• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5523 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۳ تير

چالش‌هاي پيش روي وزير جديد صمت از نگاه مجلس

عضو كميسيون اقتصادي گفت: اولين قدم وزير جديد صمت كه مي‌تواند هم مشوق اميد در جامعه و هم گره‌اي را از سفره مردم باز كند؛ پرداختن به حل چالش‌هاي خودرو است.
شهباز حسن‌پور نماينده مردم سيرجان در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به عنوان يكي از اصلي‌ترين وزارتخانه‌هاي اقتصادي و همچنين بزرگ‌ترين حوزه كاري همواره با چالش‌هاي بزرگ و متعددي روبرو بوده است، تصريح كرد: اين وزارتخانه از دو حوزه بزرگ فعاليتي صنعت و تجارت تشكيل شده است كه گاهي نيز با تفكيك، سعي بر آن بوده است كه بهره‌وري آن حوزه را بالا ببريم، بحثي كه اكنون نيز باز مطرح شده است.
او با اشاره به اينكه آنچه اين وزارتخانه بيش از همه نياز دارد مديري عالم، مدبر و با برنامه در راس امور است كه بتواند جهادي و تصميم‌گيرنده با اين چالش‌ها مقابله كند، بيان داشت: علي آبادي در زمان حضور در مپنا نشان داده كه مي‌تواند براي حل چالش‌هاي بزرگ وزارت صمت گزينه مناسبي باشد اما بايد در نظر گرفت چالش‌هاي وزارت صمت از جنس چالش‌هاي مگاپروژه‌هاي مپنا نيست. وزارتخانه به مرور زمان طي اين ساليان بسيار فربه و ناكارآمد شده است.
به باور حسن‌پور؛ به صورت كلي او بايد بتواند از اين ورطه عبور كند و وزارتخانه را به مرحله چابكي و خلاقيت برساند. اگر بخواهيم در برنامه و چشم‌انداز بلندمدت بحث كنيم بزرگ‌ترين چالش پيش رو وزارتخانه رسيدن به لبه فناوري‌هاي نوين و صنايع اصطلاحا هايتك است.
عضو كميسيون اقتصادي در مجلس معتقد است؛ سال‌هاست كه مقام معظم رهبري بر مساله دانش‌بنيان شدن و استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و دانشگاهي در بحث صنعت براي توليد محصولات فناورانه و صنايع به روز تاكيد مي‌كنند اما ما هنوز فاصله زيادي با نقطه مدنظر ايشان داريم. بحث صادرات محور دومي بود كه نماينده مردم سيرجان در مجلس به آن اشاره و اظهار داشت: موضوع صادرات به عنوان عامل مهمي در خلق ثروت براي كشور به شمار مي‌آيد. اين چالش حل خواهد شد چناچنه بتواند بازارهاي هدف مختلفي را شناسايي كند و متناسب با نيازهاي آنها اقدام به تامين كالا و صادرات كند.
حسن‌پور در ادامه تاكيد كرد: در اين زمينه اقداماتي مانند پيوستن ايران به پيمان شانگهاي و اتحاديه اقتصادي اوراسيا مي‌تواند به عنوان عامل مهم كمك‌كننده موثر باشد. اما چالش مهم اين روزهاي وزارت صمت كه تقريبا همه مردم ما با آن سروكار دارند و مانند استخوان لاي زخم شده است بحث خودرو است.
او با بيان اينكه كيفيت توليد خودروسازي‌هاي ما متاسفانه در رقابت با شركت‌هاي بزرگ اين حوزه قابل رقابت نيست چه از بابت كيفيت سخت‌افزاري چه از بابت كيفيت قطعات و تكنولوژي‌ها، بيان داشت: همچنين قيمت نجومي و بسيار بالاي همين توليدات نيز باعث شده تهيه آنها براي مردم و به خصوص جوانان تقريبا غير ممكن شود.
نماينده مردم سيرجان معتقد است؛ اولين قدمي كه مي‌تواند هم مشوق اميد در جامعه شود و هم گره‌اي را از سفره مردم باز كند پرداختن به حل چالش‌هاي خودرو است. موضوع مهم ديگر ايجاد رونق در توليد و بالابردن خلق ثروت و افزايش حجم اقتصاد است.
حسن‌پور در ادامه گفت: گره‌ها و چالش‌هاي متعددي در اين مسير و افزايشن حجم GDP كشور دارند. حل كردن مشكلات موجود در بحث معادن و فعال كردن معادن كوچك مقياس كه حتي مي‌تواند به عنوان جايگزين در بحث بودجه‌اي نفت ما باشد، تامين ماشين آلات معدني، اكتشاف و بهره‌برداري از معادن مغفول‌مانده و تكميل زنجيره توليد يكي از مشكلات موجود بر سر راه رونق توليد است. عضو كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر اينكه در صنايع معدني، چالش‌هاي جديد و اساسي نيز وجود دارد، بيان داشت: موضوع تامين خوراك، گاز، آب، برق و خطوط كريدوري و ريلي از عمده مشكلات فعلي اين صنايع به‌ شمار مي‌آيد كه نيازمند برنامه‌ريزي دقيق و تصميم‌گيري مدبرانه از سوي علي‌آبادي دارد.
حسن‌پور در پايان خاطرنشان كرد: همچنين تسهيل در صدور مجوزات و احياي واحدهاي توليدي غيرفعال‌شده از ديگر نكات كليدي براي ايجاد رونق در توليد است. همچنين تنظيم‌گري در رابطه بين بانك‌ها و صنايع كوچك و بزرگ توليدي نيز بسيار مي‌تواند موثر باشد و ما در ساليان گذشته شاهد بوديم كه تسهيلات بانكي و بازپرداخت اين تسهيلات در نهايت منجر به تعطيلي و تملك بسياري از اين واحدهاي به خصوص كوچك توليدي بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون