• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5618 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۱ آبان

جلسه كنگره امريكا با حضور وزراي دفاع و خارجه به جنجال كشيده شد

دست‌هاي خونين پشت سر بلينكن و آستين

حضور وزراي خارجه و دفاع امريكا در يك جلسه كنگره به دليل اعتراضات كساني كه از حمايت كاخ سفيد از «نسل‌كشي» اسراييل در غزه عصباني بودند به جنجال كشيده شد.

به گزارش يورونيوز، آنتوني بلينكن و لويد آستين، وزراي خارجه و دفاع كابينه جو بايدن براي درخواست دولت در خصوص ۱۰۶ ميليارد دلار تامين مالي جهت برنامه‌هاي امنيت مرزي اوكراين و اسراييل به كنگره رفته بودند، اما گروهي از معترضان به سياست‌هاي حاميانه واشنگتن از اسراييل با دست‌هاي خوني نارضايتي خود را نسبت به رويكرد دولت امريكا در جنگ غزه ابراز داشتند. گفتني است از زمان آغاز حملات اسراييل به نوار غزه بيش از ۸ هزار فلسطيني كه بيشتر آنها غيرنظامي هستند، كشته شده‌اند.

با شروع جلسه صفي از معترضان ضد جنگ دست‌هاي خود را كه به رنگ قرمز درآورده بودند در هوا بلند كردند و در ادامه شعارهايي چون «آتش‌بس همين حالا»، «از كودكان غزه محافظت كنيد» و همچنين «تامين مالي نسل‌كشي را متوقف كنيد» سر دادند. پليس البته خيلي زود اين افراد را از سالن بيرون كرد.

جو بايدن از كنگره خواسته كه ۱۴ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار براي اسراييل تخصيص دهد. او همچنين خواستار ارايه ۶۱ ميليارد و ۴۰۰ هزار دلار كمك مالي هم براي اوكراين شده است.

بلينكن به معترضان پاسخي نداد، اما زماني كه بعدا از او در مورد امكان آتش‌بس پرسيده شد، او مدعي شد كه اين كار تنها به سازماندهي مجدد حماس كمك مي‌كند. او البته اضافه كرد كه يك توقف بشردوستانه مي‌تواند در نظر گرفته شود. او همچنين در ادامه افزود: «ما معتقديم كه بايد مواردي مانند توقف‌هاي بشردوستانه را در نظر بگيريم تا مطمئن شويم كه كمك‌ها مي‌تواند به كساني كه به آنها نياز دارند، برسد ضمن اينكه از مردم محافظت شود.» به گفته مقام‌هاي امريكايي نيروهاي اين كشور در عراق و سوريه از ۱۷ اكتبر حداقل ۲۳ بار توسط گروه‌هاي مقاومت مورد حمله قرار گرفته‌اند و در مقابل ايالات متحده هم در هفته گذشته حملات هوايي را در سوريه انجام داد. لويد آستين با اشاره به اين اقدامات تاكيد كرد كه اگر چنين حملاتي متوقف نشوند، امريكا به آنها پاسخ جدي‌تري خواهد داد.

بلينكن در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به ضروري خواندن كمك‌هاي امنيتي براي اسراييل و همچنين كمك‌هاي بشردوستانه براي مردم غزه تاكيد كرد: بدون كمك‌هاي سريع به اسراييل احتمال گسترش درگيري بسيار بيشتر است و بدون كمك‌هاي بشردوستانه براي مردم غزه رنج افراد افزايش خواهد يافت. او همچنين اضافه كرد كه در اين شرايط حماس و حاميان آن با تبديل كردن خود به عنوان ناجيان مردم از شرايط سود خواهند برد.

با وجود تلاش‌هاي مقام‌هاي دولت بايدن هنوز مشخص نيست كه كنگره با تخصيص كامل اين كمك‌ها موافقت خواهد كرد يا خير. جمهوري‌خواهان چند دسته هستند و اختلاف‌نظرهايي ميان آنها به ويژه در خصوص تخصيص كمك به اوكراين وجود دارد با اين حال بر سر حمايت از اسراييل تقريبا هيچ اختلاف‌نظري وجود ندارد.

بايدن تهديد به وتو كرد

با اين حال طبق گزارش روز گذشته دفتر بودجه كاخ سفيد، اگر بسته كمكي نظامي امريكا كه تحت حمايت جمهوري‌خواهان است شامل كمك به اوكراين نشود، جو بايدن آن را امضا نخواهد كرد. دفتر مديريت و بودجه كاخ سفيد بيانيه‌اي را منتشر و پيشنهاد جمهوري‌خواهان را تشريح كرد.

به گزارش راشاتودي، ظاهرا براساس اين پيشنهاد و بسته كمكي، رژيم صهيونيستي از حمايت دو حزبي ايالات متحده برخوردار خواهد بود، اما منابعي به اوكراين اختصاص نخواهد يافت. در اين بيانيه آمده است: كنگره هميشه براساس اصول دوحزبي تلاش كرده تا كمك‌هاي امنيتي را به اسراييل اختصاص دهد، اما اين لايحه چنين رويكرد قديمي را بدون دليل منطقي تضعيف مي‌كند. جداسازي كمك‌هاي امنيتي اسراييل از ديگر اولويت‌ها در حوزه امنيت ملي، پيامدهاي جهاني خواهد داشت. اين بيانيه افزود: پيشنهاد جمهوري‌خواهان براي اسراييل، خاورميانه و امنيت ملي خودمان بد است. كاخ سفيد به همكاري با قانونگذاران جهت رسيدن به توافقي ادامه خواهد داد.

كاخ سفيد هشدار داد: اگر كمك به اوكراين در اين لايحه گنجانده نشود، جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا آن را امضا نخواهد كرد.

هفته گذشته روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داد: گروهي از سناتورهاي جمهوري‌خواه امريكايي لايحه‌اي ارايه كرده‌اند كه كمك‌هاي امريكا به رژيم صهيونيستي را از اوكراين جدا مي‌كند.

همزمان با حملات همه‌جانبه رژيم صهيونيستي به غزه و حمايت واشنگتن از اين اقدامات تل‌آويو، گروهي از سناتورهاي جمهوري‌خواه امريكايي لايحه‌اي را به كنگره ارائه كرده‌اند كه بر اساس پيش‌نويس آن «ميلياردها دلار» به رژيم صهيونيستي ارسال مي‌شود، اما اوكراين شامل اين طرح نمي‌شود.

در حال حاضر بسياري از جمهوري‌خواهان به كاخ سفيد فشار مي‌آورند تا به جاي كمك به اوكراين، صرفا بر «تغييرات سياست مرزي» تمركز كند.

همچنين در اين ميان «لويد آستين»، وزير دفاع ايالات متحده در كميته تخصيص سنا با بيان اينكه اگر امريكا كمك مالي به اوكراين را متوقف كند، روسيه در درگيري بين دو كشور پيروز خواهد شد، درخواست ۴۴ ميليارد دلار بيشتر را به عنوان كمك نظامي و ديگر موارد به دولت كي‌يف مطرح كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها