• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5516 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۴ تير

ايران از راهيابي به مرحله فينال بازماند

جوايز سومين دوره مسابقه جهاني true story اهدا شد

گروه اجتماعي| مراسم اهداي جوايز سومين دوره مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري True Story شامگاه جمعه در شهر برن (سوييس) برگزار شد كه در اين دوره از مسابقه، آثار هيچ يك از روزنامه‌نگاران ايراني شركت‌كننده، مقامي كسب نكرد و جوايز اول تا سوم مسابقه به روزنامه‌نگاراني از ايتاليا، السالوادور و امريكا تعلق گرفت و همچنين گزارش دو روزنامه از كنيا و آلمان هم مورد تقدير قرار گرفت. 
در مراسم اهداي جوايز سومين دوره مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري True Story كه با حضور 200 مدعو برگزار شد، نيكولا اشتاينر، نماينده اصلي هيات داوران بين‌المللي، جوايز برندگان اهدا كرد كه مارزيو مين؛ گزارشگر ايتاليايي، جايزه اول (25 هزار فرانك سوييس) خوان خوزه مارتينز دو آبيسون، گزارشگر اهل السالوادور، جايزه دوم (15 هزار فرانك سوييس) و كاتيا پتين، روزنامه‌نگار امريكايي، جايزه سوم (10 هزار فرانك سوييس) را دريافت كردند. 
گزارش برنده جايزه اول، درباره خطر بالقوه اولين سكوي هسته‌اي شناور در ساحل سيبري؛ يازدهمين نيروگاه هسته‌اي روسيه در شمال شرقي اين كشور و در بندر شهر پِوِك، كم‌جمعيت‌ترين نقطه جهان (بعد از قطب جنوب و صحراي آفريقا) به دليل سرما و برودت و يخ‌زدگي دايمي كه گزارشگر، اين سكو را به عنوان «چرنوبيل روي يخ» و به عنوان تهديدي براي كل جهان معرفي كرده است. روزنامه‌نگار السالوادوري كه جايزه دوم را دريافت كرد، يك گزارش تحقيقي درباره تبديل يك بنگاه تجاري به يك مافياي بازيافت زباله در هندوراس نوشته كه در جريان نوشتن اين گزارش و در فاصله سال‌هاي 2018 تا 2021، موفق شده با رهبران ارشد و اعضاي اين مافيا در امريكا و مكزيك و همچنين همدستان و قربانيان فعاليت‌هاي غيرقانوني اين مافيا، سياستمداران، شاهدان محافظت شده، رهبران محلي و منطقه‌اي و پليس مصاحبه كرده و تاثير اين مافيا بر سياست و تجارت و اقتصاد هندوراس را كشف كند. 
 گزارش روزنامه‌نگار امريكايي كه جايزه سوم اين دور از مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري true story را گرفت هم، درباره تلاش دولت لهستان براي پاك كردن واقعيت هولوكاست از خاطره مردم اين كشور توسط وزارتخانه‌اي موسوم به «وزارتخانه حافظه» و از طريق تغيير متون كتب درسي است. 
در سومين دور از مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري
 True Story بيش از 900 اثر از 95 كشور و به 21 زبان به بنياد True Story ارسال شد. بعد از داوري اوليه در كشور مبدا، 95 اثر (7 اثر از ايران شامل «اينجا كابل بود، زهرا مشتاق، روزنامه اعتماد- گزارش خبرنگاران تسنيم از ۲۰ ساعت همراهي با رمز و رازهاي كودكان كار/ كودكان كار چگونه استثمار و سازماندهي مي‌شوند؟ جواد شمس / مهدي عليرضايي، خبرگزاري تسنيم - اين گزارش درد دارد، نيلوفر حامدي، روزنامه شرق- كيوان الف. تنها نيست، فاطمه كريمخان، روزاروز- تاوان بزرگ قدهاي كوچك، ‌نسترن فرخه، روزنامه شرق- پنهان خورند باده، حسن همايون / عليرضا غلامي، فرهيختگان- بازخواني پرونده فرزندكشي اكبر خرمدين / نمايش سه‌پرده‌اي خانواده خرمدين، مهراوه فردوسي، مجله ناداستان») به مرحله داوري نيمه نهايي راه پيدا كردند كه پس از بررسي هيات ژوري، گزارش زهرا مشتاق از روزنامه اعتماد، گزارش جواد شمس و مهدي عليرضايي از خبرگزاري تسنيم و گزارش نيلوفر حامدي از روزنامه شرق به مرحله داوري نهايي رسيدند و درنهايت، يك اثر از ايران (گزارش نيلوفر حامدي) براي رقابت با 11 اثر ديگر انتخاب شد كه ديروز و در مراسم اهداي جوايز، جايزه‌اي به  اين اثر تعلق نگرفت. 
در دومين دور از مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري 
true story، بعد از بررسي بيش از 1000 اثر توسط هيات ژوري، 3 اثر از ايران به مرحله داوري نهايي راه پيدا كردند (شهر محكومان، بنفشه سام‌گيس، روزنامه اعتماد- 13 كيلومتر با كولبرها، صادق امامي، فرهيختگان - حكايت ناگفته همسران آزادگان دفاع مقدس در سي‌امين سالروز بازگشت به وطن / روي پنهان اسارت، الناز محمدي، شهروند) كه مراسم اهداي جوايز اين دور از مسابقه، تير ماه پارسال و بعد از دو سال وقفه به دليل شيوع كرونا، به صورت آنلاين برگزار شد و در اين دور، جاكوبو گارسيا از مكزيك با گزارشي درباره مهاجران غيرقانوني در مرز امريكا و مكزيك و تجارت كوكايين در اين منطقه، جايزه اول (30 هزار فرانك سوييس) را گرفت و جايزه دوم (20 هزار فرانك سوييس) به اثر «نينا شيك»؛ روزنامه‌نگار آلماني تعلق گرفت كه گزارشي درباره سوءاستفاده جنسي كشيش‌ها از كودكان بود و سارا تاپل؛ روزنامه‌نگار امريكايي هم براي گزارشي درباره نسل كشي كودكان روهينگيايي، جايزه سوم (10 هزار فرانك سوييس) را به دست آورد. در اين دور از مسابقه و در بخش تقدير، گزارش «شهر محكومان» اثر بنفشه سام‌گيس كه در روزنامه اعتماد منتشر شده بود مورد تقدير قرار گرفت؛ گزارشي كه محصول گفت‌وگوي تلفني خبرنگار با چند زنداني از زندان تهران بزرگ و اطلاع از جزييات فساد مالي، خشونت جسمي و جنسي، تبعيض‌ها و محروميت‌هاي تحميل شده در بندهاي بزرگ‌ترين زندان مردان در پايتخت بود. ديگر آثار تقدير شده در دومين دور از مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري true story ، گزارش‌هايي از روسيه، اسپانيا و چين بودند.
اولين دور مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري
 True  Story سال 2019 برگزار شد كه در اين سال، گزارش روزنامه‌نگاراني از كشورهاي روسيه، امريكا و چين جوايز اول تا سوم را دريافت كردند و سه اثر از ايران (اگر به اتهام قتل بازداشت شويد و پول نداشته‌ باشيد، فاطمه كريمخان، خبرگزاري ايسنا / تلگرام؛ محبوبِ مغضوب بررسي/حضور سه ‌ساله تلگرام پيام‌رسان پرمخاطب ايرانيان، طاهره رحيمي، صداي پارسي / كاسبانِ سانسور؛ در بازارِ سياه كتابِ ايران چه مي‌گذرد؟ عليرضا غلامي و حسن همايون، تجربه) هم به مرحله داوري نيمه نهايي رسيدند اما  از راه يافتن به مرحله فينال بازماندند. 
طبق توضيحات بنياد True Story آثاري واجد شرايط شركت در اين رقابت جهاني است كه پايبند به ويژگي‌هاي مورد تاكيد برگزار‌كنندگان مسابقه باشد؛ علاوه بر تعداد كلمات كه اثر را در قالبي گسترده‌تر از يك گزارش خبري قرار مي‌دهد، هر اثر بايد يك داستان واقعي از يك پديده پيراموني واقعي و غيرتخيلي باشد و علاوه بر اينكه اين داستان طي تحقيقات مستمر گزارشگر به سرانجام رسيده و متن ارايه شده بايد چارچوب روزنامه‌نگاري را رعايت كرده باشد، محتواي اين گزارش‌ها بايد رويدادهاي جاري جهان را منعكس كند؛ جنگ روسيه در اوكراين، پيامدهاي اقتصادي و اجتماعي همه‌گيري كرونا، پيامدهاي تغييرات آب ‌و هوايي و اقليمي، اعتراضات سياسي، مهاجرت، خشونت‌هاي دولتي و فردي، تقلب اقتصادي و سركوب اقليت‌ها از جمله موضوعاتي است كه طي سه دوره برگزاري مسابقه true story به آن پرداخته شده است. علاوه بر اهميت انتخاب سوژه و وفاداري به واقعيت‌هايي كه گزارشگر در جريان بررسي‌هاي ميداني و تحقيقات خود شاهد آن بوده، گزارش بايد حاوي تصاوير توصيفي از مشاهدات گزارشگر باشد و همچنين، روزنامه‌نگار بايد بينش خود از مشاهداتي كه داشته را هم با خواننده  اثر در ميان  بگذارد. 
بنا به توضيحي كه در وبسايت اين مسابقه آمده، مسابقه جهاني روزنامه‌نگاري true story اولين جايزه جهاني روزنامه‌نگاري با هدف ايجاد انگيزه در روزنامه‌نگاران در سراسر جهان و تقويت آنها در كارشان است. برگزار‌كننده اين مسابقه، بنياد مستقل true story مستقر در شهر برن سوييس است كه از محتواي غيرداستاني منتشر شده در دنياي روزنامه‌نگاري حمايت مي‌كند. هيات مشاوران اين بنياد از روزنامه‌نگاران و نويسندگان صاحبنام جهان هستند و برگزار‌كنندگان اين مسابقه تاكيد دارند كه «جايزه true story براي خبرنگاران شجاع و مبتكر در همه جوامع و كشورها ايجاد شده و اميدوارند كه با اين جايزه، روزنامه‌نگاري درجه يك را به رسميت بشناسند.»
به‌زعم برگزار‌كنندگان «در قرن بيست و يكم، نقش روزنامه‌نگاري به عنوان يك نهاد حياتي و ضروري براي دموكراسي، همواره و در همه جا مورد آزمايش قرار مي‌گيرد: آزادي مطبوعات محدود است، رسانه‌ها از نظر سياسي كنترل مي‌شوند، به چشم يك ابزار اقتصادي به آنها نگاه مي‌شود و از نظر ديجيتالي تكه‌تكه شده‌اند. با توجه به ماهيت پوشش رسانه‌اي، خوانندگان در امريكاي شمالي و اروپا ديدگاه متفاوتي نسبت به جهان عرب، آفريقا و آسيا دارند. اين جايزه گسترش ميدان ديد ما را از طريق صداي خبرنگاران از كشورهاي مختلف تشويق مي‌كند و هدف، اين است كه صداي خبرنگاران را فراتر از مرزهاي كشور خود بشناساند و از اين طريق تنوع ديدگاه‌هاي ارايه شده در رسانه‌ها را افزايش بدهد.»
آثاري كه به اين مسابقه راه پيدا مي‌كنند توسط
 50 عضو هيات داوران از 29 كشور بررسي و با معيارهاي «ناداستان» مطابقت داده مي‌شوند و طبق تاكيد و مقررات اين مسابقه، آثار ارسالي بايد گزارش روايتي از رويدادهاي واقعي، تحقيق عميق و دقيق همراه با غناي زباني باشد علاوه بر اينكه شرافت روايي و نثر عميق و ميزان مشاهدات و همچنين بازنمايي وضعيت اجتماعي، سياسي و اقتصادي هر كشور، از ديگر ويژگي‌هاي مورد توجه در آثار راه يافته به مراحل مختلف داوري در مسابقه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون