• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5580 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۶ شهريور

جامي، شاعري متفكر

نشست «جامي، شاعري متفكر و جامع‌الاطراف» با سخنراني اصغر دادبه برگزار مي‌شود.
 نخستين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ جامي به «جامي، شاعري متفكر و جامع‌الاطراف» اختصاص دارد كه با حضور اصغر دادبه در مركز فرهنگي شهر كتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش كوچه‌ سوم برگزار مي‌شود و ورود براي علاقه‌مندان آزاد است.
در اين نشست دكتر دادبه نگاهي كلي به شخصيت علمي، فلسفي و هنري جامي دارد و روشن مي‌سازد كه جامي، جامع‌الاطراف است و با موفقيت به موضوعات مختلف پرداخته و آثاري ارزشمند پديد آورده است كه مي‌توان در باب هر موضوع جداگانه بحث كرد و نمونه‌هايي هم جهت تبيين موضوع به دست داد.
عبدالرحمان جامي، اديب، عارف و نامدارترين شاعر قرن نهم هجري است. جامي در روزگار سلطنت ابوالقاسم بابر به نوشتن پرداخت. در زمان سلطان سعيد و ابوسعيد گوركاني به ترتيب به سرودن ديوان اول و تاليف بعضي رسايل تصوف پرداخت و ساير مولفات خود را در زمان سلطان حسين بايقرا نوشت. جامي به روزگار خود دانشمندي بسياردان و بي‌مانند بوده است. صرف‌نظر از آوازه‌ بلند او در شعر و شاعري، پايگاه او در نثر و عرفان نيز بلند است. او از محبوبيتي عام برخوردار بوده و از شبه‌قاره‌ هند تا آسياي صغير به او توجه بسيار مي‌شد.
مركز فرهنگي شهر كتاب در ۱۶ سال گذشته درس‌گفتارهايي درباره‌ مولوي، فردوسي، سعدي، حافظ، خاقاني، خواجو، بيهقي، عطار، سنايي، ناصرخسرو، نظامي، شمس تبريزي، عبيد زاكاني، ابن‌سينا و سهروردي را برگزار كرده است. اين مركز از روز چهارشنبه ۲۹ شهريور ساعت ۱۶، درس‌گفتارهايي درباره‌ جامي آغاز مي‌كند كه هر هفته در روزهاي چهارشنبه ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون