• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5550 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ مرداد

مخبر: حذف ارز ترجيحي اختياري نبود

محمد مخبر، معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه برخي از حذف ارز ترجيحي انتقاد مي‌كنند، بيان داشت: اين اقدام اختياري نبود و مجبور بوديم كه اين كار را انجام دهيم، زيرا كالاها را به يك‌پنجم قيمت عرضه مي‌كرديم به‌طوري كه در كشورهاي همسايه تعرفه واردات كالاهاي ما را صفر كردند و فروشگاه‌هاي كشورهاي همسايه از كالاهاي ايراني پر شدند.
مخبر گفت: ما در سال ۱۴۰۰، ۱۸ ميليارد دلار معادل ۳۶۰ همت ارز ترجيحي داديم. كساني كه اوضاع مالي بهتري داشتند، بيشتر مي‌توانستند از اين يارانه‌ها استفاده كنند. معاون اول رييس‌جمهور افزود: در آذر ماه ۱۴۰۱ تمام پيش‌بيني‌هاي كه وجود داشت، نشان مي‌داد نرخ ارز به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و تورم به ۷۰ درصد مي‌رسد. اما تمام تلاش خود را كرديم تا نرخ تورم را همان نرخ تورم ۱۴۰۰ نگه داريم. بحمدالله تا اينجا موفق بوديم.
وي با اشاره به برخورداري ايران از يك درصد جمعيت جهان و رتبه نخست در مجموع ذخاير نفت و گاز در جهان اظهار داشت: با اين وجود در حوزه گاز واردات داريم. وي با بيان اينكه در دنيا سه رگه مس وجود دارد كه يكي از آنها از ايران مي‌گذرد، تصريح كرد: ما در حال ايجاد بزرگ‌ترين هلدينگ مس هستيم. مخبر ادامه داد: اگر نفت‌ ايران به بنزين، پتروشيمي و فرآورده تبديل مي‌شد، تحريم‌ها ديگر اثري براي‌مان نداشت، زيرا الان براي خريد بنزين، گازوييل و پتروشيمي سر و دست مي‌شكنند. معاون اول رييس‌جمهور بيان كرد: ما اكنون برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه نزديك به ۳۰ شهر جديد در كنار دريا احداث كنيم و مي‌خواهيم در آنجا با ساخت پتروشيمي، فولاد و توسعه كشاورزي رونق ايجاد كنيم تا مردم از كنار دريا به سمت مناطق مركزي مهاجرت نكنند.
وي ادامه داد: سه استان شمالي ما اندازه كشور هلند است. ميانگين بارندگي اين استان‌ها هم بيشتر از هلند است. هلندي‌ها ۹۵ ميليارد دلار صادرات كشاورزي دارند و ما ۲۰۰ ميليون دلار صادرات كشاورزي داريم. اينها موضوعاتي است كه شما بايد مطالبه كنيد.
مخبر با اشاره به جايگاه ترانزيتي ايران و تمايل كشورهاي ديگر براي استفاده از اين ظرفيت گفت: اگر ما ۲۰ كيلومتر شلمچه به بصره و ۱۶۰ كيلومتر آستارا به رشت را متصل كنيم، مي‌توانيم به مديترانه و درياي سياه دسترسي پيدا كنيم. معاون اول رييس‌جمهور يادآور شد: دولت براي سه دهك جامعه‌ كالابرگ‌ راه‌اندازي كرده است تا ارزاق‌ خود را با قيمت مناسب تهيه كنند. مخبر با بيان اينكه برخي كشورها كمتر از ايران منابع گازي دارند، اما سالانه ۱۰۰ ميليارد دلار گاز صادر مي‌كنند، افزود: در منطقه ويژه اقتصادي عسلويه ۲۳ پالايشگاه گاز داريم كه به ۲۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد تا ۵۰۰ ميليارد دلار درآمد داشته باشيم. مخبر با بيان اينكه سران بسياري از كشورها در سفر به ايران پيگير موضوع ترانزيت شمال جنوب و شرق به غرب هستند، يكي از برنامه‌هاي دولت سيزدهم را تكميل شبكه ترانزيتي كشور برشمرد. وي با برشمردن اقدامات دولت در حوزه نفت، پتروشيمي، كشاورزي، معدن، دريا و اقتصاد ديجيتال اظهار داشت: بايد دل‌مان قرص باشد و همت كنيم و نعمت‌ها را در اختيار مردم قرار دهيم تا مردم با عزت زندگي كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون