بازگشايي ديرهنگام مدارس
حتي اين عمل باعث به هم ريختن سازماندهي نيروي انساني مدارس غيرانتفاعي نيز شد، زيرا وقتي اين اقدامات صورت گرفت و هنوز مشكل حل نشد، با تمديد مهلت ثبتنام در سامانه از معلمين آزاد شاغل در مدارس غيرانتفاعي دعوت به همكاري نمودند و تعدادي از آنها را با هدف استخدام در مدارس دولتي جذب كردند.
اين سوال همچنان باقي است كه اصرار بر دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي به عنوان تنها مجراي تامين و تربيت نيروي انساني كه آثاري اينچنیني دارد كه به بخشي از آن اشاره شد، منطقي به نظر ميرسد؟ در آينده بيشتر به آن خواهيم پرداخت.
هزينه هر روز آموزشي در كشور در سال جاري بيش از 1000 ميليارد تومان است. هر روز تاخير در بازگشايي مدارس و يا تعطيلي كلاسهاي درس 1000 ميليارد تومان براي كشور هزينه و زيان به همراه دارد.
قبلا در يكي از يادداشتها نوشتم كه 50 درصد نيروي انساني موجود آموزش و پرورش، تربيت معلم نديده هستند يعنی اينكه دورههاي حرفهاي معلمي را طي نكردهاند. حالا با اتفاقاتي كه در مهرماه 1402 رخ داده اين درصد از 50 درصد بالاتر رفته است. اقدامات عجولانهاي كه در مهر 1402 صورت پذيرفت نيروهايي را جذب كرد كه صرفا كلاسهاي درس را پر ميكنند. حالا چگونه تدريس كنند بايد ديد و قضاوت كرد.
براي حل مشكل پيش آمده، پيشنهاد ميشود:
1- دانشجومعلمين و پذيرفتهشدگان آزمون ماده 28 روزهاي پنجشنبه و جمعه و همچنين تابستان 1403 واحدهاي لازم و كسري دروس خود را بگذرانند و تكميل كنند .
2- نيروهاي آزاد مورد ارزيابي قرار گيرند. خروجي اين ارزيابي به دو گروه تقسيم ميشوند:
الف- گروه اول كساني هستند كه ارزيابي آنها مثبت بوده و ميتوان با آموزش ايشان از وجودشان در آينده استفاده كرد.
ب- گروه دوم كساني كه ارزيابي آنها منفي بوده، موقتا با آموزش از وجودشان استفاده كرده و به تدريج با نيروهاي ذيصلاح جايگزين شوند.
در نهايت تاكيد ميكنم كه برنامه جامع ده ساله نيروي انساني آموزش و پرورش تدوين شود و همچنين روشهاي تامين نيروي انساني در ْآموزش و پرورش مورد بازبيني قرار گيرد.