• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5504 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ خرداد

تاكنون حوادث جوي در كشور دست‌كم 9 كشته و بيش از 50 مصدوم به جاي گذاشته است

سيل ويرانگر خرداد

به گفته رييس سازمان اورژانس كشور؛ بيشترين جانباختگان سيل مربوط به استان اصفهان مي‌شود

گروه  حادثه 

در پي هشدار وقوع سيل از سوي سازمان هواشناسي كشور در استان‌هاي اصفهان، آذربايجان شرقي، تهران، زنجان، سمنان، قزوين و مازندران تاكنون بنابر آمارهاي رسمي دست‌كم 9 نفر جان باختند كه دو نفر از آنها روز گذشته بر اثر ريزش كوه در كندوان فوت كردند. مديرعامل جمعيت هلال‌احمر مازندران درباره جزييات خبر ريزش كوه در كندوان گفت: «اين دو كشته يك كودك سه ساله و يك زن حدودا 30 ساله بودند.» 

گفتني است سازمان مديريت بحران كشور تا يكشنبه براي ۲۱ استان كشور هشدار سطح نارنجي صادر و به هموطنان توصيه كرده است؛ از توقف در حاشيه رودخانه‌ها و مسيل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداري كنند.
زمين‌شناسان در مورد بارش‌هاي رگباري در فصل تابستان معتقدند كه تغييرات اقليمي موجب تغييرات وسيع در الگوي آب و هوايي مانند بارش‌ها و به دنبال تداوم خشكسالي، فرسايش خاك و وقوع گرد و خاك مي‌شود. از پيامدهاي گرمايش جهاني، تغيير الگوي بارندگي و تغيير شكل بارش از برف به باران است كه درنهايت مي‌تواند موجب سيلاب هم شود. البته نبايد نقش فعاليت‌هاي انساني را در اين تغييرات فراموش كرد. مونسون يكي از پديده‌هاي حدي است كه هر ساله در يك بازه زماني مشخص و در جنوب شرق آسيا رخ مي‌دهد. پديده‌هاي حدي، تاثير زيادي در اقليم آب و هوايي ايران دارد، به‌طوري‌ كه ميزان بارش‌ها در كشور يا كم است يا به حدي است كه سيلاب شديد در پي دارد.
       
پيش از اين شمار مصدومان به بيش از 50 نفر رسيده و ده‌ها خانه نيز تخريب شده است. «جعفر ميعادفر» رييس سازمان اورژانس كشور در هجدهم خرداد ماه، از جانباختن دست‌كم 7 نفر در اثر وقوع سيل و توفان در مناطق مختلف كشور خبر داد و گفت كه بيش از 50 نفر نيز بر اثر وقوع سيلاب و حوادث جوي مصدوم شدند. روابط‌ عمومي اورژانس كشور نيز در هجدهم خرداد اعلام كرد كه بر اثر توفان و سيلاب در سه روز گذشته ۵۹ نفر مصدوم شدند و ۷ نفر هم جان خود را از دست دادند. در استان تهران بر اثر تندباد ۲۷ نفر مصدوم شدند كه ۱۸ نفر به مراكز درماني اعزام شدند و ۹ نفر نيز به صورت سرپايي در محل درمان شدند. در استان اصفهان نيز بر اثر سيلاب ۳ نفر جان خود را از دست دادند و ۹ نفر نيز مصدوم شدند. همچنين در محور كندوان استان مازندران ۲ نفر بر اثر ريزش سنگ مصدوم شدند. 
رييس سازمان اورژانس كشور هم گفت كه از ۶ نفري كه جان خود را از دست دادند، چهار نفر در استان اصفهان، يك نفر در اهر و يك نفر در اراك بودند. به گفته ميعادفر تاكنون بيشترين جانباختگان سيل در استان اصفهان ثبت شده كه آن سيلاب، جان چهار نفر را گرفته و ۹ مصدوم و احتمالا دو مفقودي برجا گذاشته است. در شهر اهر آذربايجان شرقي نيز يك كودك ۸ ساله بر اثر سيل جان خود را از دست داد و يك زن و مرد نيز مصدوم شدند. همچنين در شهر اراك در جريان توفان و سيل عصر پنجشنبه يك مرد ۶۷ ساله بر اثر اصابت صاعقه جان باخت. رييس سازمان اورژانس كشور در ادامه اعلام كرد كه در جاده چالوس، واقع در محدوده استان البرز نيز دست‌كم ۹ نفر در اثر وقوع سيل و انسداد مسير مصدوم شدند و در استان مازندران هم دست‌كم دو نفر در اثر سقوط سنگ مصدوم شدند. در همين حال مرتضي مرادي‌پور، معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر، گفت: «در پي بارش‌هاي رگباري شديد هجدهم خرداد، مناطقي از استان‌هاي تهران، سمنان، اصفهان، آذربايجان شرقي و زنجان دچار سيل شدند.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون