش عذرخواهي كند و چنين حملاتي را متوقف كند. در اين بيانيه همچنين از آنكارا خواسته‌شده است كه مشكلات داخلي‌اش را از طريق گفت‌وگو با طرف‌هاي مرتبط حل‌وفصل كند. دفتر رياست‌جمهوري عراق هشدار داده است كه در صورت استمرار چنين حملاتي موضعي قاطعانه در قبال تركيه اتخاذ خواهد شد. نيچروان بارزاني، رياست اقليم كردستان عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: «ما حمله به فرودگاه بين‌المللي سليمانيه را محكوم مي‌كنيم و نگران پيامدهاي اين حمله هستيم.» به گزارش ايسنا، در اين بيانيه آمده است: «ما از تمام طرف‌ها مي‌خواهيم به نقش خود براي تحقيقات درباره عامل اين حمله عمل كنند و خويشتنداري خود را حفظ كرده و برخورد درستي با اين حادثه و پيامدهاي آن داشته باشند. به جاي اتهام‌زني بايد براي حل دلايل آن تلاش كنيم.» در اين بيانيه تاكيد شده است: «ما به تمام شهروندان اقليم كردستان به ويژه شهر سليمانيه اطمينان مي‌دهيم كه حمايت از امنيت و ثبات و معيشت آنها جزو اولويت‌هاي دولت اقليم كردستان است و اجازه نمي‌دهيم به هيچ دليلي نگران باشند.»


توقف پروازهاي تركيه به فرودگاه سليمانيه
حمله به فرودگاه سليمانيه در حالي اتفاق مي‌افتد كه خطوط هوايي تركيش ايرلاين، چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرده‌بود به مدت سه ماه كليه پروازهاي خود را به فرودگاه سليمانيه متوقف مي‌كند. به گفته مقام‌هاي تركيه منع پرواز به سليمانيه به دليل افزايش رابطه ميان حزب اتحاديه ميهني كردستان عراق و حزب كارگران كردستان (PKK) اتفاق افتاده است. اتحاديه ميهني كردستان، دومين حزب بزرگ اقليم كردستان عراق، مسووليت اداره سليمانيه را بر عهده دارد. ميدل ايست‌آي به نقل از منابع آگاه نوشته است كه پروازهاي مستقيم ميان سوريه و سليمانيه، اجازه مي‌دهد كه نيروهاي حزب كارگران كردستان بين عراق و سوريه جابه‌جا شوند. تركيه حزب كارگران كردستان را يك گروه تروريستي تلقي مي‌كند. ماه گذشته سقوط دو هلي‌كوپتر در سليمانيه كه باعث كشته شدن تعدادي از نيروهاي منتسب به حزب كارگران كردستان شد، دليل اصلي تصميم تركيه براي لغو پروازها به سليمانيه اعلام شده است. نيروهاي دموكراتيك سوريه، نيروهاي مسلح كرد متحد امريكا در سوريه اعلام كرده‌اند كه در سقوط يك هلي‌كوپتر، ۹ نفر از نيروهاي اين گروه كشته ‌شده‌اند. آنكارا معتقد است كه نيروهاي دموكرات سوريه شاخه‌اي از حزب كارگران كردستان است. هوال ابوبكر، استاندار سليمانيه با صدور بيانيه تاكيد كرده است كه در گفت‌وگويي با سركنسول تركيه در اربيل از دولت تركيه خواسته است تا در اين تصميم تجديد نظر كند و پروازها به فرودگاه سليمانيه را از سر بگيرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون