• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5551 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ مرداد

ليگ بدون تماشاچي، بدون حق پخش، بدون درآمد به چه دردي مي‌خورد؟

لزوم تعطيلي فوتبال و پاسخگويي مهدي تاج!

علي ولي‌اللهي

خبر بدون تماشاچي شدن بازي پرسپوليس و آلومينيوم در هفته اول ليگ برتر كه ظهر ديروز منتشر شد باز هم اين سوال جدي را پيش كشيد كه «اساسا چرا مسابقات فوتبال برگزار مي‌شود؟»

اين سوال بارها و بارها قبلا به دلايل گوناگون پرسيده شده ولي هر بار با رخ دادن يك اتفاق جديد به شكل جدي‌تري مطرح مي‌شود. وقتي سيستمي با گردش مالي چند هزار ميليارد توماني به هيچ يك از اهداف از پيش تعيين شده‌اش نمي‌رسد چرا وجود دارد؟ فقط براي اينكه جيب چند نفر را پر كند؟
گفته شده زيرساخت‌هاي ورزشگاه آزادي پذيراي حضور هواداران نيست و بسياري از رسانه‌ها به درستي اشاره كردند مساله همچنان بحث حضور زنان در استاديوم است. 
فيفا و اي‌اف‌سي اولتيماتوم سفت و سختي به فدراسيون فوتبال ايران داده و به اين ترتيب چون هنوز مجوزهاي حضور زنان در ورزشگاه از طرف مقامات صادر نشده كلا بازي را بدون تماشاگر كردند؛ يعني همان راه‌حل هميشگي: پاك كردن صورت مساله. 
هفته پيش مهدي تاج گفته بود كه به دليل حل نشدن ورود زنان به ورزشگاه ممكن است بازي‌ها با دو، سه روز تعويق برگزار شود و بعد گرماي هوا شد دليل تاخير در آغاز بازي‌ها. اما گويا دو، سه روز كه هيچ، يك هفته به تعويق افتادن مسابقات هم كمكي به حل مساله نكرده است. 
علاوه بر اين برخي رسانه‌ها اطلاع دادند كه به خاطر مشكل در سكوها حتي ممكن است دوربين‌هاي تلويزيوني هم نتوانند در ورزشگاه حاضر شوند و اين يعني حتي پخش مستقيم بازي هم در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. 
فوتبال به عنوان يك سرگرمي پول‌ساز در دنيا مطرح شده و حالا كه فوتبال ليگ ايران نه درآمدساز است و نه هواداران مي‌توانند از نزديك بازي تيم محبوب‌شان را ببينند و شايد پخش مستقيمي هم در كار نباشد چرا اصلا بايد چيزي به اسم ليگ داشته باشيم؟ فوتبالي كه حق پخش ندارد، تماشاچي ندارد، تيم قهرمانش پاداش نمي‌گيرد و هر نهاد خارج از فوتبالي مي‌تواند كل اين ورزش را بفرستد روي هوا به چه دردي مي‌خورد؟
اصلا چرا فدراسيون كلا بازي‌ها را پشت درهاي بسته برگزار نكند و صرفا يك نتيجه به رسانه‌ها ندهد براي انتشار؟ مثلا سر ساعت معيني دو تيم وارد ورزشگاه شوند و بعد از دو ساعت بيايند بيرون و بگويند نتيجه چند چند شد يا حتي اصلا اين هم نه، كل مسابقات را مثل فوتبال منيجر فيفا مجازي كنند و در نهايت بدهند هوش مصنوعي نتايج را بر اساس اسكواد تيم‌ها كه آن هم به صورت مجازي است، تعيين كند. 
رسانه‌هاي ورزشي هم بر اساس همان نتايج خبر توليد كنند و هواداران در فضاي مجازي بزنند توي سر و كله همديگر. آخر فصل هم يك جام بدهند به تيم اول و خلاص. 
مي‌ماند يك تيم ملي كه آن هم مي‌شود يك‌سال از بازيكنان لژيونر خارج از كشور استفاده و در مسابقات شركت كرد. به هر حال اين تيم هر قدر هم مشكل داشته باشد ديگر نتايجي بدتر از حذف در يك‌چهارم نهايي جام ملت‌ها يا خوردن 6 گل از انگليس كه رقم نمي‌زند!
اين همان پيشنهادي است كه يحيي گل‌محمدي روز گذشته در كنفرانس خبري پيش از نخستين بازي تيمش در ليگ بيست‌وسوم مطرح كرد: فوتبال را يك‌سال تعطيل كنيد تا وضعيت مشخص شود. يحيي در مورد بدون تماشاچي شدن بازي گفت: «شوك خيلي بدي بود. ما خودمان را آماده كرده بوديم كه بعد از 2 قهرماني و يك‌جورايي 3 قهرماني، كنار هواداران ديداري داشته باشيم و بتوانيم از وجودشان استفاده كنيم. خيلي شوك منفي و بدي خورديم و باورم نمي‌شود اين هماهنگي در شروع مسابقات را. نمي‌دانم اسمش را چه بگذارم، بدون تماشاچي اصلا معني ندارد، پرطرفدارترين تيم آسيا در اولين بازي ليگ بدون تماشاگر بازي كند. اگر واقعا زيرساخت نداريم، من پيشنهادم اين است كه يك‌سال ليگ را تعطيل كنيم و زيرساخت‌ها را درست كنيم و شروع كنيم دوباره. 
اينكه از اولين بازي ليگ اين داستان‌ها پيش بيايد واقعا زشت است. نمي‌دانم دليلش چيست اما با اين نوع برنامه‌ريزي و نگاهي كه در فوتبال هست، فقط روز به روز پسرفت مي‌كنيم. ديگر كشورها را مي‌بينيم كه چه امكانات و چه برنامه‌ريزي و چه بازيكناني دارند، اما اينجا به ‌جاي پيشرفت متاسفانه پسرفت مي‌كنيم. 
متاسفم و واقعا ناراحت شدم از اين خبري كه شنيدم و فقط حس بي‌انگيزگي در همه آنهايي كه كنار هم بوديم، ايجاد شد. نمي‌دانم چه بگويم و فقط بلديم بگوييم ان‌شاءالله ماشاءالله!»
اما آقاي تاج! فارغ از همه اين مسائل شما به عنوان نفر اول فوتبال ايران بايد پاسخگوي اين وضعيت باشيد. همه در جريان جلساتي كه با نهادهاي مختلف از رياست‌جمهوري گرفته تا شوراي تامين و ... برگزار شده هستند و معذوريت‌ها را مي‌دانند، اما در نهايت اين شما هستيد كه بايد پاسخ بدهيد. شهريور سال گذشته شما با وعده آوردن VAR، حضور زنان در استاديوم، آزادسازي پول‌هاي بلوكه شده ايران نزد فيفا و اي‌اف‌سي، گرفتن نتايج آبرومند در جام جهاني و گرفتن مجوز حرفه‌اي باشگاه‌ها به فوتبال برگشتيد. 
بيني و بين‌الله كدام يك از اين وعده‌ها محقق شد؟ استقلال از آسيا حذف شد، وار نيامد و نخواهد آمد، در جام جهاني نتايج فضاحت‌باري رقم خورد، پول‌هاي ايران‌‌ آزاد نشده و نه تنها زنان وارد استاديوم نشدند كه كلا بازي‌ها بدون تماشاگر مي‌شود! مشخص نيست شما نسبت به انتقادات بي‌شماري كه مي‌شنويد سِر شده‌ايد يا واقعا عامدانه همه ‌چيز را به قول يحيي به ان‌شاءالله سپرده‌ايد؟ و الا اين همه كوبيدن بر طبل بي‌عاري واقعا متعجب‌كننده است! اصلا شما چطور مي‌پذيري كه بازي افتتاحيه فصل آن هم تيم قهرمان بدون تماشاچي باشد؟ برويد ببينيد در فوتبال روز دنيا براي اينكه بازي‌ها با تماشاچي بيشتري باشد چه كارها كه نمي‌كنند! برويد ببينيد در ايام كرونا چطور فدراسيون‌ها تمام امكانات بخش‌هاي خصوصي و دولتي را بسيج كردند تا زودتر بتوانند هواداران را به استاديوم برگردانند. آن وقت شما به همين راحتي مي‌گوييد بازي بدون تماشاچي؟ 
اگر واقعا برخي مسائل از دست شما خارج است و «اجازه نمي‌دهند» استعفا بدهيد تا مشخص شود كه اوضاع از چه قرار است و اگر استعفا نمي‌دهيد و مي‌خواهيد به همين شكل كج‌دار و مريز كار را پيش ببريد، مشخص مي‌شود نگهداشتن آن صندلي رياست براي شما از هر چيزي مهم‌تر است و احتمالا به همين دليل بوده كه هر طور شده شما را به ساختمان سئول برگرداندند! 
چرا فوتبال ايران به اين روز افتاده؟ اين حجم از سردرد به واسطه پسرفت‌هاي هر روزه به خاطر چيست؟ به اين خاطر كه عده‌اي نمي‌پذيرند زنان وارد استاديوم شوند؟ به اين خاطر كه گذاشتن چند تا صندلي و درست كردن چند تا سكو در آزادي چند سال زمان نياز دارد؟ به اين خاطر كه چند نفر با وجود علم به ناكارآمدي حاضر به ول كردن فوتبال نيستند؟ اينها سوالاتي است كه به كرات در شبكه‌هاي اجتماعي توسط هواداران فوتبال پرسيده مي‌شود و هيچ كس جوابي براي آنها ندارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون