• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5586 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳ مهر

سناتور ارشد دموكرات و همسرش تحت تعقيب قضايي قرار گرفتند

بمب خبري فساد در سناي امريكا

گروه جهان

باب منندز، سناتور ارشد حزب دموكرات امريكا از ايالت نيوجرسي و رييس كميته روابط خارجي سنا و همسرش روز جمعه از سوي دادستان‌هاي فدرال به اخذ رشوه متهم شدند. به گزارش يورونيوز، دادستان‌هاي فدرال اعلام كردند كه در بازرسي از خانه منندز، معادل ۱۰۰ هزار دلار شمش طلا و ۴۸۰ هزار دلار پول نقد پنهان شده، كشف شده است.

اتهامات مطرح‌شده عليه اين سناتور پس از تحقيقات درباره معاملات يك تاجر اهل نيوجرسي كه از دوستان منندز بوده، وارد شده است. بر اساس تحقيقات انجام‌شده، اين تاجر توانسته بود انحصار واردات گوشت با ذبح اسلامي به امريكا را از دولت مصر به دست آورد. بازپرس‌ها همچنين در مورد روابط خانواده منندز با يك انبوه‌ساز مسكن اهل نيوجرسي سوالاتي را مطرح كرده‌اند. طرح اين اتهامات به منندز، ۶ سال پس از آن رخ مي‌دهد كه پرونده كيفري پيشين عليه او به‌دليل به نتيجه نرسيدن هيات منصفه مختومه شده بود.
اتهامات مطرح‌شده عليه منندز در سال ۲۰۱۷ نشان مي‌داد كه اين سناتور دموكرات هداياي فراواني را از طرف يك چشم‌پزشك در فلوريدا دريافت كرده تا مقام‌هاي دولتي را تحت فشار قرار دهد. همچنين دفتر تاريخ سناي امريكا اعلام كرده كه منندز نخستين سناتور در حال فعاليت در تاريخ امريكا است كه به دو جرم متفاوت متهم شده است. منندز كه رييس كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا است، براي ادامه دادن به سه دهه حضورش در سنا بايد در انتخابات سال آينده ميلادي شركت كند. با اين حال هر چند كه تا لحظه تنظيم اين گزارش منندز تمامي اتهامات واردشده را رد كرده و از شركت در انتخابات نيز انصراف نداده، اما مطابق با قانون به دليل اتهامات مطرح‌شده بايد از سمت خود به عنوان رييس كميته روابط خارجي سنا استعفا دهد. در اين رابطه طبق گزارشي كه مجله اكونوميست منتشر كرده وقتي ماموران اف‌بي‌آي سال گذشته خانه منندز را تفتيش كردند، 100 هزار دلار شمش طلا و 480 هزار دلار پول نقد در پاكت‌هايي يافت شد كه در مكان‌هاي مختلف مانند كمد لباس‌ها يا جيب كاپشن‌هاي وي پنهان شده بود.
بر اساس كيفرخواست منتشرشده منندز مجبور به كناره‌گيري از رياست كميته روابط خارجي شده و همسرش نيز با اتهامات مختلفي مواجه است؛ از جمله دادن اطلاعات حساس به مقامات مصري يا دريافت شمش طلا در ازاي حمايت از برخي افراد. بر اين اساس آنها به دريافت رشوه از سه تاجر در ايالت نيوجرسي نيز متهم شده‌اند؛ رشوه‌هايي از قبيل دريافت وام مسكن، يك ماشين بنز مدل بالا و حتي مقادير قابل ملاحظه‌اي پول نقد.

تمام اتهامات منندز
در اين راستا هر چند كه منندز تمامي اتهامات خود را رد كرده و آنها را ادعاهايي دروغين عنوان كرده است، اما طبق كيفرخواست، علاوه بر رشوه گرفتن، او متهم شده كه اطلاعات حساسي را از طريق وائل هانا تاجر مصري الاصل به مقامات قاهره داده است. به عنوان مثال در سال 2018 و زماني كه وزارت خارجه امريكا طرح فروش تسليحات به دولت مصر را به واسطه مسائل حقوق بشري لغو كرده بود، منندز به عنوان رييس كميته روابط خارجي به هانا اعلام كرده بود كه ممنوعيت فروش سلاح به مصر لغو شده است.
طبق گزارش اكونوميست، در ژوييه 2018، منندز به همسر خود پيام داده كه به تاجر مصري بگويد كه قرارداد فروش 99 ميليون دلار مهمات به مصر را امضا مي‌كند. بعد از اين همسر منندز پيام را با يك استيكر پيروزي براي حانا فرستاده و اين فرد نيز عينا آن را براي دو مقام مصري ارسال كرده است. علاوه بر اين گفته مي‌شود كه منندز متهم شده كه با سناتورها جهت لغو 300 ميليون دلاري صادرات تسليحات نظامي به مصر لابي كرده است.
البته اتهامات مربوط به اين سناتور ارشد دموكرات به موارد فوق خلاصه نمي‌شود. در كيفرخواست منندز ذكر شده كه وي وزير كشاورزي امريكا را براي دادن انحصار واردات گوشت حلال از سوي تاجر مصري تحت فشار قرار داده است. وي همچنين همزمان با اينكه تلاش كرده تحقيقات جزايي دادستان نيوجرسي را در ارتباط با دو نفر مختل كند، متهم است به جو بايدن نيز توصيه كرده فرد خاصي را به عنوان وكيل فدرال نيوجرسي معرفي كند. همچنين لازم به ذكر است، منندز پيش از اين نيز به فساد مالي متهم شده بود اما با وجود تمامي اتهاماتش تبرئه شده است. اما گويا قضيه اين‌بار براي وي متفاوت‌تر رقم خواهد خورد؛ چرا كه با موج رسانه‌اي ايجاد شده عليه وي و همسرش قرار است اين دو، چند روز آينده در دادگاه منهتن حضور پيدا كنند و به احتمال زياد نيز محكوم خواهند شد.

اهميت پرونده منندز
اتهامات مختلف فساد و رشوه به اين سناتور ارشد دموكرات در حالي مطرح شده كه در فاصله يكسال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري، محكوم شدن وي به عنوان رييس كميته روابط خارجي سناي امريكا ضربه جبران‌ناپذيري براي حزب دموكرات محسوب مي‌شود. اين موضوع همچنين در شرايطي صورت گرفته كه جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا نيز به واسطه اقدامات پسرش كه متهم به فساد مالي گسترده است زير تيغ استيضاح جمهوري‌خواهان قرار دارد. به همين دليل به نظر مي‌رسد كه رقباي جمهوري‌خواه نه تنها از اين قضايا در جهت فشار وارد كردن به بايدن و دموكرات‌ها استفاده مي‌كنند، بلكه نيم‌نگاهي نيز به فتح اكثريت كنگره در سال آينده دارند زيرا با خارج شدن احتمالي منندز از سنا تركيب اين مجلس كه اكنون 51 به 49 به نفع دموكرات‌هاست تغيير خواهد كرد.
علاوه بر اين لازم به ذكر است كه منندز يكي از افراد پرنفوذ سياست خارجي امريكا به خصوص در منطقه خاورميانه بوده است. او همواره يكي از مخالفان ايران محسوب شده كه در كمپين فشار حداكثري عليه كشورمان ايفاي نقش مستقيم داشته است. علاوه بر اين از منندز در حالي به عنوان معمار تحريم‌هاي روسيه به خصوص پس از جنگ اوكراين ياد مي‌شود كه او رابطه‌اي بسيار تيره با دولت رجب طيب اردوغان داشته و همواره يكي از موانع مهم بر سر فروش جت‌هاي جنگنده به تركيه بوده است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون