پاسخ وزارت آموزش و پرورش به گزارش «اعتماد» درباره كنكور
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 21/06/1402 با عنوان «كارزار پشت كارزار براي تاثير تراز»، پاسخ مركز ارزشيابي و تضمين كيفيت نظام آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش به شرح ذيل اعلام ميگردد. با تصويب و ابلاغ مصوبه جلسه 843 تاريخ 15/04/1400 شوراي عالي انقلاب فرهنگي با موضوع «سياستها و ضوابط سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي پس از پايان متوسطه» و «ماده واحده» تكميل و اصلاح موادي از سياستها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي (پس از پايان متوسطه) كه در جلسات 855 و 863 تاريخهاي 05/11/1400 و 17/03/1401 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است، پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي در سال تحصيلي 1403-1402 بر اساس نمره كل حاصل از تركيب چهل درصدي نمره كل سابقه تحصيلي و تاثير شصت درصدي نمره كل آزمون اختصاصي (سراسري) صورت گرفت. در اين مصوبات ضوابط اجرايي و ساير شرايط مربوط به مصوبات ياد شده مانند نحوه اعمال ميزان تاثير سوابق تحصيلي به شوراي سنجش و پذيرش دانشجو محول شده است و پس از تصويب در آن قابليت اجرا پيدا ميكند. گفتني است اين شورا بر اساس قانون مجلس شوراي اسلامي تشكيل و از سال 1392 با مشاركت اعضايي از مجلس شوراي اسلامي و وزارتخانههاي آموزشوپرورش و علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت درمان و آموزش پزشكي شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو را تعيين مينمايد. براساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به آن اشاره شد، اين شورا به موضوعات مختلفي ازجمله چگونگي ساخت نمرات كل سابقه تحصيلي و آزمون اختصاصي (سراسري) ورود پيدا كرده و با تشكيل جلسات كارشناسي متعدد روش محاسبه نمرات كل (تراز) را مشخص نمود. بر اساس اين روش كه به صورت مشابه براي آزمون سراسري و آزمونهاي نهايي به كار گرفته شد، براي آزمون سراسري، ابتدا نمرات تراز هر يك از دروس به صورت مجزا محاسبه و بر اساس ضرايب از پيش تعيين شده يك نمره كل محاسبه ميشود. براي داوطلباني كه در چند نوبت آزمون براي يك گروه آزمايشي شركت كردهاند، بيشينه نمره كلهاي كسب شده در هر نوبت ملاك عمل قرار ميگيرد. همچنين، براي آزمونهاي نهايي، تراز هر يك از نمرات به تفكيك سال و درس محاسبه و بر اساس ضرايب مشخص شده نمره كل سابقه تحصيلي محاسبه ميشود. در صورتي كه داوطلبي در يك درس بيش از يك نمره داشته باشد (ترميم نمره انجام شده باشد)، بيشترين نمره تراز در هر درس در محاسبه نمره كل لحاظ ميشود. لازم به ذكر است در اين روش، تراز هر نمره بر اساس سال اخذ آزمون محاسبه ميشود و به سال فارغالتحصيلي داوطلب وابسته نيست. به عبارت ديگر، در صورتي كه فردي در ساليان گذشته ديپلم خود را اخذ نمايد و در آزمونهاي خرداد سال جاري به عنوان ترميم نمره شركت كند، تراز نمره كسب شده توسط وي براساس جامعه شركتكنندگان همين نوبت و دقيقا برابر با آنها خواهد بود. بر اين اساس، ادعاي مطرح شده در خصوص تفاوت تراز دانشآموزان و فارغالتحصيلان بيپايهواساس و خلاف واقع است. مساله ديگري كه سبب ايجاد نگراني حاصل از بدفهمي در خصوص روشهاي محاسبه گرديد، مقايسه افراد بر اساس معدل كتبي است. در اينگونه مقايسات، افراد انتظار دارند در صورتي كه معدل كتبي آنان از شخص ديگري بالاتر باشد، نمره كل سابقه تحصيلي بالاتري نيز داشته باشد؛ در صورتي كه اين مقايسه به دو دليل نادرست است و نتايج اشتباهي به دنبال دارد. نخست آنكه ضرايب و سهم هر يك از دروس در معدل كتبي و نمره كل سابقه تحصيلي متفاوت بوده و اين مساله امكان مقايسه را غيرممكن ميسازد. دوم، محاسبه معدل كتبي به سال آزمون وابسته نيست در حالي كه نمرات تراز به سال آزمون وابسته بوده و يك نمره مشخص، تراز متفاوتي را در سالهاي مختلف به دست ميآورد؛ بنابراين تمامي مقايسههاي صورت گرفته بر اساس معدل كتبي، ناصحيح بوده و ضروري است داوطلبان نسبت به تفاوتي ماهوي اين دو نمره دقت نظر داشته باشند. خواهشمند است دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانهها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.