• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5487 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۳۰ ارديبهشت

ادامه از صفحه اول

مطالعه موردي؛ پزشك مشهدي

طبعا هيچ‌ كدام اينها براي اين قدرت‌طلبان مهم نبوده و نيست، ولي نكته مهم اين است كه چرا ساختار سياسي خود و انقلاب و اسلام را هزينه چنين رفتارهايي مي‌كند؟ واقعا چرا؟ جالب است كه آنجا تهديد مي‌كنند كه مطب را پلمب مي‌كنيم و پلمب هم مي‌كنند! نكته ديگر وارونه شدن اصل برائت است. كسي اتهاماتي زده است چرا بايد متهم از خودش دفاع كند و اتهامات را رد کند؟ مگر اتهام‌زننده نبايد اثبات كند؟ واقعيت اين است كه اين تبعيض كشنده‌ترين تبعيض موجود است. حالا پرونده را فرستاده‌اند به هيات انتظامي دانشگاه، ايرادي ندارد ولي اگر تبرئه شد آيا اتهام زنندگان هم محاكمه و مجازات خواهند شد؟ عقل اقتضا مي‌كرد كه حتي اگر چنين ادعايي درست بود، باز هم نبايد آن را آشكار و عمومي مي‌كردند. اين موارد را بايد از طريق روال‌هاي حرفه‌اي رسيدگي كرد انتشار عمومي آن كينه و نفرت و واكنش ايجاد مي‌كند كه به سود جامعه و هيچ كس نيست. رسانه منتشركننده بايد حتما از پزشك سوال مي‌كرد كه ماجرا چيست؟ ولي ظاهرا همه ‌چيز مخدوش شده است. اين رفتار ناشي از كوششي است كه براي دو قطبي كردن جامعه صورت مي‌گيرد. غافل از اينكه اين دو قطبي شدن نه به سود افراد محجبه و ديندار است و نه به سود جامعه، بلكه ريشه آن در منافع بخشي از افرادي است كه خود را پشت اين مفاهيم پنهان مي‌كنند. آنچه براي من جالب بود تناقضي است كه در رفتار اين فرد وجود داشت. هميشه بايد نسبت به پزشك اعتماد داشت اگر اعتماد نداريد، اصلا نزد او نرويد. پس چگونه مي‌توان به پزشكي اعتماد داشت ولي با زور درخواست معاينه و ويزيت كرد؟! و بعد هم اين‌چنين عليه او اقدام كرد؟ اين رفتار محصول بساطي است كه عده‌اي عليه پزشكان راه انداخته‌اند، نه مي‌توانند بدون آنان زندگي كنند و نه مي‌توانند به آنان احترام بگذارند. در هر حال بايد منتظر بود و ديد كه آيا ساختار موجود قادر است كه با رسيدگي و تنبيه خاطي، از خودش و از پزشكان و از مردم در برابر اين افراد دفاع كند؟ خواهيم ديد. حكومت با وجود اين افراد نيازي به مخالفان و تخريب‌كنندگان ندارد.


تركيه  را  دريابيم!

اين ابتكار تركيه اخيرا براي دو ماه ديگر نيز تمديد شده است. وقتي كشتي‌هاي تركيه به بنادر اوكراين مي‌روند، تركيه با روسيه هماهنگ مي‌كند كه كشتي‌ها ايمن باشند و هدف حمله ارتش روسيه قرار نگيرند. از سوي ديگر در صادرات غلات روسيه به اروپا و آفريقا نيز تركيه نقش بازي مي‌كند. اين رويكرد، يعني استراتژي مبتني بر صلح و كسب منافع حداكثري براي تركيه، در بيست سال گذشته، چهره اقتصادي، صنعتي و كشاورزي و خدماتي و سياسي تركيه را به كلي دگرگون كرده است. در يك كلام اردوغان توانسته اقتصاد تركيه را در دو دهه تقريبا سه برابر كند. استانبول را به يكي از پررونق‌ترين و زيباترين شهرهاي جهان تبديل كند. جذب سرمايه خارجي به ارقام مهم و تعيين‌كننده‌اي در اقتصاد تركيه رسيده است. از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۲، مجموعه جذب سرمايه خارجي در تركيه ۱۵ ميليارد دلار و از ۲۰۰۳ تاكنون، تقريبا بيش از ۳۰۰ ميليارد دلار بوده است! اين سرمايه در صنعت ساختمان، انرژي و خدمات، رسانه و... صرف شده است. تعداد شركت‌ها با سرمايه خارجي در سال ۲۰۰۲، يعني ابتداي دوره اردوغان ۵۶۰۰ شركت بوده است، اكنون بيش از صد هزار شركت با سرمايه خارجي در تركيه فعالند كه چندين هزار شركت ايراني هستند! شركت‌هاي ايراني و اخيرا شركت‌هايي كه در حوزه علوم و تكنولوژي جديد فعاليت مي‌كنند، با تشويق و تدارك و برنامه‌ريزي به تركيه جذب مي‌شوند. واحد‌هاي صنعتي بخش خصوصي در ايران، با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي تركيه، به رونق اقتصاد تركيه كمك مي‌كنند. 
به عنوان نمونه دوستي از كارخانه‌اي نساجي در مشهد سخن مي‌گفت كه تمام توليدش را يك شركت ترك براي توليد پرده مي‌خرد، در تركيه محصول را اندكي تغيير مي‌دهد و بعد به عنوان توليد تركيه صادر مي‌شود. در واقع انرژي ارزان و مزد ارزان نسبت به تركيه، ارزش افزوده قابل توجهي براي شركت ترك كه جهان را مي‌شناسد و راه و رسم صادرات را مي‌داند و مشكلات بانكي و بيمه شركت‌هاي ايراني را ندارد، موجب سود قابل توجه مي‌شود. دو دهه پيش يكي از مقامات كه به ژاپن رفته بود، گفت: «ما مي‌خواهيم ژاپن اسلامي بشويم!» بسيار خوب نشديم، تركيه را دريابيم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون