استقبال قطعهسازان از اجراي فرمان رييسجمهوري در مورد خصوصيسازي خودروسازي
رييس انجمن قطعهسازان گفت: قطعهسازان با اجراي فرمان رييسجمهوري در مورد خصوصيسازي صنعت خودرو موافق هستند و اين موضوع را يكي از راهحلهاي نجات اين صنعت از زيان انباشته و بحران ميدانند.
اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بود كه رييسجمهور طي بازديد سرزده از بزرگترين خودروساز خاورميانه ايرانخودرو فرامين هشت مادهاي در خصوص ساماندهي وضعيت صنعت خودرو ارايه كرد كه هشتمين بند آن به خصوصيسازي صنعت خودروسازي مربوط بود. سال گذشته نيز تفاهمنامه بين وزارتخانههاي اقتصاد و صمت به امضا رسيد كه اين فرامين اجرايي شود. حال پس از گذشت 16 ماه از روزي كه فرمان خصوصيسازي صنعت خودرو توسط ابراهيم رييسي صادر شد، ظاهرا بدنه دولت خود به اين جمعبندي رسيده كه تنها راهي كه به خروج صنعت خودروسازي كشور از بحران ختم ميشود، خصوصيسازي است. محمدرضا نجفيمنش، رييس انجمن همگن قطعهسازان خودرو كشور در همين خصوص اظهار كرد: تمام قطعهسازان با خصوصيسازي دو خودروساز دولتي ايران يعني ايرانخودرو و سايپا موافق هستند و با قدرت از اين تصميم حمايت ميكنند. وي در ادامه صحبتهاي خود اشاره كرد كه راه بقاي صنعت خودرو در ايران در گرو دو تصميم لغو قيمتگذاري دستوري و همچنين خصوصيسازي است. نجفيمنش با اشاره به صحبتهاي سخنگوي دولت در خصوص قيمتگذاري دستوري گفت كه مدتي پيش علي بهادريجهرمي، سخنگوي دولت در صحبتهاي خود اظهار كرد كه قيمتگذاري دستوري خودرو بايد برطرف شود. بدينترتيب دولت هم در اين خصوص به جمعبندي رسيده است. رييس انجمن همگن قطعهسازان خودروي كشور در ادامه صحبتهاي خود اظهار كرد كه يكي ديگر از فوايد خصوصيسازي اين بوده كه در صورت خصوصي شدن، شركتها ديگر زير بار زيان و قيمتگذاري دستوري نخواهند رفت. به عبارتي ديگر صنعت خودروسازي زيانده نخواهد بود. نجفيمنش گفت: در شرايطي كه صنعت خودروسازي از زيانده بودن خارج شود، يقينا ميتوان به رشد اين صنعت و دستاوردهاي آن در آينده اميدوار بود. نجفيمنش در خصوص خريد 3.6 درصد سهام بلوكي ايرانخودرو توسط شركت بهمن گفت كه مالكان كروز يكي از سهامداران اصلي ايرانخودرو بوده و همين موضوع كه جرات كرده يك شركت زيانده را با انبوهي از زيان انباشته خريداري كند خود جاي قدرداني و تشكر دارد. ضمن اينكه مالكان بهمن عملا با خريد 3.6 درصد از سهام ايرانخودرو، عملا به همين مقدار سهم خود را از زيان انباشته موجود در ايرانخودرو بيشتر كردهاند. جهت يادآوري بيان ميكنيم كه بانك صادرات پس از نزديك به دو سال مالكيت 10.1 ميليارد سهام ايرانخودرو، تصميم به فروش سهام خود گرفت و گروه بهمن اين بلوك سهام كه جمعا 3.6 درصد از كل سهام ايرانخودرو بوده را با قيمت 3.2 هزار ميليارد تومان خريداري كرد.
تصميم به خصوصيسازي صنعت خودرو از سالهاي دور در جريان بوده است اما پس از قطعي شدن اين تصميم از طريق سهام تودلي دولتهاي قبل همچنان واپايش اين شركتهاي را در اختيار خود نگه داشتهاند. جدا از اين دولتها همواره از طريق شركتهاي شبهدولتي ميتوانند شركتهايي را كه ظاهرا خصوصي شدهاند، اداره كنند.