• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5519 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۷ تير

تابستان داغ رابطه چين و عربستان سعودي

شهر ساحلي «تيانجين» ميزبان «مجمع تابستاني داووس» است و هيات عربستان سعودي شامل 24 مقام و مسوول سعودي؛ از جمله شش وزير و معاون وزير راهي اين شهر شده‌اند. هيات عربستان سعودي به رياست «فيصل علي ابراهيم»، وزير اقتصاد و برنامه‌ريزي و «عبدالله السواحه»، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات راهي اين مجمع بزرگ اقتصادي در چين شده‌اند كه از امروز آغاز مي‌شود. اعزام اين هيات عاليرتبه از جانب سعودي به چين نشان‌دهنده عزم دو طرف براي تقويت روابط بين دو كشور است.
به گزارش المانيتور، اين نشست سالانه از سه‌شنبه تا پنجشنبه در شهر بندري تيانجين در شمال شرقي چين برگزار مي‌شود. اين رويداد اغلب به عنوان داووس تابستاني شناخته مي‌شود كه موازي با نشست سالانه مجمع جهاني اقتصاد در داووس، سوييس در زمستان است. موضوع رويداد امسال در چين كارآفريني است.
فيصل علي ابراهيم نقش بسزايي در رايزني‌هاي هيات سعودي در اين نشست خواهد داشت. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي اعلام شده، او روز سه‌شنبه در يك پانل در مورد استفاده از نوآوري براي مقابله با چالش‌هاي امنيت غذايي و تغييرات آب و هوا صحبت خواهد كرد.
او در پانل ديگري در روز چهارشنبه در مورد خطرات بدهي جهاني با توجه به افزايش نرخ بهره بحث خواهد كرد. علي ابراهيم روز پنجشنبه طبق برنامه رسمي در پنل همكاري بين بخش دولتي و خصوصي شركت خواهد كرد. پنل‌هايي كه علي ابراهيم در آن شركت خواهد كرد با اولويت‌هاي عربستان سعودي مطابقت دارد. شركت‌هاي سعودي مانند ACWA Power به‌طور فزاينده‌اي به انرژي‌هاي تجديدپذير علاقه دارند، زيرا سعودي به دنبال تنوع بخشيدن به منابع نفت و گاز است. نهادهاي دولتي عربستان سعودي مانند صندوق سرمايه‌گذاري عمومي نيز به دنبال توسعه اقتصادي در اين كشور هستند. بانك مركزي عربستان سعودي تصميم گرفت در ماه جاري نرخ بهره را ثابت نگه دارد.
عربستان سعودي روابط تجاري و انرژي قابل توجهي با چين دارد. سعودي در ابتداي سال، دومين تامين‌كننده بزرگ نفت چين بود كه البته پس از روسيه قرار گرفته است. چين همچنين بزرگ‌ترين شريك تجاري عربستان سعودي است.
حجم تجارت دوجانبه چين و عربستان به 116 ميليارد دلار در سال 2022 رسيده كه نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. عربستان سعودي مشتاق همكاري با چين براي تنوع بخشيدن به اقتصاد خود است. اين كشور خواهان سرمايه‌گذاري فراتر از بخش‌هاي نفت، پالايش و مخابرات، در بخش صنايع مختلف از فولاد گرفته تا پلتفرم‌هاي اينترنتي، بازي‌ها و گردشگري است. فايننشال تايمز در ماه مه ‌گزارش داد كه عربستان سعودي در حال مذاكره براي پيوستن به بانك توسعه جديد بريكس است. رييس بانك، رييس‌جمهور سابق برزيل، ديلما روسف، سخنراني اصلي را در كنفرانس تجاري اعراب و چين ارايه كرد.
اگرچه روابط عربستان و چين عمدتا توسط اقتصاد هدايت مي‌شود، روابط سياسي نيز در حال تقويت است. در ماه مارس، چين ميانجي قراردادي شد كه به موجب آن عربستان سعودي و ايران توافق كردند روابط ديپلماتيك خود را از سر بگيرند.
روابط بين چين و عربستان سعودي در حال گسترش است. در اوايل ماه جاري، رياض ميزبان كنفرانس تجاري اعراب و چين بود كه منجر به معاملات بيش از 10 ميليارد دلاري شد. اين قراردادها بخش‌هاي مختلفي از جمله وسايل نقليه الكتريكي، صنعت، معدن، راه‌آهن و گردشگري را پوشش مي‌دهد. «عبدالعزيز بن سلمان»، وزير انرژي عربستان در حاشيه اين نشست تجاري در پاسخ به اين سوال كه چرا رياض به دنبال توسعه روابط خود با چين است، اعلام كرد كه اين مساله زماني كه موضوع به نفت مربوط باشد، ساده است، تقاضاي چين براي واردات نفت همچنان در حال افزايش است، بنابراين ما بايد بخشي از اين تقاضا را به دست بياوريم.
عربستان سعودي همچنين در نشست بريكس در آفريقاي جنوبي در اوايل ژوئن شركت كرد، ائتلافي متشكل از برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي كه به دنبال ارايه يك جايگزين ژئوپليتيكي براي غرب است. در آن سوي ميدان چين نيز به دنبال افزايش سهم خود در سرمايه‌گذاري و مبادلات تجاري با كشورهاي عربي از طريق ابتكارات عظيم از جمله طرح كمربند و جاده، پروژه‌هاي زيرساختي فناوري، هوش صنعتي، راه‌هاي نوآورانه براي توليد انرژي‌هاي پاك و تجديدپذير و همچنين سرمايه‌گذاري در گردشگري، امنيت غذايي، كشاورزي، صنعت و معدن، لجستيك و مراقبت‌هاي بهداشتي است. به گزارش يورونيوز، لي چيانگ، نخست‌وزير چين روز گذشته در افتتاحيه اين نشست، تلاش‌هاي غرب براي «خطرزدايي» از اقتصاد كشورهاي متبوع‌شان را «گزاره‌اي نادرست» خواند و به سياست‌هاي امريكا و اتحاديه اروپا كه هدف آن كاهش اتكا به چين است، پاسخ داد.
لي در افتتاحيه نشست مجمع جهاني اقتصاد در شمال چين گفت: در غرب، برخي افراد تحت عناويني همچون كاهش اتكا و ريسك‌زدايي، تبليغات به راه انداختند. او در ادامه سخنراني خود ضمن اشاره بر لزوم تعميق جهاني شدن اقتصادي و همكاري گفت كه اين دو مفهوم، گزاره‌هاي نادرستي هستند، چراكه گسترش جهاني ‌شدن اقتصاد به گونه‌اي است كه اقتصاد جهان به يك موجوديت مشترك تبديل شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون