• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5505 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ خرداد

سركوب فلسطيني‌ها به اسم مبارزه با يهودي‌ستيزي

در 6 ژوئن، مركز حمايت حقوقي اروپا (ELSC) گزارشي در مورد سركوب فعاليت فلسطيني‌ها در اتحاديه اروپا و بريتانيا منتشر كرد. در اين گزارش آمده است كه «محدوديت‌هاي گسترده‌اي در حق تجمع و آزادي بيان» در رابطه با انتقاد از رژيم اسراييل در اروپا به چشم مي‌خورد. در بخش‌هايي از اين گزارش روي آلمان و موارد نقض تمركز شده است؛ از اخراج كارمندان به اتهامات نادرست يهودي‌ستيزي تا عدم صدور مجوز براي استفاده از فضاهاي عمومي براي برگزاري رويدادهاي طرفدار فلسطين و كاهش بودجه سازمان‌ها در اين رابطه. نويسنده كه خود فلسطيني‌تبار است در ادامه اين مطلب براي الجزيره مي‌نويسد: من به عنوان يك فلسطيني مقيم آلمان از هيچ كدام از جزييات اين گزارش تعجب نكردم. همه اين موارد را هم به چشم ديده‌ام. من در سال 2015 در حالي به اين كشور آمدم كه تقريبا از سه دهه تجاوز مداوم رژيم اسراييل به غزه جان سالم به در برده بودم. من آسيب جنگ، محاصره وحشيانه اسراييل، پاكسازي قومي و سلب مالكيت مداوم مردمم به دست اشغالگران اسراييلي را تحمل كردم و هنگامي كه سعي كردم در مورد آن، در مورد رنج مردم صحبت كنم، بلافاصله من را ساكت كردند. مدام به من هشدار مي‌دادند كه مراقب حرف‌هايم باشم، زيرا «ارزش‌هاي آلماني» را منعكس نمي‌كند. به من گفته شد كه من يك ضد يهود و يك تروريست هستم. سعي كردم صدايم را در رسانه‌هاي جريان اصلي آلمان برسانم، اما فايده‌اي نداشت. اگر سعي مي‌كردم براي يك روزنامه اسراييلي بنويسم، نسبت به رسانه‌هاي آلماني آزادي بيشتري براي ابراز عقيده و نظر داشتم. حتي به خاطر فعاليت‌هايم درباره فلسطين به دادگاه كشانده شدم. در سال 2017، من و دو فعال اسراييلي عليه يك عضو كنست كه در يك رويداد به نام «زندگي در اسراييل (فلسطين اشغالي) - ترور، تعصب و فرصت‌هاي صلح» در دانشگاهي در برلين سخنراني مي‌كرد، اعتراض كرديم. رسانه‌هاي آلماني ما را به يهودستيزي متهم كردند، در حالي كه دانشگاه به دليل «تجاوز» از ما شكايت كرد. ما بلافاصله به دليل اعتراض مسالمت‌آميز خود مجرم شناخته شديم. اما پس از سه سال دعواي حقوقي، ما تبرئه شديم يعني برنده شديم! من به چندين كشور ديگر در اروپا رفته‌ام و هرگز مانند آلمان با چنين خصومتي از سوي دولت براي فعاليت‌هاي در حمايت از فلسطين مواجه نشده‌ام. من احساس مي‌كنم كه فلسطين‌ستيزي خشونت‌آميز دولت آلمان هر سال اوج بيشتري گرفته و تند و تيز‌تر هم مي‌شود.
همان‌طور كه در گزارش مركز حمايت حقوقي اروپا هم اشاره شده، توجيه سركوب آلمان در مورد هر چيزي كه انتقادي از اسراييل در دل آن باشد، اغلب ادعاي يهودستيزي است. به‌‌رغم اين واقعيت كه اين معادل‌سازي نادرست كه صهيونيسم را با يهوديت يكي مي‌داند توسط دانشمندان و گروه‌هاي يهودي بي‌شماري در سراسر جهان رد شده است. اين اتهام به‌طور فعال توسط نهادهاي دولتي و خصوصي براي سركوب هر كسي كه براي تحت فشار گذاشتن رژيم اسراييل براي رعايت قوانين بين‌المللي و حقوق بشر و اعطاي حقوق فلسطينيان صحبت مي‌كند، مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 2019، پارلمان آلمان قطعنامه‌اي را تصويب كرد كه در آن جنبش BDS را يهودي‌ستيز توصيف كرد. جنبش انزوا، عدم سرمايه‌گذاري و تحريم اسراييل (BDS) جنبشي جهاني است كه هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت اسراييل با اهرم‌هاي اقتصادي جهت پايان اشغال سرزمين فلسطين، رفع تبعيض و به رسميت شناختن حق بازگشت ميليون‌ها آواره فلسطيني به كشور خودشان است. به‌رغم اين واقعيت كه دادگاه‌هاي آلمان قبلا چندين بار عليه اقدامات ضد اين جنبش توسط مقامات دولتي راي داده و دريافته‌اند كه اين اقدامات آزادي بيان را نقض مي‌كند، اما از اين طرح براي ساكت كردن و سانسور فعاليت‌هاي طرفدار فلسطين استفاده شده است. اتهامات نادرست يهودي‌ستيزي نيز براي هدف قرار دادن افراد خاص و به ويژه افرادي با پيشينه مهاجر كه به طرز مضحكي متهم به «انتقال يهودي‌ستيزي به آلمان» هستند، مورد استفاده قرار گرفته است. در فوريه 2022، شبكه دولتي آلمان دويچه وله هفت روزنامه‌نگار فلسطيني و عرب را به اتهام اظهارات ضد يهودي اخراج كرد. دو تن از روزنامه‌نگاران، مرام سالم و فرح مراقا، پرونده افترا و اخراج خود را به دادگاه كشانده و پيروز شدند. اما فلسطين‌ستيزي مقامات آلماني فراتر از تلاش براي سركوب انتقادات ضد اسراييلي است. پاسخ وحشيانه آنها به تلاش‌هاي جامعه فلسطيني براي نمايش نكبه - كلمه‌اي كه فلسطيني‌ها براي پاكسازي قومي خود از سرزمين‌شان استفاده مي‌كنند - نشان مي‌دهد كه هدف آنها به معناي واقعي كلمه انكار وجود فلسطين در فضاي عمومي است.
سال گذشته، من شخصا اين اقدام‌هاي وحشيانه را تجربه كردم. پس از آنكه پليس برلين هرگونه تجمع به مناسبت روز نكبه را اعلام و تاييد دو دادگاه را هم گرفت، صدها فلسطيني تصميم گرفتند در گروه‌هاي كوچك به خيابان‌ها بروند و براي نشان دادن همبستگي خود چفيه بپوشند.
به‌رغم تعداد كم ما، حضور پليس بسيار زياد بود. نيروهاي پليس با خودروهاي زرهي كه مرا به ياد خانه تحت اشغال مي‌انداخت ما را محاصره كردند. من چفيه داشتم و همين ظاهر فلسطيني كافي بود تا افسران پليس جلوي من را بگيرند. شناسنامه‌ام را خواستند و يكي پرسيد چرا چفيه انداخته‌ام؟ آنها ادعا كردند كه اعتراض من خلاف ممنوعيت اعلام شده است. آنها ناگهان مرا گرفتند، وحشيانه مورد حمله قرار دادند و بازداشت كردند. شانه‌ام در رفت و مجبور شدم به خاطر آن در بيمارستان بستري شوم.با اين حال، درد روحي ناشي از اين تجربه براي من بسيار بدتر از درد فيزيكي بود. امسال دوباره تلاش كرديم تا روز نكبه را برگزار كنيم و اين ‌بار تلاش كرديم گروه‌هاي چپ، مدافع محيط زيست، فمينيست و مهاجر را تشويق كنيم كه به ما بپيوندند. باز هم شاهد حضور پررنگ نيروهاي پليس بوديم و و باز هم ما را به يهودستيزي متهم كردند. اين نه تنها يك ادعاي بي‌اساس است، بلكه اين سوال را نيز مطرح مي‌كند كه چرا پليس آلمان - كه اينقدر نگران نمايش عمومي يهودي‌ستيزي است - گروه‌هاي نژادپرست و نئونازي را كه در واقع عقايد يهودي‌ستيزانه دارند، از راهپيمايي منع نمي‌كند. در سراسر كشور به عنوان مثال، سال گذشته، تنها دو ماه پس از ممنوعيت ما از برگزاري مراسم نكبه، به نئونازي‌ها اجازه راهپيمايي در شهر ماينز داده شد و اين پليس نبود كه آنها را متفرق كرد، بلكه جمعيت زيادي از ضد فاشيست‌ها بودند. جامعه فلسطيني در آلمان يكي از بزرگ‌ترين جامعه در اروپاست، اما آنها اندك اندك به نيروهاي نامرئي تبديل مي‌شوند كه مرتبا توسط پليس و نهادهاي آلماني تهديد و ترسانده شده و تحت نظارت قرار مي‌گيرند و در رسانه‌ها به عنوان يهودي‌ستيزان و تروريست‌هاي بالقوه معرفي مي‌شوند. اين تاكتيك‌ها با هدف سياسي‌زدايي از فلسطيني‌ها مي‌تواند بر وضعيت اقامت، جست‌وجوي شغل يا حتي محل اقامت آنها تاثير بگذارد. بايد ديد كه اين «ارزش‌هاي آلماني» چيست كه به دولت آلمان امكان مي‌دهد آپارتايد اسراييل را عليه فلسطينيان در قلمرو خود گسترش دهد. اين امر به آلماني‌هاي فلسطيني آسيب وارد كرده است. بسياري از آنها از صحبت كردن مي‌ترسند. ديگران از مبارزه مداوم براي برخورداري از حق آزادي بيان مانند سايرين خسته شده‌اند. روشنفكران فلسطيني مورد حمله علني قرار گرفته‌اند و با تهمت‌هايي روبه‌رو شده‌اند كه روي حرفه و شغل آنها تاثير گذاشته است. جرم‌انگاري فلسطيني‌ها به خاطر صحبت از حقوق فلسطينيان، در حالي كه نئونازي‌ها اجازه دارند شعارهاي فاشيستي خود را در ملاءعام مطرح كنند، شكست اخلاقي آلمان است. زمان آن فرا رسيده است كه آلمان از مبارزه فلسطينيان براي عدالت و آزادي استقبال كند. ترجمه: جماران 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون