• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5588 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۵ مهر

حضور فريدون آو با دو نمايشگاه در دوبي

لعلِ آو مي‌درخشد

مريم آموسا

فريدون آو بي‌شك يكي از هنرمندان شناخته‌شده و تاثيرگذار ايراني در عرصه بين‌المللي است. او در عرصه‌هاي مختلف هنرهاي تجسمي و تئاتر، آثار ارزشمندي خلق كرده است و در برگزاري بسياري از رويدادهاي هنري حضور جدي و پررنگ داشته.
آو در عین حال هنرگردان است؛ مجموعه‌داري از كارهاي هنري با دانش ‌و شناختي ژرف از هنر خاورميانه و باخترزمين و در عین حال هنرمندي در جست‌وجوي درك دنيا با بافتن پيوندهاي دروني پيچيده در نگاره‌هاي شاعرانه. درك او با كار با قلم‌مو، قلم و مداد، نوشتار و خط، مواد و مفاهيم و سطح و ژرفناي نگاره‌ها قابل‌اعتنا است.
فریدون آو برخلاف بسياري از هنرمندان كه ماده كارشان را محدود كرده‌اند، آثارش جهان گسترده‌اي دارد. او با جسارت خاص و روحيه تجربه‌گرايی‌اش، از هر متريالي براي خلق اثر هنري و به تصوير كشيدن ايده‌هايش بهره مي‌گيرد. با اينكه از دوران كودكي شانس اين را داشته كه حضور در سرزمين‌هاي ديگري را تجربه كند اما مي‌توان ارتباط او را با ريشه‌هاي خود در سرزمين مادري است، به خوبی می‌توان در آثارش جست‌وجو كرد.
از دیگر نکاتی که می‌توان دربره او گفت، برخورداری او از اقبال و امکان نمايش آثارش علاوه بر ایران در جاي‌جاي جهان است. از هشتم مهرماه مجموعه (گزیده)ای از آثار او كه در چهار دهه اخير خلق كرده در گالري IVDE در السركال اونيو دوبي به نمايش درمي‌آيد. برگزاري اين نمايشگاه را که تا پايان اكتبر داير خواهد بود، گالري دستان برعهده دارد.
آو در مقام مدير هنري در‌های تازه‌ای به روی هنر ايران و حتي هنر خاورميانه گشوده و فعاليت‌هاي گسترده و نقشش در شناسايي هنرمندان معاصر، جایگاه معتبری به او در هنر خاورميانه و فضاي بين‌المللي داده. به اینها بیفزاییم نقش مهم او را در شناسايي، معرفي و حمايت از هنرمندان نسل‌هاي جوان.
نمايشگاه ديگري از مجموعه شخصي فريدون آو نیز كه با عنوان «لعل» شناخته مي‌شود، در مركز هنرهاي جميل- شعبه دوبي به نمايش گذاشته مي‌شود. اين نمايش به سليقه و ديد هنري فريدون آو در زمينه مجموعه‌داري هنري اختصاص دارد كه نگار عظيمي و سهراب محبي آن را انتخاب و كيوريتوري كرده‌اند و 7 مهر افتتاح مي‌شود و به مدت يك ماه ادامه خواهد داشت. در کلکسیون شخصي فريدون آو، شماري از آثار هنري چهار نسل تجسمي ايران نگهداري مي‌شود. 
عظيمي و محبي گزيده‌اي از مجموعه لعل را براي ارائه در پنجاه‌ و هشتمين دوره اينترنشنال كارنگي پتسبورگ انتخاب كردند كه ابتدا در آنجا به نمايش درآمد و اكنون همين گزيده كه شامل آثار ۳۶ هنرمند ايراني و يك يوناني است در دوبي ارايه مي‌شود. نكته جالب اين‌كه اين نمايش هفت ماه یعنی تا ۲۳ مارس ۲۰۲۴ (4 فروردين 1403) ادامه خواهد داشت.
فريدون آو در سال‌هاي گذشته بخشي از تمركزش را معطوف به همكاري مستمر با توتال آرتز گالري مجموعه كوتيارد كرده و با همراهي داريوش زندي و شقايق عربي رويدادهای هنري جذابي را در منطقه شكل داده است. در سال ۲۰۲۰ نمايشگاه بزرگداشتي در ستايش يك عمر فعاليت او در موزه بريتانيا برگزار شد.
آثار آو در موزه‌هاي معتبر دنيا چون موزه‌ بريتانيا (لندن)، موزه‌ متروپوليتن (نيويورك)، موزه‌ هنر لس‌آنجلس، مركز ژرژ پمپيدو (پاريس)، بنياد ساي تومبلي و موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون