بهار تعليم و تربيت...
بازگشايي منظم، با برنامه و بدون هدر دادن حتي يك روز از سال تحصيلي موضوعي مهم و حيثيتي است. به همين دليل از سالها قبل تحت عنوان «پروژه مهر» برنامههايي در آموزش و پرورش دنبال ميشود. بر اساس پروژه مهر كه حداقل 6 ماه زمان نياز دارد كه بازگشايي خوبي داشته باشيم مراحل چندگانهاي را بايد طي كرد. زماني كه در تابستان مدارس تعطيل هستند، كاركنان اجرايي مدارس و مسوولين ادارات در تدارك بازگشايي مدارس هستند. مهمترين اقدامات به قرار زير است:
1. تامين فضا و تجهيزات: تعميرات مدارس، تكميل و تحويل ساختمان نوساز، تعامل با قوه قضاييه و مسوولين محلي براي به تعويق انداختن زمان اجراي حكم تخليه مدارس استيجاري، ايمني مدارس و...
2. جذب دانشآموز لازمالتعليم: يكي از مسايل جدي امروز آموزش و پرورش جذب بازماندگان از تحصيل است. كودكان و نوجواناني وجود دارند كه به سن تحصيل رسيدهاند اما به مدرسه نميروند. اينها بيسوادان آينده هستند. تشويق خانوادهها به ثبتنام فرزندانشان در مدرسه از طريق تبليغ و اطلاعرساني با مراجعه به خانهها و... گامي به سوي عدالت آموزشي است.
3. ساماندهي نيروي انساني: كمبود نيروي انساني و عدم تناسب نيروي انساني موجود با نيازها از لحاظ رشته، دوره تحصيلي و جنسيت، موقعيت جغرافيايي از يكسو و جابهجايي نيروي انساني در شهريورماه شامل نقل و انتقال به تبع همسر، جذب فارغالتحصيلان دانشگاه فرهنگيان و قبول شدن معلمين در دانشگاه غيرمحل سكونت، بازنشستگي كاركنان و... از سوي ديگر كار ساماندهي نيروي انساني و تخصيص معلم به كلاس، كار بسيار سختي را ميطلبد.
اميد است وزارت آموزش و پرورش و واحدهاي استاني، شهرستاني و منطقهاي و مدرسهها در فرصت باقيمانده (9 هفته) طوري عمل كنند كه روز اول مهر با قوت، مدارس پذيراي سرمايههاي اصلي كشور - دانشآموزان - باشند.