• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5631 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۷ آبان

ائتلاف پايداري و رييسي؛ دفاع از خالص‌سازي

سه پيام مهم سخنراني دبيركل جبهه پايداري در مجمع عمومي اين جبهه چيست؟

جلسه اخير مجمع عمومي جبهه پايداري كه روز سه‌شنبه تشكيل شده و چهره‌هاي اصلي اين جبهه در آن سخنراني كردند و سپس اعضاي شوراي مركزي جديد پايداري‌ها تعيين شدند چند نكته مهم انتخاباتي و سياسي در دل خود دارد.  مساله اول اينكه مرور سخنراني صادق محصولي، دبيركل جبهه پايداري سه نكته مهم را درباره راهبردهاي اين جبهه نشان مي‌دهد؛ نخست تصريح او درباره رضايت از تصميم حمايتي جبهه پايداري از دولت رييسي در انتخابات سال 1396 و 1400 و تاكيد بر اينكه اين حمايت «وظيفه جبهه پايداري» بوده است. محصولي در سخنراني خود در مجمع عمومي جبهه پايداري در اين ‌باره گفته است: «وظيفه ما اين بود كه در انتخابات گذشته از آيت‌الله رييسي حمايت كنيم و بحمدالله ايشان هم راي آورد. به فضل الهي دولت آقاي رييسي تاكنون خدمات و موفقيت‌هاي بسياري را رقم زده است.» او سپس به تشريح دستاوردهاي دولت رييسي پرداخته و تاكيد كرده كه رهبري از اين دولت تمجيد كردند. نكته دوم سخنراني محصولي دفاع او از روندي است كه خود آن را شايسته‌سالاري مي‌خواند و مي‌گويد با تهمت به آن برچسب خالص‌سازي مي‌زنند. اصطلاح خالص‌سازي نخستين‌بار توسط علي لاريجاني استفاده و سپس توسط نزديكان لاريجاني و ديگر گروه‌ها به صورت روشن و صريح به عنوان رويكرد جبهه پايداري معرفي شد.
دوم اينكه محصولي در دفاع از آنچه خالص‌سازي گفته مي‌شود از دولت خواسته از رويه حذف و جابه‌جايي نيروها هراس به خود راه ندهد و گفته است: «از دولت انتظار داريم و مطالبه مي‌كنيم هر چه سريع‌تر نيروهاي كارآمد انقلابي را جايگزين چنين افرادي كند و اسير شانتاژهايي چون اتهام خالص‌سازي نشود.» دبيركل جبهه پايداري همچنين گفته است كه امروزه تكرار واژه خالص‌سازي اسم رمز حمله به شايسته‌سالاري شده همچنانكه تكرار صيانت از آرا توسط غربگرايان اسم رمز فتنه ۸۸ بود. 
او همچنين در بخش ديگري از سخنان خود در مقايسه‌اي عجيب مصداق مومنين واقعي كه در راه خدا جهاد مي‌كنند را «در ميدان مبارزه سخت، سردار شهيد حاج قاسم سليماني» و «در ميدان جنگ نرم، مرحوم آيت‌الله مصباح يزدي» معرفي كرده و با تاكيد بر اينكه نبايد از برچسب‌هايي مثل خالص‌سازي و امثالهم بترسيم، تصريح كرد: افرادي كه اين حرف‌ها را مي‌زنند، دچار تناقض هستند. گاهي مي‌گويند پايداري يك اتوبوس بيشتر نيست و گاهي مي‌گويند اينها تمام كشور را گرفته‌اند!
سومين محور اظهارات محصولي تاكيد موكد بر موضوع انتخاب اصلح است. او با طرح اين سوال كه «چرا برخي از شايسته‌سالاري و انتخاب فرد اصلح و شايسته‌تر مي‌ترسند؟» گفته است كه غربگرايان به خاطر شاخص‌هاي انقلابي و كارآمدي مورد نظر براي اصلح مخالفند ولي جرات اظهار آشكار آن را ندارند وگرنه خود آنها هم دنبال افراد شايسته با شاخص‌هاي خودشان هستند؛ شاخص‌هايي مثل نگاه سكولاري، اهل بده‌بستان سياسي و اقتصادي بودن، جناح‌گرايي، اعتقاد به همه كاره بودن كدخدا، سوءاستفاده از رانت و تبعيض و عدم توجه به محرومين.
سومين بخش از اظهارات محصولي را مي‌توان نوعي پاسخ به اظهارات اخير قاليباف و حدادعادل دانست. حدادعادل كه گفته است كساني كه در كار سياسي تندروي مي‌كنند جايي در شوراي ائتلاف ندارند و قاليباف كه در همايش مبنا سهم‌خواهي را حرام خوانده بود. اظهارات مرتضي آقاتهراني، راهبر اصلي جبهه پايداري در مجلس يازدهم هم در اين مجمع نكات مهمي دارد.  در كنار اين سه موضوع در اظهارات محصولي و نكات پيدا و پنهان اظهارات آقاتهراني، جبهه پايداري در روز پنجشنبه محل خبرهاي ديگري نيز بوده است. يكي از رخدادهاي تازه در اين تشكل حضور فرزند آيت‌الله مصباح يزدي، مجتبي مصباح يزدي در اين مجمع بوده است. علاوه بر اين تركيب جديد شوراي مركزي جبهه پايداري نيز با چهره‌هاي نسبتا جديد بسته شده كه در تبارشناسي طيفي آنها مي‌بينيم در دوره جديد شوراي مركزي جبهه پايداري يك خصيصه رشد قابل توجهي داشته است؛ ضديت با قاليباف.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون