• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5505 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ خرداد

خبر

نتانياهو: برنامه هسته‌اي ايران  با توافق مهار نمي‌شود
بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كه پنجشنبه هفته گذشته (هشتم ژوئن- 18 خرداد ماه) درخصوص طيفي از موضوعات ازجمله برنامه هسته‌اي ايران با «آنتوني بلينكن» وزير خارجه ايالات متحده امريكا گفت‌وگوي تلفني كردند، به بخشي از صحبت‌هاي خود با بلينكن اشاره كرد. بنا بر گزارش پايگاه خبري «عرب‌نيوز»، نتانياهو كه از هر فرصتي براي تبليغ عليه برنامه هسته‌اي ايران استفاده مي‌كند، گفت: «من به بلينكن گفتم كه بازگشت به توافق هسته‌اي با ايران، كمكي به مهار اين برنامه نمي‌كند.» نتانياهو در حالي بار ديگر تلاش كرده كه در مسير احياي برجام مانع‌تراشي كند كه اخيرا گزارش‌هاي مختلفي توسط رسانه‌هاي عبري مبني بر ازسرگيري مذاكرات امريكا و كشورهاي اروپايي با جمهوري اسلامي بر سر فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور منتشر شده است و كابينه نتانياهو هم بارها مخالفت خود را با اين مذاكرات ادعايي اعلام كرد. طبق گزارش عرب‌نيوز، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي همچنين گفت: «من به بلينكن اطمينان دادم كه اسراييل هر اقدام لازم را براي محافظت از امنيت خود در مواجهه با ايران انجام خواهد داد.»


وساطت ميان تهران و قاهره ماموريت السوداني در مصر
منابع خبري با اشاره به سفر روز دوشنبه نخست‌وزير عراق به مصر اعلام كردند كه وساطت ميان تهران و قاهره يكي از اهداف اين سفر است. به گزارش ايسنا، محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق امروز، دوشنبه، در راس هيات دولتي بزرگ براي بررسي پرونده‌هاي مختلف راهي قاهره خواهد شد. سخنگوي دولت عراق در اظهاراتي سفر السوداني به مصر را «مهم» توصيف كرد. يك منبع دولتي عراقي در گفت‌وگو با العربي الجديد اعلام كرد كه محمد شياع السوداني در سفرش به مصر درخصوص وساطت بغداد ميان تهران و قاهره نيز رايزني خواهد كرد. اخيرا عبدالله بن ناصر الرحبي، سفير عمان در مصر در گفت‌وگو با اسپوتنيك اعلام كرد كه بعد از ميانجيگري‌هاي مسقط، ايران بار ديگر آمادگي‌اش براي از سرگيري روابط با مصر را اعلام كرد. وي گفت: طي سفر سلطان هيثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران بعد از سفري كه به قاهره انجام داده بود، ايران بار ديگر اعلام كرد كه قصد دارد اختلافات را كنار بگذارد و روابطش با مصر را از سر بگيرد و اين امر در راستاي منافع تمام منطقه خواهد بود. سفير عمان در قاهره با اشاره به اشتراكات سياسي كشورش با مصر خاطرنشان كرد كه در سفر سلطان هيثم بن طارق به مصر به موضوع از سرگيري روابط تهران و قاهره پرداخته شد. برخي منابع مصري نيز اخيرا در گفت‌وگو با الشرق الاوسط با اشاره به رغبت و تمايل ايران براي از سرگيري روابط با قاهره تاكيد كردند كه مصر از اين مساله استقبال مي‌كند. اين منابع آگاه اعلام كردند كه قاهره اميدوار است روابط دوجانبه‌اش با تهران تقويت شود به گونه‌اي كه اين روابط هماهنگ با سياست منطقه‌اي مصر باشد. اين منابع با اشاره به مواضع مسوولان و مقامات ايراني و در راس آنها حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران تاكيد كردند كه سيگنال‌هاي مثبت و مكرر ايران براي ازسرگيري روابط با قاهره در سطح جهان خبرساز شده است.


كمالوندي: مشتريان آب‌ سنگين ايران در صف انتظار هستند

بهروز كمالوندي پس از ديدار دانشمندان و مسوولان صنعت هسته‌اي با مقام معظم رهبري اظهار كرد: «بعد از بازديد رهبري از نمايشگاه، اظهار خوشحالي كردند كه پيشرفت‌هايي را در حوزه‌هاي مختلف مي‌ديدند. ايشان شايد بيش از يك ساعت و نيم را به اين بازديد اختصاص دادند و مهم‌ترين نكته اين است كه بخش اصلي اين نمايشگاه با زندگي مردم مرتبط مي‌باشد.» سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به دستاوردهايي كه شايد از غني‌سازي بيشتر باشد، تاكيد كرد: «توليد سوخت ۲۰درصد و مشتقات آب‌ سنگين و دستاوردهاي دارويي كه موثرتر از ديگر داروها باشند، نشان از پيشتاز بودن ايران از ديگر كشورها در دنيا دارد.» وي تصريح كرد: غربي‌ها سلاح هسته‌اي را در غني‌سازي تعريف كردند و تصور دارند كسي كه وارد حوزه غني‌سازي با خلوص بالا مي‌شود تا ۹۰درصد به توليد سلاح نزديك است و رهبري نيز اشاره داشتند كه سلاح كشتارجمعي شيميايي و هسته‌اي در ساختار ذهني مسلمانان جا ندارد و اصلا دنبال اين مساله نيست. ولي غرب اين مسائل را مطرح مي‌كند تا بتواند جلوي پيشرفت ما را بگيرد؛ ولي اين صنعت از لحاظ ارزش‌افزوده اقتصادي سطح بالايي براي ما دارد و صحبت از صدها ميليارد دلار است و در حوزه راديو دارو و آب‌سنگين و... مي‌باشد.» سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان لزوم آشنايي مردم با تاثيرات اين صنعت در بسياري از حوزه‌هاي زندگي را گوشزد كرد و افزود: «در حوزه نفت بخش مهمي از قيمت‌هاي سرچاهي و پالايشگاه تا ۷۰ درصد ابزارهاي پيچيده هسته‌اي دارد و لذا نمي‌توان صنعتِ نفتِ بدون تجهيزات هسته‌اي دراختيار داشته باشيم. در حوزه ذوب‌آهن، سيمان و محيط‌زيست نيز دانش هسته‌اي كاربردهاي فراوان دارد.» به گفته كمالوندي راديو دارو حدود يك ميليون بيمار را تحت پوشش دارد و در زمينه كشاورزي، اصلاح و جهش نسلي، صنعت هسته‌اي بسيار كمك‌كننده است و در اين راستا مي‌توان به گياهاني اشاره كرد كه خود را با آب‌شور يا كم تطبيق مي‌دهند و اين ظرفيت موجود است تا جهش‌هاي علمي لازم را در چنين گياهاني ايجاد كنيم. كمالوندي بار ديگر لزوم حمايت رسانه‌ها در زمينه خبر‌سازي دستاوردهاي هسته‌اي را گوشزد كرد و گفت: «مردم بايد كاربرد اين صنعت در زندگي و بخش‌هاي مختلف اقتصاد را بدانند و در اين راستا صحبت از صدها ميليارد دلار در دنيا است به‌گونه‌اي كه آب‌سنگين در تلويزيون‌هاي نسل جديد -به‌منظور ساخت ال‌اي‌دي و... - مورداستفاده قرار مي‌گيرد و در دنيا در پي خريد آب‌سنگين ايران بوده و مشتريان آب‌سنگين ايران در صف انتظار هستند و در حقيقت مي‌توان گفت ما از آب كره مي‌گيريم و صحبت از ليتري بيش از ۱۰۰۰ دلار است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون