• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5504 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ خرداد

تامين و تربيت نيروي انساني براي آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگيان كه قبلا در مقطع كارداني فعال بود، حالا در سطح كارشناسي ماموريت پيدا كرده که فضاي آموزشي دانشگاه فرهنگيان، اعضاي هيات علمي، تجهيزات و آزمايشگاه‌ها و... از كيفيت لازم برخوردار نيست. مي‌توان گفت كه دانشگاه فرهنگيان يك دبيرستان بزرگ است و بايد سرمايه زيادي مصروف دانشگاه نمود تا به استانداردهاي دانشگاه‌هاي دولتي نزديك شود.
از سوي ديگر يك نسخه واحد براي تامين و تربيت نيروي انساني آموزش و پرورش با توجه به تنوع مناطق و شهرستان‌ها به لحاظ نيروي انساني بالقوه و بالفعل منطقي به نظر نمي‌رسد. در بسياري از استان‌ها و مناطق توسعه‌يافته ليسانسیه‌هاي زيادي در رشته‌هاي مورد نياز آموزش و پرورش وجود دارد كه آموزش و پرورش مي‌تواند از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها و يا استفاده از امكانات ساير دانشگاه‌ها با مديريت دانشگاه فرهنگيان بهره جويد.
ظرفيت پرديس‌ها و مراكز دانشگاه فرهنگيان حداكثر 70 هزار دانشجو است كه در صورت 4‌ساله بودن طول تحصيل، سالانه حداكثر 17500 دانشجو را مي‌توان پذيرش نمود. با توجه به نياز سالانه آموزش و پرورش كه خيلي از 17500 نفر بيشتر است مجموعه‌اي از راه‌حل‌ها را به شرح زير مي‌توان پيشنهاد كرد:
1- براي تربيت معلم ابتدايي و تربيت معلم علوم متوسطه 1 كه اين دو رشته در ساير دانشگاه‌ها وجود ندارد، صرفا توسط دانشگاه فرهنگيان اجرا شود.
2- دانشگاه فرهنگيان با عقد قرارداد با دانشگاه‌هاي معتبر، دانشجويان رشته‌هاي مورد نياز، دروس پايه را در دانشگاه طرف قرارداد گذرانده و دروس مربوط به مهارت‌هاي رسمي را در دانشگاه فرهنگيان بگذرانند و مدرك خود را از دانشگاه فرهنگيان دريافت كنند.
3- با برگزاري آزمون از كارشناسان در رشته‌های مورد نياز به دو روش زير اقدام کند:
- براي قبول‌شدگان آزمون دوره يك‌ساله (از دروس حرفه‌اي معلمي) و دريافت گواهينامه «معلمي» به استخدام آموزش و پرورش درآيند.
- قبول‌شدگان آزمون در يك دوره 2‌ساله به كارشناسي ارشد آموزش مثلا فيزيك... ارتقا يافته آنگاه به استخدام آموزش و پرورش درآيند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون