• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5616 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۹ آبان

واكنش وزارت آموزش و پرورش به گزارش «اعتماد» از كودكان بازمانده از تحصيل

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 25/07/1402، با عنوان «بازماندگي بيش از 15 درصد كودكان ايران از متوسطه دوم»، پاسخ معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را به استحضار مي‌رساند.  دو ماموريت اصلي معاونت آموزش متوسطه، توسعه عدالت آموزشي در دوره متوسطه و همچنين بهبود كيفيت آموزشي مي‌باشد كه همواره از ديرباز جزو دغدغه‌ها بوده و براي محقق شدن هر يك، برنامه‌هايي را طراحي و اجرا نموده است. لازم به ذكر است توفيق در اجراي برنامه‌ها در حوزه «توسعه عدالت آموزشي» به ‌صورت مستقيم و توفيق در اجراي برنامه‌ها در حوزه «بهبود كيفيت آموزشي» به صورت غيرمستقيم تاثير بسزايي در افزايش پوشش تحصيلي دوره متوسطه و كاهش نرخ ترك تحصيل در اين دوره، دارا مي‌باشند. لذا در اين زمينه برنامه‌ها و فعاليت‌هايي با تاكيد بر افزايش نرخ پوشش تحصيلي در دوره متوسطه و كاهش نرخ ترك تحصيل در اين دوره تدوين شده و طي بخشنامه شماره 265/700 تاريخ 11/6/1402 با عنوان برنامه سال 1402 وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و در حال اجرا مي‌باشد، برنامه‌هايي كه در حوزه تامين و بسط عدالت آموزشي در دسترسي به آموزش‌هاي دوره دوم متوسطه در دستور كار اين معاونت قرار دارند، عبارتند از: 
- برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مرتبط با موضوع در برنامه سال 1402 
  برنامه ٣٥٧: تدوين نظام‌نامه تحقق پوشش كامل تحصيلي دوره آموزش عمومي و اتخاذ سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي براي دانش‌آموزان و اولياي آنان با همكاري ساير عوامل سهيم و موثر
  شناسايي افراد لازم‌التعليم بازمانده از تحصيل و جذب و نگهداشت افراد شناسايي شده با ابتنا بر راهنماي فرايند بازگشت به مدرسه موضوع نامه شماره 366/400 تاريخ 5/8/1400 (طرح شهيد محمودوند) 
 راهبري و نظارت بر اجراي طرح اياب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق روستايي و حاشيه شهرها (روستا مركزي) 
 برنامه ٣٦٠: توسعه مدارس شبانه‌روزي و تجهيز مدارس و هنرستان‌ها و گسترش آموزش‌هاي مهارتي متناسب با نيازهاي بومي در مناطق روستايي و عشاير و مناطق مرزي كشور
 مديريت و راهبري اجراي فعاليت‌هاي فوق‌برنامه آموزشي در مدارس شبانه‌روزي (عادي و نمونه دولتي) مهارت‌آموزي به دانش‌آموزان پايه دهم دبيرستان‌هاي شبانه‌روزي متوسطه نظري
 مديريت و راهبري و نظارت بر اجراي طرح خوداتكايي (آموزش مهارت) در مدارس شبانه‌روزي، شناسايي و اولويت‌بندي مدارس لازم‌التوجه (حاشيه شهرها- روستايي- عشايري- مناطق محروم و مرزي) به منظور حمايت مالي و تجهيزاتي 
 مديريت و راهبري اجراي طرح پويش جهاد علمي در دبيرستان‌هاي شبانه‌روزي و خارج از كشور متوسطه نظري كشور 
 راهبري، شناسايي، نظارت و اولويت‌بندي مدارس لازم‌التوجه (حاشيه شهرها - روستايي- عشايري -مناطق مرزي) كيفيت‌بخشي و حمايت مالي و تجهيزاتي
 برنامه 30587: مديريت و راهبري آموزش‌هاي مجازي در دوران پساكرونا
 توليد بسته‌هاي آموزشي
 توليد و بازنگري محتواهاي آموزشي و بارگذاري در سامانه شاد
- اقدامات انجام شده در راستاي كاهش تعداد بازماندگان از تحصيل و افزايش پوشش تحصيلي: 
 استفاده از ظرفيت آموزش‌ از راه دور
 هدايت دانش‌آموزان به مدارس روستامركزي و شبانه‌روزي 
 بهره‌گيري از مشاركت و ظرفيت نهادها، دستگاه‌هاي اجرايي دولتي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد 
 كيفيت‌بخشي به مدارس شبانه‌روزي از طريق: 
 الف) ارايه بسته‌هاي حمايتي در راستاي تغذيه سالم و پيشگيري از سوء تغذيه و افت تحصيلي با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي
 ب) توانمند‌سازي نيروي انساني با برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه مديران و سرپرستان مدارس شبانه‌روزي و نظارت بر فرايند آموزش معلمان
 تلاش براي تجهيز كارگاه‌ها و آزمايشگاه‌هاي مدارس با اولويت مناطق كمتر برخوردار و روستايي
 برگزاري كلاس‌هاي فوق‌برنامه براي لازم‌التعليمان جذب شده و دانش‌آموزان در معرض افت تحصيلي و ترك تحصيل در برخي از مدارس
 آگاهي‌بخشي به اوليا و فرهنگ‌سازي از طريق جلسات آموزش خانواده
 تهيه و تدوين راهنماي شناسايي، جذب، آموزش و نگهداشت افراد لازم‌التعليم و ابلاغ آن به ادارات كل آموزش و پرورش به شماره 366/ 400 به تاريخ 05/ 08/1400
 اجراي طرح تعميق و تثبيت يادگيري به منظور ارتقاي يادگيري دانش‌آموزان و پيشگيري از افزايش ترك تحصيل آنها
لازم به ذكر است علاوه بر مشكلاتي كه آموزش و پرورش هر ساله با آنها مواجه بوده است، متاسفانه دو سال فراگيري بيماري كرونا و شيوع ويروس كوويد 19، لزوم جايگزيني شيوه آموزش به طريق غيرحضوري به جاي آموزش حضوري و عدم وجود زيرساخت‌هاي ارتباطي لازم براي دسترسي به اينترنت و فضاي مجازي در مناطق كمتر توسعه يافته، علي‌رغم تلاش‌هاي زيادي كه در زمينه فراهم نمودن امكان تحصيل براي تمامي لازم‌التعليمان انجام شد، امكان دسترسي به آموزش را بيش از پيش دچار چالش كرد و آثار مخرب آن بر كيفيت آموزشي و همچنين افزايش ترك تحصيل در تمامي دوره‌هاي تحصيلي همچنان بر بدنه آموزش و پرورش به جا مانده است.
 خواهشمند است دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون