خودروسازان زير بار قيمتهاي جديد ميروند يا اعداد بالاتري ميخواهند؟
قيمت خودروهاي مونتاژي 17 درصد بالا رفت
سازمان حمايت از ليست قيمتي جديد خودروهاي مونتاژي رونمايي كرد و مطابق ليست جديد، قيمت اين خودروها 17 درصد رشد كردهاند. البته اين افزايش قيمت روي قيمتهاي استخراج شده شوراي رقابت اعمال شده است. قيمتهايي كه اعضاي شوراي رقابت بعد از آناليز و محاسبه به آن رسيدهاند، پايينتر از قيمتهايي است كه پيشتر خودروسازان خصوصي براي مشتريان خود فاكتور ميكردند. آنطور كه ليست قيمتي سازمان حمايت نشان ميدهد، محصولات بهمن موتور، مديران خودرو، كرمان خودرو، فردا موتور و ايليا تعيين تكليف شدهاند. نكته قابل توجه اين است كه به نظر ميرسد محصولات مونتاژي ايران خودرو تا اينجاي كار از گزند آناليز قيمتي توسط شوراي رقابت قسر در رفته است و ايرانخودروييها اين امكان را دارند كه اعضاي خانواده هايما را با قيمتهاي پيشين براي مشتريان فاكتور كنند. البته بعيد است مديران ايران خودرو از اين اتفاق استقبال كنند، زيرا آنها به دنبال افزايش قيمت اعضاي خانواده هايما بودند، اما آناليز قيمتي شوراي رقابت سبب شده تير آنها به سنگ بخورد.
ليست قيمتي سازمان حمايت كه در رسانهها منتشر شده، شامل ۱۷ مدل محصول خودروساران خصوصي ميشود كه مديران خودرو با ۷ محصول در صدر جدول قرار دارد؛ كرمان موتور چهار محصول دارد، فردا موتور سه محصول، بهمن موتور دو محصول دارد و ايليا خودرو نيز تنها با يك محصول حاضر است. آنطور كه اطلاعات منتشر شده نشان ميدهد، مبناي قيمتگذاري خودروهاي مونتاژي متوسط نرخ ارز در بهمن ۱۴۰۱ تا فروردين ۱۴۰۲ است. ساير هزينههاي خودروسازان نيز بر اساس صورتهاي مالي آنها در بهمن سال گذشته محاسبه شده است. قيمت كارخانهاي خودروها در مبدا هم در اين آناليز قيمتي دخيل بوده است. بايد منتظر ماند و واكنش شركتهاي خودروساز خصوصي را به اين ليست قيمتي ديد. اين احتمال وجود دارد كه آنها با توجه به نرخ تورم فزاينده و همچنين نوسانات ارزي، زير بار اعمال قيمتهاي جديد نروند. قيمتهاي جديد محصولات مونتاژي نه تنها فاصله قيمتي با بازار را كاهش نداده، بلكه سبب ايجاد فاصله بيشتر ميان قيمتهاي كارخانهاي با قيمتهاي بازاري اين خودروها شده است. اين نحوه قيمتگذاري روي عرضه خودروهاي مونتاژي اثر منفي گذاشته و بازار اين خودروها را زير و رو ميكند.
در همين خصوص اسماعيل شجاعي، سخنگوي شوراي رقابت در گفتوگو با خبرگزاري خبرآنلاين درباره تغيير قيمت خودروهاي مونتاژي ميگويد: ما اصلا افزايش قيمت نداشتيم و خودروسازان از دست ما شاكي هستند كه چرا قيمتها را كاهش دادهايد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه فرمول تغيير قيمت خودروهاي مونتاژي چه بود؟ ميافزايد: بر اساس دستورالعملي كه ۱۱ بهمنماه در جلسه ۵۴۳ شوراي رقابت مصوب شده بود، شورا قيمتهاي محاسباتي محصولات خودروهاي مونتاژي را كه سازمان حمايت از مصرفكنندگان و توليدكنندگان به كارگروه خودرو ارايه داده بودند را بررسي و پس از ارزيابي و جمعبندي، نتايجي كه در كارگروه تعيين شده بود، در صحن شورا مطرح شد.
سخنگوي شوراي رقابت توضيح ميدهد: در واقع شركتهاي خودروسازي صورتهاي ماليشان را به سازمان حمايت دادند و سازمان حمايت اين صورتهاي مالي را بررسي كرده است. شجاعي ادامه ميدهد: همچنين بر اساس يك شاخص رقابتپذيري كه مقايسه با قيمت ۳ خودرو مشابه در جهان بوده است، محاسبه شده كه فاصله قيمتي كه خودروساز در ايران دارد با خودروهاي مشابه خارجي همراه با هزينههاي حملونقل، گمرك، ماليات و... چقدر است و در نهايت خودرو با چه قيمتي به دست مصرفكننده ميرسد. وي متذكر ميشود: در نهايت قيمت برخي خودروها مشخص و اعلام شد و قيمت بقيه خودروها نيز در حال محاسبه است.