• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5594 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۳ مهر

شكاف‌‌ها براي ادامه كمك به اوكراين تشديد مي‌شود

برخورد اتحاديه اروپا با سد وتوي مجارستان

اعتماد| وتوي مجارستان باعث شد نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا براي تخصيص بسته كمك نظامي ۵۰۰ ميليون يورويي به اوكراين بي‌نتيجه به پايان برسد.
به گزارش يورونيوز، اين نشست كه براي نخستين‌بار در خارج از مرزهاي اتحاديه اروپا و در كي‌يف برگزار مي‌شود، قرار بود موضوع اختصاص يك بسته كمك‌هاي نظامي ۵۰۰ ميليون يورويي به اوكراين را مورد بحث قرار دهد. 
مجارستان از ماه مه ‌مخالفت خود را با اين موضوع ابراز داشته و با وجود درخواست‌هاي مكرر جوزپ بورل، مسوول دستگاه سياست خارجي اتحاديه اروپا، بوداپست به مخالفت‌هاي خود ادامه داد. 
بورل كه در اين مدت تلاش بسياري براي ميانجيگري و راضي كردن مجارستان انجام داده در پايان نشست دوشنبه شب در كي‌يف گفت: «با آمدن به كي‌يف، وزراي خارجه اتحاديه اروپا پيام قوي همبستگي و حمايت از اوكراين را در مواجهه با اين جنگ ناعادلانه و نامشروع ارسال مي‌كنند. قوي‌ترين تعهد امنيتي كه مي‌توانيم به اوكراين بدهيم، عضويت در اتحاديه اروپاست.» 
بورل هيچ اشاره‌اي به موضع مجارستان نكرد و تنها به بيان اين نكته بسنده كرد كه حمايت اتحاديه اروپا از اوكراين در همه ابعاد ادامه خواهد يافت. وزير امور خارجه مجارستان در اين نشست حضور نداشت و يكي از معاونين خود را راهي اين جلسه كرده بود. 
پس از اينكه آژانس ملي پيشگيري از فساد اوكراين به نام OTP Bank، بزرگ‌ترين بانك مجارستان، را از فهرست «حاميان بين‌المللي جنگ» به حالت تعليق درآورد، اميدها به لغو وتوي بوداپست افزايش يافته بود با اين حال اين اقدام كي‌يف هم جوابگو نبود. 
مجارستان تعليق را نپذيرفته و گفته اين يك تغيير كافي براي برآورده كردن خواسته‌هايش نيست و بايد نام OTP Bank به صورت كلي از فهرست حاميان بين‌المللي جنگ كه از سوي اوكراين منتشر شده، خارج شود. 
اين بانك اولين‌بار در اوايل ماه مه ‌به اين ليست اضافه شد و خشم بوداپست و بن‌بست طولاني در تصميم‌گيري در اتحاديه اروپا را در قبال اوكراين به همراه داشت.  فهرست «حاميان بين‌المللي جنگ» خلاصه‌اي از شركت‌ها و افرادي است كه به گفته اين نهاد اوكرايني با تجارت با روسيه و همراهي با اين كشور كار را براي ماشين جنگي روسيه هموار مي‌سازند. البته اضافه شدن به اين ليست هيچ پيامد قانوني ندارد، اما با توجه به فضاسازي رسانه‌اي كه اوكراين انجام داده، مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به شهرت اين افراد يا شركت‌ها وارد كند. 
مجموعه اين اتفاقات باعث شد تا بورل نتواند در پايان نشست روز دوشنبه در كي‌يف، اعلاميه مورد انتظار را قرائت كند. با اين حال او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما متحد باقي مي‌مانيم و ترديدي هم در اين خصوص وجود ندارد.»
در همين رابطه يك مقام اروپايي بدون افشاي نام خود به نشريه پوليتيكو گفت: كشورهاي اتحاديه اروپا ديگر نمي‌توانند از انبارهاي خود به اوكراين سلاح بفرستند. اين مقام اروپايي افزود: اروپا پيش‌تر هر آنچه امنيت اتحاديه اروپا را به خطر نمي‌اندازد، به اوكراين داده است. ما نمي‌توانيم از ذخاير خودمان به اوكراين سلاح بدهيم.
همچنين يكي از مقامات رسمي دولت جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا تاكيد كرد: پس از ۱۸ ماه جنگ سخت ميان روسيه و اوكراين، موجودي انبارهاي تسليحاتي اروپا رو به اتمام است. در همين حال يك منبع مطلع به روزنامه تلگراف نيز گفت كه دولت انگليس براي ادامه كمك‌هاي نظامي به اوكراين در جنگ با روسيه، با كمبود تسليحاتي مواجه شده است.
اين گزارش‌ها در حالي مطرح مي‌شوند كه لهستان و اسلواكي اعلام كرده‌اند ديگر به اوكراين كمك‌هاي نظامي ارايه نخواهند كرد. علاوه بر اين، در امريكا هم موضوع بحث‌برانگيزي ميان سياستمداران و بسياري از جمهوري‌خواهان سر همين موضوع ارسال تسليحات به اوكراين داغ است.
طبق گزارش وال استريت ژورنال، اگرچه كنگره ايالات متحده امريكا بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار كمك نظامي، مالي و بشردوستانه از آغاز جنگ اوكراين به اين كشور اختصاص داده، اما عدم قطعيت درباره تعهدات واشنگتن به اوكراين در ادامه مسير در حال افزايش است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون