• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۵ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5597 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۷ مهر

هرج و مرج كامل در بازار لاستيك

بازار لاستيك در يك هرج‌و‌مرج كامل فرو رفته و با مشكل عدم وجود تاير به ميزان كافي دست‌وپنجه نرم مي‌كند. علاوه‌براين، قيمت لاستيك طي ماه‌هاي اخير به‌شدت افزايش يافته است. درنتيجه به‌طور هم‌زمان كمبود تاير و گراني قيمت لاستيك از معضلات اين بازار به‌ حساب مي‌آيند. «ديجياتو» در گزارشي در اين باره نوشته است: به عنوان يك نمونه از افزايش بهاي تاير، هر جفت لاستيك مخصوص رينگ ۱۴ اينچ طي ماه اخير حدود ۳۰۰ الي ۴۰۰ هزار تومان افزايش قيمت را تجربه كرده است. اين رينگ در خودرو‌هاي ايراني بسيار پركاربرد است. خانواده خودرو‌هاي تيبا، ساينا، كوييك، رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵ و پژو پارس، همگي از رينگ ۱۴ اينچ استفاده مي‌كنند. به همين دليل گراني تاير مناسب رينگ ۱۴ تاثير قابل‌توجهي بر شرايط بازار و نحوه خريد لاستيك خواهد داشت. همزمان با گراني قيمت لاستيك، كمبود تاير نيز به‌شدت در بازار احساس مي‌شود. تاير‌هاي خارجي در بازار كمياب هستند و اكثر آنها در سايز استاندارد عرضه شده‌اند. همچنين اگر مشتري تاير با اندازه پهن بخواهد، اكثر انتخاب‌ها از بين برند‌هاي چيني هستند. در بخش تاير‌هاي ايراني نيز كمبود‌هاي قابل‌توجهي احساس مي‌شود. برخي برند‌ها تنها تاير را در تعدادي اندازه محدود روانه بازار مي‌كنند و مشتريان ناچار به انتخاب برند‌هاي ديگر هستند. به‌ نظر مي‌رسد توليدكنندگان تاير نيز رويه مشابهي با خودروسازان در پيش گرفته‌اند. اين شركت‌ها از عرضه اجناس خود به بازار لاستيك خودداري مي‌كنند تا بتوانند مجوز افزايش قيمت را دريافت كنند. در سوي ديگر، وزارت صمت تاكنون در مقابل افزايش قيمت مقاومت كرده است. به گفته معاون وزير صمت، افزايش قيمت لاستيك مشكلات اين صنعت را حل نمي‌كند. مشكلات اين صنعت مربوط به حوزه توليد و توزيع است. توليد لاستيك نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد كاهش يافته و كمبود ارز موردنياز براي واردات مواد اوليه، بزرگ‌ترين چالش صنعت لاستيك به شمار مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون