• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5472 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت

من از پسرها كامنت منفي مي‌گيرم چون آنها حسود هستند!

روياي حضور يك زن در فرمول يك

گروه ورزش

برخي چيزها به خاطر قدمت يا ذهنيت‌هاي مردم جامعه آنقدر بديهي به نظر مي‌رسند كه انگار چيز ديگري غير از آن وجود ندارد. يكي از اين موارد حضور راننده‌هاي مرد در مسابقات فرمول يك است. اما چرا همه راننده‌هاي فرمول يك مرد هستند؟ تنها دليلي كه فعلا مي‌شود آورد، اين است كه اكثر مردم از زماني كه اين ورزش را دنبال كردند تماما راننده‌هاي مرد را ديدند يا اينكه تصور مي‌كنند رانندگي در آن شرايط يك كار مردانه است. حال برخي آدم‌هاي مهم در مسابقات فرمول يك تصميم گرفته‌اند اين كليشه را بشكنند و به مرور زمينه حضور رانندگان زن را هم در اين رقابت‌ها فراهم كنند. روزنامه گاردين در حاشيه اين برنامه با يكي از رانندگان زني كه بورسيه حضور در فرمول يك را به دست آورده، صحبت كرده و در خلال آن گفت‌وگو به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در اين زمينه نيز اشاره كرده است. 

به گزارش گاردين، كلويي گرانت با شور و شوق غيرقابل مهاري مي‌خندد و به خاطر تكرار مداوم عبارت: «رويا به حقيقت پيوسته» عذرخواهي مي‌كند.  اين در حالي است كه او حضور قريب‌الوقوع خود را در آكادمي F1 در نظر مي‌گيرد. اين تركيبي از شور و نشاط جواني است كه البته هنوز هم با كمي ناباوري همراه است، زيرا اين نوجوان 17 ساله كه از لوئيس هميلتون افسانه‌اي الهام گرفته است، به آينده‌اي در مسابقات قهرماني فرمول يك تمام زنانه اين ورزش مي‌نگرد كه در حال حاضر دور از خيال است. گرانت كه سال‌هاي آخر مدرسه‌اش به تجربه‌اي بدل شده كه از آن متنفر بود و تجربه‌هاي ناخوشايندي در پشت سرش دارد، آماده است تا آنچه اميدوار است آغاز چيزهاي بزرگي باشد، بپذيرد. اين نوجوان اهل پرت در اسكاتلند كه تنها چند هفته پيش آزمون رانندگي خود را گذرانده است، مي‌خواهد از قهرمان جهان بزرگ فرمول يك دنيا الگوبرداري كند.
او مي‌گويد: «من واقعا لوئيس را دوست دارم، نه فقط به اين دليل كه او بريتانيايي است و نه فقط به خاطر اينكه راننده خوبي است، بلكه به خاطر شخصيتي كه دارد. او قلب مهرباني دارد، او بسيار واقعي است و واقعا سخت كار مي‌كند. من خيلي خوش شانس بودم كه او را در سال 2018 ملاقات كردم. او براي اين ملاقات دير آمده بود، اما نيم ساعت زمان گذاشت تا با من صحبت كند و اين باعث شد كه احساس كنم مثل يك فرد عادي با من صحبت مي‌كند. او خيلي مهربان بود، خيلي الهام‌بخش بود، مثل هيچ چيز ديگري نبود. من هميشه به او نگاه كرده‌ام و نگاه خواهم كرد.»
پس در حال حاضر يك رويا به حقيقت پيوست؟ او با خنده‌اي دلچسب ديگر پاسخ مي‌دهد: «البته، پذيرا بودن و سخاوت هميلتون بسيار زياد است.» و قدرداني گرانت از اخلاق كاري او در حالي كه جاه‌طلبي خود را نيز براي دنبال كردن اين فرد در فرمول يك پي مي‌گيرد در رفتار او منعكس شده است.
گرانت يكي از 15 راننده‌اي است كه روز جمعه به مسابقات مقدماتي آكادمي فرمول يك در ردبول رينگ وارد شدند. مسابقات در روز شنبه برگزار شد. هدف اين مجموعه اين است كه يك راننده زن را به مسابقات فرمول يك سوق دهند. اتفاقي كه از زمان للا لومباردي در سال 1976، نيفتاده بود و هيچ جايزه بزرگي راننده زن نداشته است.
در هر هفت جلسه سه مسابقه وجود دارد. رانندگان براي پنج تيم مسابقه مي‌دهند. همه آنها تجربه طولاني در رقابت‌هاي F3 و F2 دارند. گرانت يكي از سه راننده‌اي خواهد بود كه براي گرند پري ART فرانسه كه توسط فردريك واسور، مدير فراري بنيانگذاري شده است، مسابقه مي‌دهند. F1 هزينه مسابقات را با بودجه 150000 يورويي (معادل 132000 پوند) در نظر گرفته است و اين بزرگ‌ترين آزمون حرفه‌اي گرانت خواهد بود. حرفه‌اي كه يك دهه پيش در كارتينگ آغاز شد. او پس از آنكه خواهر بزرگش لوسي به آن ورزش پرداخت، به اين ورزش آمد و او را در پيست‌هاي كارتينگ اسكاتلند دنبال كرد تا اينكه در هفت سالگي، گرانت خودش خواستار رفتن شد. او آن را دوست داشت و نشان داد كه كاملا در دسترسش است.
او مي‌گويد: «در 11 سالگي، فكر مي‌كردم مي‌خواهم اين كار را به عنوان يك شغل انجام دهم. من آن موقع هنوز بچه بودم، اما سال گذشته و امسال واقعا جدي شده است. هيچ بازگشتي وجود ندارد. اين كاري است كه اكنون بايد انجام دهم. راه ديگري براي خودم نمي‌بينم.»
گرانت پس از برنده شدن در چهار دوره مسابقات قهرماني كارتينگ وارد اين سري آزمايشي شده است. او از جمله از باشگاه رانندگان مسابقات زنان بريتانيا لوح تقدير و جوايزي دريافت كرده است. در سال 2021 او يك بورسيه تحصيلي براي رانندگي در مسابقات قهرماني اتومبيل‌هاي سالن نوجوانان گرفت و آن را در سال گذشته همزمان با اولين فصل خود در مسابقات قهرماني GB4 پي گرفت. با اين حال، اين سفر بدون سختي و فشار مالي نبود و هزينه‌هاي زيادي داشت. او مي‌گويد: «درس‌هايم را پاس كردم، اما از دبيرستان متنفر بودم. تجربه خوبي نداشتم. من واقعا با بچه‌ها و دوستان مشكل داشتم، زيرا آنها ورزش من را نمي‌فهميدند. آنها هر آخر هفته و دايما با هم بودند و من نمي‌توانستم اين كار را انجام دهم. من يا مسابقه مي‌دادم يا تمرين مي‌كردم. من كاملا به ورزشم متعهد بودم و آنها مرا از خود دور كردند. بنابراين زمان واقعا بسيار سختي براي من بود. من بايد هر چه زودتر بيرون مي‌رفتم.»
كار سخت نتيجه داد. او به اندازه كافي خوب عمل كرده بود تا دو حامي جدي را تا سال 2021 جذب كند. اما مانند بسياري از رانندگان، تا زماني كه آكادمي به او و بسياري از رانندگان ديگر فرصتي نداد مسير روشني پيش روي خود نمي‌ديدند.
اين رشته شامل رانندگاني با تجربه و پشتوانه قابل توجه است. ابي پولينگ بريتانيايي كه براي رودين كارلين مسابقه مي‌دهد، در فصل گذشته سري W يا همان سري تمام زنانه چهارم شد. مارتا گارسيا از پرما يك قهرمان سابق مسابقه در سري W است. جايي كه نريا مارتي از كامپوس سه عنوان را به دست آورده است. هر سه در آزمايش مسابقات سرعت و قبلا در بسياري از پيست‌هاي مشهور مسابقه داده بودند.
او مي‌گويد: «به عنوان يك راننده، ساير رانندگان به شما احترام مي‌گذارند. من فقط با يك پسر برخورد داشتم كه دوست نداشت توسط يك دختر به چالش كشيده شود. او ديگر مسابقه نمي‌دهد. بقيه رانندگان اهميتي نمي‌دهند كه دختر باشي. وقتي كلاه ايمني سرت باشد، فقط يك راننده ديگر هستي. اما در شبكه‌هاي اجتماعي از پسرهاي 12 ساله تا مردان 60 ساله نظرات منفي دريافت مي‌كنم كه حسادت مي‌كنند، زيرا آنها درگير اين ورزش نيستند و آن را درك نمي‌كنند. آنها مي‌گويند زنان استعداد ندارند، اما شما اينها را ناديده مي‌گيريد، زيرا اين درست نيست.»
يكي از انتقاداتي كه به آكادمي F1 تماما زنانه وارد است، مانند سري W، اين است كه زنان بايد در مقابل مردان مسابقه دهند، نه در يك مسابقه جدا. با اين حال، اين مساله به ‌شدت توسط مديرعامل آكادمي F1، سوزي ولف مطرح شده است كه خاطرنشان مي‌كند براي افزايش تعداد شركت‌كنندگان در اين ورزش، زمان قرار گرفتن در معرض مسابقه با مردان زمان زيادي لازم است و همين طور پيگيري مداوم.
گرانت نيز در پاسخ خود مبارزه‌جويانه رفتار مي‌كند. او مي‌گويد: «هنوز رقابت سختي در پيش خواهد بود. هر كسي كه استعداد داشته باشد به فرمول 3 مي‌رسد و با پسران مسابقه مي‌دهد. اين فقط يك پله است. ورزشكاران نياز به آرامش دارند. ما به اندازه كافي خوب هستيم و اين را ثابت مي‌كنيم. اگر نباشيم، ادامه نمي‌دهيم.»
دختر اسكاتلندي بر اين باور است كه آنچه لازم است براي پيشرفت بيشتر دارد و براي اثبات اين مساله در اسپيلبرگ حاضر خواهد شد. او مي‌گويد: «هنوز از چيزي كه اتفاق افتاده است، نتيجه‌اي به دست نياوردم. اين دنيايي است كه من به آن عادت كرده‌ام و كاملا آن را دوست دارم. اين رويايي است كه به حقيقت پيوسته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون