• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5561 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳۰ مرداد

با پيروزي يك بر صفر مقابل انگليس در فينال جام جهاني

اسپانيا قهرمان جام جهاني شد

گروه  ورزش

فينال جام جهاني فوتبال زنان روز گذشته بين اسپانيا و انگليس در استاديوم ملي استراليا برگزار شد و درنهايت اين ماتادورها بودند كه با برتري يك بر صفر مقابل شيرزنان براي نخستين‌بار فاتح جام جهاني شدند. 

اسپانيا درحالي قهرمان جام جهاني زنان شد كه ضربه كارمونا قلب انگليس را شكست! سارينا ويگمن از شاگردان خود به عنوان قهرمانان اروپا خواسته بود تا بازي مرگ و زندگي خود را در فينال جام جهاني انجام دهند. آنها اين كار را كردند، اما در برابر اسپانياي مسحوركننده، نمايش زنان انگليس كافي نبود. در عوض، تيم اسپانيا كه با زيبايي روان و كارآمد بر توپ تسلط داشت، اولين ستاره طلايي را روي پيراهن خود خواهد دوخت. تيم اسپانيايي كه مملو از جنجال‌ها و اختلاف‌ها بود، اما توانست به شكل يك تيم دربيايد. دفاع چپ اين تيم يعني اولگا كارمونا در نيمه اول تفاوت را رقم زد و با ضربه‌اي به گوشه سمت چپ دروازه انگليس تك گل بازي را به ثمر رساند. 
ويگمن كه اكنون دو فينال بزرگ را پشت سر گذاشته است در بازي فينال تركيب برنده در بازي نيمه‌نهايي را حفظ كرد. با اين حال او در ابتداي نيمه دوم لورن جيمز را به تركيب اصلي برگرداند. اين بازيكن پس از دو بازي محروميت به دليل پا گذاشتن روي ميشل آلوزي از نيجريه از ابتدا در فينال به كار گرفته نشد. اين يك ريسك در بازي‌اي بود كه انگليس نمي‌توانست توپ زيادي دراختيار داشته باشد، چراكه بهترين بازيكن آنها در كنترل توپ در مركز زمين حضور نداشت. در عوض سرمربي بدخلق اسپانيا، خورخه ويلدا، تيمي كه سوئد را 2-يك شكست داد و براي اولين‌بار به فينال رسيد، يك تغيير ايجاد كرد. الكسيا پوتلاس، دارنده توپ طلا كه در بازگشت از مصدوميت ليگ قهرمانان كه قبل از يورو متحمل شده بود، كمتر مورد استفاده قرار گرفته بود به نفع سلما پارالوئلو، مهاجم 19 ساله بارسلونا، به نيمكت تبعيد شد.
از ابتداي بازي آزمون سختي براي مقاومت انگليس شكل گرفت: آنها تا كي مي‌توانند فشار بازي سنگين اسپانيا را تحمل كنند؟ شيرزن‌ها در نيمه ابتدايي تنها 36 درصد مالكيت توپ را دراختيار داشتند. زماني كه آنها توپ را دراختيار داشتند، پرس اسپانيا بي‌امان بود و اشتباهات شاگردان ويگمن آنها را مجبور مي‌كرد كه به سرعت توپ را رها كنند. انگليس موقعيت‌هايي داشت! آنها با ضربه آرام خوران آلسيا روسو به لورن همپ صاحب موقعيت شدند، اما ضربه اين بازيكن كه فاقد قدرت بود را دروازه‌بان 22 ساله كاتالاني دفع كرد. كنف در دقيقه 16 يك فرصت طلايي ديگر به دست آورد و يك شوت را از بالاي دروازه به بيرون زد. سپس نوبت اسپانيا شد. آنها صاحب يك فرصت خوب شدند، اما با ارسال پاسي از سمت چپ توسط پالاروئلو ازدست رفت. دقايقي بعد آلبا ردوندو به دروازه‌بان ضربه زد كه مري ارپس را مجبور به توقف هوشمندانه بازي كرد.
پالاروئلو از ابتدا خاري در چشم انگليس بود. او به دليل ضربه زدن به كاپيتان انگليس، ميلي برايت، جريمه شد و دقايقي بعد توپ را مستقيما به سمت الكس گرينوود كوبيد.
همپ يك فرصت ديگر داشت و سعي كرد توپ را به اطراف كول بزند، اما آن را خيلي نزديك به دروازه‌بان قرار داد.
با اين حال، هدف اسپانيا يعني گل زدن نزديك به نظر مي‌رسيد.يك اشتباه از سوي باتجربه‌ترين بازيكن انگليس در مركز ميدان براي آنها گران تمام شد. لوسي برنز در مركز زمين توپ را از دست داد. اسپانيايي‌ها توپ را به مدافع كناري كه خوب يارگيري نشده بود، فرستادند. اونا توپ را در فضاي خالي پشت مدافع راست انگليس فرستاد و كارمونا روي پاس او فرصت شوت‌زني به دست آورد و آن را از كنار دست گلر انگليس به گوشه‌اي دور فرستاد و تك گل بازي را به ثمر رساند.  شيرزن‌ها قبل از پايان نيمه فشار آوردند تا گل تساوي را به ثمر برسانند، اما موفق نشدند. يك‌بار آفسايد و يك‌بار بي‌دقتي مهاجمين فرصت را از آنها گرفت.
انگليس در ابتداي نيمه دوم و براي فرار از فشار حريف دست به تغيير چيدمان زد. وارد كردن جيمز در همين راستا بود. 
در دقيقه 64 اما اين اسپانيا بود كه صاحب يك ضربه پنالتي شد. فرصتي براي تمام كردن كار انگليسي‌ها در فينال. با اين حال گلر انگليس پنالتي را مهار كرد. دست دراز شده او توپ را به سمت خارج از دروازه هدايت كرد و تيم را در بازي نگه داشت. اين سيو، جمعيت سنگين 75784 نفري انگليسي كه در ورزشگاه حضور داشتند را زنده كرد. آنها غريدند، انگليس روحيه گرفت و دقايقي بعد جيمز نزديك بود دروازه حريف را باز كند، اما كول توپ را به سمت بالا هدايت كرد. در بازي انگليس اميدواري به وجود آمد، اما با هر حركت رو به جلو و كاهش زمان، اين اميدواري كمتر و شانس گير افتادن در مقابل رقيب بيشتر شد. پس از اينكه گرين وود كه بيشترين ضربه‌ها، موقعيت‌ها و پاس‌ها را در تورنمنت داشت، ضربه سنگيني از زانوي پالاروئلو از ناحيه پيشاني دريافت كرد، اين بازيكن اسپانيايي كارت زرد گرفت و يك توقف طولاني به وجود آمد. اين بهترين فرصت براي اسپانيا بود كه تجديد قوا و تمركز كند. 
انگليس فشار آورد، اما اسپانيا بي‌رحمانه سازماندهي شده بود، استادان كنترل و هنرهاي تاريك در پايان بازي را كند كردند و باعث شد تا شيرها نتوانند ريتم درست داشته باشند.
فينال جام جهاني و هيجان آن فراتر از دورترين روياهاي بسياري از مردم و علاقه‌مندان به فوتبال بود. اين يك رقابت سطح بالا بود كه در نزديك‌ترين حالت ممكن دنبال شد و درنهايت اين دختران لاروخا بودند كه جام قهرماني را بالاي سر بردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون