• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5567 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۶ شهريور

فيلترينگ گوگل‌پلي به تمام استورهاي داخلي ضربه مي‌زند

رييس كميسيون نرم‌افزارهاي سرگرمي و بازي‌هاي رايانه‌اي سازمان نصر تهران معتقد است كه فيلتر گوگل‌پلي در بلندمدت به استورهاي داخلي نيز ضربه مي‌زند و باعث تضعيف تمام بخش‌هاي صنعت بازي ايران مي‌شود. 
ابوالفضل صادق گفت: طبق آمار بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، حدود 32 ميليون گيمر در ايران داريم. در واقع اين آمار نشان مي‌دهد بازي‌هاي ويديويي در حال حاضر نقش مهمي در سرگرمي مردم دارند. با توجه به شرايط محدود‌‌كننده‌اي كه در حال حاضر دولت براي بازي‌سازان ايجاد كرده، عملا صنعت بازي‌سازي كشور را به سمت نابودي كشانده است. اين مساله به اين معني است كه در حال از دست دادن بزرگ‌ترين ابزار فرهنگ‌سازي كشور هستيم. صادق افزود: متاسفانه فيلترينگ گوگل‌پلي در يك‌ سال گذشته آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به صنعت بازي‌سازي كشور وارد كرده و عملا كسب‌وكارهاي شركت‌هاي فعال در اين حوزه را به صورت كامل مختل كرده است. هزينه تبليغات در پلتفرم‌هاي داخلي مقرون به صرفه نيست و ROI مثبت نمي‌شود. در واقع درون يك چرخه معيوب قرار گرفته‌ايم كه هر روز آسيب‌هاي آن بيشتر مي‌شود. او اضافه كرد: متاسفانه با فيلتر گوگل‌پلي نه تنها بخش ماركتينگ مختل شده است، بلكه ابزارهاي توسعه‌اي كه گوگل‌پلي در اختيار توسعه‌دهنده‌ها قرار مي‌داد نيز از دسترس خارج شده است و نمي‌توانيم از اين قابليت‌ها استفاده كنيم. دليل اين مساله نيز قطع شدن كانال ورودي يوزرهاي ما از اين بخش است و به همين جهت در فرآيند توسعه و اپتيمايز بازي‌ها هم مشكل داريم. وي افزود: اين تفكر كه استورهاي داخلي جايگزين گوگل‌پلي شوند تفكر كاملا اشتباهي است. فيلترينگ گوگل‌پلي در دراز مدت به ضرر استورهاي داخلي نيز است. اكثر بازي‌هاي موجود در استورهاي بازار و مايكت ايراني هستند. با ادامه چنين فرآيندي، كاربران ايراني بازار هدف توسعه‌دهنده‌ها نخواهد بود و نهايتا درآمدهايي كه مي‌تواند از طريق ساخت و توسعه بازي‌هاي جديد نصيب استورهاي داخلي شود از بين خواهد رفت. زمان آن رسيده است كه استورهاي داخلي نيز در روش كسب‌وكار خود تغييراتي اعمال كنند. در حال حاضر سهم استورهاي داخلي از فروش بازي سي درصد است. سهمي كه متناسب با سرويس‌هايي كه به كاربران مي‌دهند، نيست. استورهاي داخلي بايد تمركز خود را بر جذب درآمد از طريق تبليغات بگذارند و سهم استور از توسعه‌دهنده‌ها به صفر برسد. با اين فرآيند توسعه‌دهنده‌ها نيز بودجه بيشتري براي جذب كاربر از طريق پلتفرم‌هاي داخلي اختصاص خواهند داد. صادق خاطرنشان كرد: در حال حاضر كشورهاي حوزه خليج فارس بودجه‌هاي بسيار زيادي براي بازي و سرگرمي اختصاص داده‌اند و دنبال درآمد‌زايي از طريق اين صنعت هستند. در واقع اين كشورها مي‌خواهند درآمد حاصل از اين صنعت را جايگزين درآمد‌هاي نفتي خود كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون