• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5524 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۴ تير

از تونيا هاردينگ تا پارك دو پرنس

پرونده يك معماي جنايي كه به روياي دو زن فوتباليست پايان داد

ترجمه: هانيه نيك

 

طارق پنجه نويسنده‌اي است كه برخي زواياي تاريك صنعت ورزش جهاني را روشن كرده است. او همچنين يكي از نويسندگاني است كه به «تجارت مخفي فوتبال» مي‌پردازد.او سعي مي‌كند گوشه‌هايي ديده نشده از صنعت تجارت چند ميليارد دلاري فوتبال را در معرض ديد عموم قرار دهد. طارق در جديدترين نوشته خود سراغ يك پرونده پيچيده و عجيب رفته است.
به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از نيويورك‌تايمز، پرونده حمله به يكي از بهترين بازيكنان تيم‌هاي فوتبال، فرانسه را به لرزه درآورد. به‌رغم يكسري دستگيري، اين پرونده حل نشده باقي مانده است و شخصيت‌هاي اصلي آن بهاي سنگيني را پرداخته‌اند.

يك جولاي 2023 
آميناتا ديالو اولين باري كه نام تونيا هاردينگ را شنيد از سلولي كه در آن نگهداري مي‌شد و بوي بدي هم مي‌داد به اتاق مصاحبه در داخل هتل پليس در ورساي برده مي‌شد.
البته هاردينگ در ورزش يك شخص بدنام است. او كه يك اسكيت‌باز امريكايي داراي نشان افتخار به حساب مي‌آيد، شخصيت اصلي پرونده رسوايي حمله به بزرگ‌ترين رقيبش بود. اين اتفاق تنها چند هفته قبل از بازي‌هاي المپيك زمستاني 1994 رخ داد. رسوايي حمله ناگهاني و خشونت‌آميز يك مرد مرموز به اضافه اتهامات و انكارها سرتيتر روزنامه‌هاي آن زمان بود كه منجر به توجه جهاني شد و سال‌ها بعد، فيلمي بلند درباره هاردينگ به نمايش درآمد. 
از ديالو، يك فوتباليست فرانسوي 28 ساله كه از پله‌هاي ايستگاه پليس بالا مي‌رود، مي‌پرسند: «آيا نام تونيا هاردينگ را شنيده‌اي؟» جواب فقط يك نگاه سرد بود. با اين حال، ديالو به سرعت متوجه شد كه پليس دليلي براي پرسيدن اين سوال دارد.
رقيب هاردينگ، نانسي كريگان، توسط مردي مورد حمله قرار گرفته بود. آن مرد در تلاش براي جلوگيري از رقابت او با هاردينگ به پاهايش ضربه وارد كرد. اكنون، در فرانسه چند سال بعد پليس به انگيزه مشابهي در حمله به خيرا حمراوي، هم‌تيمي ديالو در باشگاه پاري سن ژرمن فرانسه مشكوك شد. حمراوي در يك شب سرد نوامبر سال 2021 از ماشين بيرون كشيده شده بود. حمله‌كنندگان در تلاشي آشكار براي زخمي كردن او به پاهايش آسيب وارد كردند.
تقريبا يكسال طول مي‌كشد و در اين مدت يك دوره بازداشت ديگر براي ديالو رقم مي‌خورد. قبل از اينكه سوال افسر پليس به يك اتهام رسمي تبديل شود، دادستان‌ها در سپتامبر گذشته ديالو را به حمله شديد به حمراوي متهم كردند. اسناد موجود در اين پرونده در رسانه‌هاي خبري فرانسه، ديالو را به طراحي يك حمله از پيش برنامه‌ريزي‌شده متهم كرده است. هدف از اين تئوري حذف رقيب ديالو براي قرار گرفتن در تركيب ثابت P.S.G يكي از بهترين تيم‌هاي فوتبال زنان فرانسه و فهرست تيم ملي فرانسه بود. جام جهاني زنان كه از 20 جولاي آغاز مي‌شود.
ديالو پاسخ مي‌دهد: بسياري از مردم دوست دارند كه من آن شخصي باشم كه حمله كرده، اما اين واقعيت نيست. تونيا هاردينگ! او اين كار را كرد، اما من نكردم.

شبهات و سوالات
با توجه به شباهت‌هايي كه اين پرونده با رسوايي چند دهه پيش دارد، موضوعات مربوط به رقابت‌هاي نژادي و حرفه‌اي را هم در بر مي‌گيرد. از اين رو نقش احتمالي ورزشكاران زن حرفه‌اي و شخصيت‌هاي ديگر در اين اتفاق تعجبي ندارد. بنابراين طبيعي است كه اين پرونده همچنان مورد توجه قرار بگيرد يا اينكه بين پروژه‌هاي مستند رقابتي ايجاد كند.
گناهكار بودن يا بي‌گناهي ديالو امروز واضح‌تر از صبح آن روز در ايستگاه پليس در ورساي نيست. تاريخ محاكمه هنوز اعلام نشده است، اما عواقب آن همچنان در بيرون موج مي‌زند. از آن روز دوستي‌ها و حداقل يك ازدواج پايان يافته است. رختكن به دو بخش تقسيم شد. ديالو از پاريس تبعيد شد. حمراوي نيز به شيوه خود تبعيدي شد. او ابتدا توسط برخي از هم‌تيمي‌هايش طرد و در نهايت مجبور به ترك باشگاه شد.
پرونده پليس ظاهرا بر پيام‌هاي متني ارسال شده از سوي ديالو، برخي جست‌وجوهاي مشكوك اينترنتي و ادعاي دست‌كم يكي از مردان متهم در حمله مبني بر اينكه او از طرف ديالو اقدام كرده، استوار است. هر چند كه وي اعتراف كرده اين دستور مستقيما از سوي ديالو صادر نشده است. ديالو و تيم حقوقي او اصرار دارند كه اين اتهامات اقدامات نيروي پليس نااميد است كه به دنبال تضمين محكوميت در يك پرونده پرمخاطب است. پرونده‌اي كه بر اساس ارتباطات ضعيف و منابع غيرقابل اعتماد ساخته شده است.
ديالو گفت كه او پيشنهادهاي ساخته شدن مستند را نوعي جبران براي هر چيزي مي‌داند كه از دست داده است، مانند حريم خصوصي‌اش و شهرتي كه زماني به عنوان يك بازيكن فوتبال از آن لذت مي‌برد. او اصرار داشت همه‌ چيز نسبت به قبل از حمله، از لحاظ مادي، مسير زندگي و حرفه‌اش تغيير كرده است.
ديالو درباره فيلمسازاني كه به او مراجعه كرده‌اند، گفت: «فكر مي‌كنم براي آنها جالب است كه آيا من مقصر هستم يا نه.»
اتهاماتي كه او با آن روبه‌رو است شامل سه فقره ضرب و جرح و حمله جنايي است. او پس از دومين حضور در بازداشتگاه با دستور عدم ورود به پاريس يا تعامل با هم‌تيمي‌هاي سابقش در پي‌اس‌جي مواجه شد. اين‌گونه بود كه او در بهار امسال خود را در اسپانيا در يك رستوران ساحلي در والنسيا، پاتاتاس براواس در حالي كه ميگو با طعم سير مي‌خورد، يافت. حرفه‌اش تنها با يك قرارداد كوتاه‌مدت براي بازي در لوانته كه اكنون به پايان رسيده است، نجات يافت.
و در آخر حمراوي پي‌اس‌جي را ترك كرده است. در پايان فصل پس از عدم پيشنهاد قرارداد جديد او بازيكن آزاد شد. جدايي او بي سر و صدا نبود: در هنگام خروج، او باشگاه را متهم كرد كه او را با رفتاري تبعيض‌آميز نسبت به هم‌تيمي‌هايش طرد و دوباره او را قرباني كرده است. 
حمراوي در كتابي كه اخيرا در روزنامه فرانسوي L’Equipe منتشر شده است، مي‌نويسد: «علاوه بر آسيبي كه در آن شب متحمل شدم، با اين بي‌تفاوتي، اين ظلم و نوعي توهين نسبت به خودم مواجه شدم.» او ادامه داده: «باشگاه ديگر با من صحبت نمي‌كند و P.S.G. تنها يك هدف دارد: اينكه من در اسرع وقت آنجا را ترك كنم. آنها با من مانند يك قرباني طاعون رفتار مي‌كنند.»
در اسپانيا، زندگي ديالو به نسخه‌اي ناقص از آنچه پيش از آن داشت، تبديل شد. او غير از جلسات تمريني، بيشتر وقت خود را تنها در يك آپارتمان اجاره‌اي مي‌گذراند. او براي تيم جديدش آماده نبود و اغلب به عنوان جايگزين به زمين فرستاده مي‌شد. جايگاهي كه از آن سپاسگزار بود و آن را پذيرفت.
در حالي كه فصل به پايان خود نزديك مي‌شد، گفت: «پيدا كردن رده‌هاي بالاي جدول برايم دشوار بود. لذت بازي كردن را از دست دادم. من با بي‌عدالتي بازي مي‌كنم.»
جزييات پرونده آنها كه به رسانه‌هاي خبري فرانسه درز كرده است، ديالو را به عنوان نيروي محركه حمله به حمراوي معرفي مي‌كند. گفته مي‌شود مرداني كه به حمله متهم شده‌اند به پليس گفته‌اند كه فكر مي‌كردند از طرف ديالو استخدام شده‌اند. آنها گفتند كسي كه ماشين را مي‌راند وقتي متوقف شد حمراوي از سمت پا از ماشين درآورده شد و با ضربه‌اي به پاهايش به بيرون پرت شد. پيام‌هاي متني ديالو در تحقير حمراوي پس از توقيف تلفن همراه و رايانه او توسط پليس به دست آمد. همچنين جست‌وجوهاي آنلاين براي عباراتي مانند «شكستن كاسه زانو» و «كوكتل مرگبار مواد مخدر» كشف شد.
ديالو در مصاحبه‌اي در نوامبر گذشته در دفاتر وكلايش در پاريس، اندكي پس از اتهام رسمي، توضيحاتي را ارايه كرد. او گفت كه پليس تمام نظرات مثبتي كه او در مورد حمراوي به دوستان و همكارانش داده بود را ناديده گرفته بود. او مدعي شد كه جست‌وجوهاي آنلاين براي ورزشكاري كه نگران صدمات و سلامتي است، غيرعادي نيست.
اما او همچنين ادعا مي‌كند كه نژاد و پيشينه‌اش، يك زن سياهپوست از محله‌اي كارگري در گرنوبل، نه تنها پليس كه ديگران را نيز به نتيجه‌گيري سريع درباره او واداشته است.
او گفت: «در فرانسه، وقتي چنين موردي وجود دارد، رسانه‌ها به سرعت تصور مي‌كنند كه شما مقصر هستيد. آنها فورا به شما مي‌گويند كه از كجا آمده‌ايد كه دليلي براي نشان دادن توانايي شما براي انجام اين كار است.»
اكنون، در والنسيا، ديالو تلفن خود را باز كرد و تصويري از نمودار منتشر شده توسط روزنامه فرانسوي Le Parisien را به نمايش گذاشت. در اين نمودار از فلش‌ها و جعبه‌هايي براي نشان دادن ارتباط بين مردان درگير در حمله، ديالو و واسطه‌هاي ناشناس استفاده شده است. ديالو گفت: «اين واقعيت كه پس از تمام تحقيقات، شنود تلفن و دستگاه‌هاي ردگيري قرار داده شده در خانه‌ام، پليس هنوز هيچ ارتباط مستقيمي بين او و مردان دستگير شده پيدا نكرده است، ضعف پرونده عليه من را نشان مي‌دهد.» وي افزود كه به بازرسان «نفرت بيشتري» نسبت به حمراوي دارد. حمراوي با ديالو و ساير هم‌تيمي‌هايش در P.S.G كه گمان مي‌كرد در اين حمله دست داشته‌اند، درگير شده بود.
ديالو درباره حمراوي گفت: «اين او نيست كه مي‌خواهد عليه من پرونده‌سازي كند. من به او فكر نمي‌كنم.»

انتخاب  طرفين
ديالو در ميان اعتراضات خود به بي‌گناهي و پيام‌هايي اشاره كرد كه توسط نماينده سابقش، سونيا سويد كه نماينده حمراوي نيز هست، ارسال شده بود. ديالو استدلال كرد كه اين پيام‌ها باور پليس را تضعيف مي‌كند كه او حمله را از روي حسادت حرفه‌اي سازماندهي كرده است.
در يك يادداشت صوتي كه حدود دو هفته قبل از حمله ارسال شد و براي يك خبرنگار نيويورك‌تايمز پخش شد، سويد به ديالو گفت كه با مدير ورزشي P.S.G ملاقات كرده است. سويد گزارش داد كه باشگاه از عملكرد ديالو راضي بوده و مشتاق است كه پيشنهادي براي تمديد قرارداد او كه در شرف انقضا بود براي دو فصل ارايه دهد. سويد كه يكي از تاثيرگذارترين عوامل در فوتبال زنان فرانسه است، در مصاحبه‌اي گفت در حالي كه مذاكرات آغاز نشده بود، باشگاه اهداف خود را به وضوح اعلام كرده بود.
اما هفته‌ها پس از حمله نوامبر 2021، رابطه سويد با ديالو در يك ملاقات پر از اشك به پايان رسيد. اين ايجنت به بازيكن اطلاع داد كه به دليل ارتباطش با حمراوي ديگر نمي‌تواند نماينده او باشد. در مارس 2022، سويد گفت كه با بازرسان پليس ملاقات كرده است. وي از افشاي آنچه از او خواسته شد خودداري كرد، اما گفت كه آن جلسه باورهاي او را متزلزل كرده است.
سويد گفت: «سوالاتي كه از من پرسيدند، باعث شد فكر كنم اتفاق بسيار وحشتناكي افتاده است.»
او فاش كرد كه پليس در جريان تحقيقات نه تنها به مكالمات ديالو، بلكه به مكالمات او و ديگران نيز مخفيانه گوش داده است. سويد گفت: «آنها همه ‌چيز را مي‌دانستند. آنها دقيقا از لحظه برقراري تماس‌ها و آنچه گفته مي‌شد و نه فقط از سوي من خبر داشتند.»
سويد گفت كه هميشه ديالو را زني مودب، محترم و جدي در تعاملات مي‌دانست. اما با مشخص شدن جزييات پرونده و در حين بررسي سوالاتي كه پليس از او پرسيده بود، با تعجب و ناباوري اين سوال را از خود پرسيده كه آيا ديالو «چهره ديگري» دارد يا خير؟

كنار گذاشته شد
در حالي كه تحقيقات ادامه دارد و در حالي كه ديالو و حمراوي كه اكنون هر دو قراردادشان تمام شده است، منتظر تحولات بعدي هستند، دنياي فوتبال به سمت بزرگ‌ترين رويداد فوتبال زنان در سال جاري يعني جام جهاني زنان حركت  مي‌كند.
ديالو آنجا نخواهد بود. او در زماني كه حمله رخ داد يك بازيكن غير ثابت در تيم ملي فرانسه بود. رسوايي اين پرونده و اخراج طولاني‌ مدت او بدون توجه به دستورات دادگاه براي دوري از P.S.G و هم‌تيمي‌هاي سابقش عملا به حرفه بين‌المللي خود پايان داد. 
حمراوي كه اخيرا در فوريه براي فرانسه به ميدان رفته بود، اميدوار بود بتواند راهي جام جهاني شود. اگرچه حضور او در اين تيم مورد استقبال جهاني قرار نگرفت. از جمله گروهي از بازيكنان P.S.G. نزديك به ديالو كه هنوز از ادعاهاي اوليه حمراوي مبني بر اينكه ساير بازيكنان باشگاه ممكن است در حمله به او نقش داشته باشند، عصباني بودند.
سويد، ايجنت حمراوي، خوش‌بيني مشابهي در خود داشت. او بهار امسال گفت: «امريكايي‌ها چندين بار قهرمان جام جهاني شده‌اند و همه بازيكنان همديگر را دوست ندارند.»
اما زماني كه سرمربي جديد فرانسه، هروه رنار، فهرست اوليه خود را براي مسابقات اعلام كرد، نام حمراوي در آن نبود. اين تصميم يك روزنامه فرانسوي را بر آن داشت تا نظرسنجي را انجام دهد كه در آن بپرسد آيا تصميم براي حذف او «واقعا يك انتخاب ورزشي است». حمراوي بلافاصله پس از اعلام اين خبر در يك مصاحبه راديويي با فرانس اينتر گفت كه اين‌طور نيست: او حذف خود را «بي‌عدالتي» خواند.
اما داستان تمام نشده است. سويد گفت به همين دليل است كه فيلمسازان علاقه‌مند بودند كه نظر حمراوي را در اين مورد بگويند. او گفت: درك اينكه چه اتفاقي براي او افتاده آسان نيست. در حال حاضر، هر دو بازيكن منتظر روشن شدن اين موضوع هستند كه چه كسي مسووليت نهايي آنچه در آن شب تاريك در خيابان اتفاق افتاد، براي پايان ارتباط آنها با پرونده و تونيا هاردينگ بر عهده مي‌گيرد. تا آن زمان، حمراوي به فوتبال و ديالو به دفاع از نام خود ادامه خواهند داد.
ديالو قبل از رفتن براي گذراندن يك عصر ديگر در آپارتمان ساكت خود با افكار و خشم خود گفت: «من پنهان نمي‌شوم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون