نتايج يك نظرسنجي؛ تمايل به سرمايهگذاري و اشتغالزايي: فقط 15درصد!
مركز افكارسنجي ايسپا در مهر ماه سال جاري از 12 هزار نفر از مردم بالاي ۱۵ سال ايران به روش مصاحبه حضوري پرسيده؛ «اگر شرايط مالي شما به گونهاي باشد كه بتوانيد پسانداز كنيد. ترجيح ميدهيد پسانداز خود را چگونه مديريت كنيد؟»
به گزارش روابط عمومي ايسپا طبق يافتههاي اين نظرسنجي، 33.3درصد از مردم ايران گفتهاند اگر پساندازي داشته باشند ترجيح ميدهند در زمين و مسكن سرمايهگذاري كنند، ترجيح 20.7درصد مردم اين است كه طلا و سكه بخرند، 15.5درصد اشتغالزايي و كارآفريني كنند. 15.2درصد ديگر نيز گفتهاند در بانك پسانداز ميكنند، 2.7درصد دلار و ارز ميخرند. 2.7درصد در بازار خودرو، 1.3درصد در بورس و 1.3درصد در رمزارزها و بازارهاي جهاني سرمايهگذاري ميكنند.
براساس اين نظرسنجي اولويت مردم براي سرمايهگذاري و نحوه مديريت پسانداز برحسب متغيرهاي جنس، سن، تحصيلات، سرانه هزينه ماهيانه فرد در خانوار و محل سكونت قابل توجه و از حيث آماري معنادار است؛ زنان بيشتر از مردان گفتهاند اگر پساندازي داشته باشند طلا و سكه ميخرند يا در بانك سرمايهگذاري ميكنند. در مقابل مردان (39.9درصد) بيشتر از زنان (32.1درصد) گفتهاند در زمين و مسكن سرمايهگذاري ميكنند. در بين گروههاي مختلف سني، افراد 50 سال و بالاتر (28درصد) بيشتر از ديگران اظهار كردهاند اگر پساندازي داشته باشند در بانك سرمايهگذاري ميكنند. ارجحيت گروه 30 تا 49 سال نيز در مقايسه با ساير گروهها اين است كه در زمين و مسكن سرمايهگذاري كنند. جوانان نيز (26.9درصد) بيشتر از ديگر گروههاي سني ترجيح ميدهند در صورت داشتن پسانداز، طلا و سكه بخرند. طبق يافتههاي نظرسنجي، افرادي كه تحصيلات كمتر از ديپلم دارند (26درصد) بيشتر از ساير افراد، ترجيح ميدهند در صورت داشتن پسانداز، در بانك سرمايهگذاري كنند. در مقابل، ارجحيت افراد
با تحصيلات دانشگاهي (25.1درصد) در مقايسه با ساير گروههاي تحصيلي، پسانداز كردن در طلا و سكه است. در بين گروههاي مختلف هزينهاي، افراد با سرانه هزينه دو ميليون تومان و كمتر (20.9درصد) بيشتر از ديگر گروهها گفتهاند اگر پساندازي داشته باشند در بانك پسانداز ميكنند. در مقابل، افراد با سرانه هزينه بالاتر از چهار ميليون تومان در ماه (38.5درصد) ترجيح ميدهند در زمين و مسكن سرمايهگذاري كنند. در مقايسه بين ساكنان شهري و روستايي، با وجود ارجحيت سرمايهگذاري هر دو گروه در زمين و مسكن، ساكنان شهري (23.4درصد) بيشتر از ساكنان روستايي، خريدن طلا و سكه را ترجيح ميدهند و ارجحيت روستاييان نيز در مقايسه با شهريها، سرمايهگذاري در اشتغالزايي و كارآفريني است.