• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5639 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۶ آذر

آغاز طرح زمستاني در جاده‌هاي كشور از ۱۵ آذر

افزايش 7.3درصدي شمار قربانيان حوادث رانندگي در نيمه اول امسال

رييس پليس راهور فراجا اعلام كرد كه طرح زمستاني پليس راهور فراجا از ۱۵ آذر ماه در جاده‌هاي سراسر كشور آغاز مي‌شود. سردار سيد كمال هاديانفر در جلسه كميته هماهنگي اجراي طرح‌هاي ويژه ترافيكي كه با حضور نمايندگاني از سازمان مديريت بحران، وزارت بهداشت و درمان، سازمان راهداري، بيمه مركزي، جمعيت هلال‌احمر، سازمان هواشناسي و... در شهرك آزمايش برگزار شد، گفت: امروز تمامي دستگاه‌هاي حاضر در طرح زمستاني در اين جلسه حضور دارند و ما با آسيب‌شناسي طرح زمستاني در سال‌هاي گذشته در تلاشيم تا طرح زمستاني در ايمني بيشتر از سال‌هاي گذشته برگزار شود.
وي با بيان اينكه در طرح زمستاني امسال ۷۵ هزار نيرو از پليس، راهداري، اورژانس، هلال‌احمر و... اجرا خواهد شد، گفت: طرح زمستاني پليس راهور و ديگر دستگاه‌هاي امدادي و خدماتي از ۱۵ آذر ماه در شهرها و جاده‌هاي سراسر كشور اجرا خواهد شد.
رييس پليس راهور فراجا با بيان اينكه عامل انساني و ناايمن بودن خودروها دو عامل اصلي براي تلفات جاده‌اي است، گفت: از ابتداي امسال تاكنون حدود ۱۲ هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌اي ازدست داده‌اند و ما بايد تمام توان و تلاش خود را براي كاهش آمار جانباختگان در ماه‌هاي باقيمانده از سال بكنيم. وي با بيان اينكه بيش از ۱۴۰۰ گردنه و محور در كشور داريم، گفت: ‌از اين تعداد ۱۱۰ گردنه برف‌گير است و در همين گردنه‌ها نيز شاهد آن هستيم كه هنگام زمستان و بارش برف، مشكلات زيادي براي رانندگان و مسافران ايجاد مي‌شود. 
هاديانفر از افزايش ۷.۳درصدي متوفيان تصادفات در سال جاري خبر داد و گفت: براساس آمار پزشكي قانوني در نيمه اول امسال شمار قربانيان حوادث رانندگي افزايش ۷.۳درصدي داشته است. البته اين آمار در نيمه دوم سال كاهشي بوده است. به‌طور ميانگين هر ساعت دو نفر جان خود را ازدست مي‌دهند و به ازاي هر يك فوتي ۲۵ نفر مصدوم در تصادفات جاده‌اي بر جاي مي‌مانند. همان‌طور كه گفتم تا به امروز بالغ بر ۱۲ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند، البته كه ۵۱درصد از تصادفات مربوط به عامل انساني و البته ناايمن بودن خودروها بوده است. همچنين 6درصد از مصدومان تصادفات حين انتقال به بيمارستان جان خود را ازدست مي‌دهند كه اين آمار بر اين موضوع تاكيد دارد كه بايد ناوگان اورژانس و هلال‌احمر و همچنين امداد هوايي تقويت شود. هاديانفر افزود: براساس آمار سازمان پزشكي قانوني ۴۳درصد از مصدومان تصادفات در بيمارستان‌ها جان خود را از دست مي‌دهند. اين آمار را پزشكي قانوني اعلام كرده است نه پليس! اين افراد در بيمارستان‌ها به دليل ضربه مغزي يا تروما و خونريزي جان خود را از دست مي‌دهند كه اين موضوع نشان مي‌دهد لازم است كه بايد توجه جدي‌تري به بخش تروماي بيمارستان‌ها شود. وي همچنين با بيان اينكه ۳۳۸ شهر ما در شرايط كوهستاني قرار دارد، گفت: در ميان اين ۳۳۸ شهر، تهران نيز قرار دارد كه داراي مسيرهاي شمالي و جنوبي بسياري است. لازم است كه از حالا شهرداري‌هاي اين شهرها خود را براي بارش برف آماده كرده و تمهيدات لازم را اتخاذ كنند تا در صورت بارش برف دچار مشكل نشويم و غافلگير نشوند. همچنين توصيه ديگر ما به شهرداري‌ها اين است كه در فصل سرما ناوگان حمل و نقل عمومي خود را تقويت كنند و موارد جايگزين را نيز درنظر داشته باشند. رييس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهنمايي و رانندگي هم بر ضرورت اعلام به‌موقع وضعيت جوي و ترافيكي راه‌هاي كشور به مردم تاكيد كرد و از رانندگان و مسافران نيز خواست كه حتما به هشدارها و توصيه‌هاي پليس در اين خصوص توجه كنند.
سرهنگ احمد شيراني در جلسه كميته هماهنگي اجراي طرح‌هاي ويژه ترافيكي بر ضرورت اطلاع‌رساني به‌موقع وضعيت جوي و ترافيكي جاده‌هاي كشور 
به خصوص در فصل زمستان تاكيد كرد و گفت: مردم نيز بايد هشدارها پليس، راهداري، هواشناسي و... را جدي بگيرند و زمان و مسير سفر خود را بر اين اساس مديريت كنند. شيراني بر ضرورت همراه داشتن زنجير چرخ از سوي رانندگان در فصل زمستان تاكيد كرد و گفت: اطمينان از سالم بودن وسيله نقليه، پر بودن باك خودرو پيش از شروع سفر، سالم بودن برف‌پاك‌كن و سيستم گرمايشي خودرو و... نيز از جمله مواردي است كه رانندگان بايد در فصل زمستان مورد توجه قرار دهند.
كريمي، نماينده سازمان مديريت بحران كشور نيز در اين جلسه تاكيد كرد كه سازمان مديريت بحران كشور با ارسال ابلاغيه‌اي در شهريور ماه مديران كل بحران تمامي استان‌هاي كشور را براي اتخاذ تدابير و تمهيدات مناسب براي حوادث فصل سرما به حالت آماده‌باش درآورده و لازم است كه مديريت بحران بر روند انجام وظايف دستگاه‌ها در اين خصوص نظارت كند.  معاون مركز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا از ديگر حاضران در اين جلسه بود و اعلام كرد: براساس پيش‌بيني‌ها امسال شاهد بارش بيشتري در بسياري از استان‌هاي كشور خواهيم بود و تهران هم برفي مي‌شود. محمد اصغري افزود: امسال شاهد بارش بيش از حد نرمال باران در برخي شهرها و استان‌هاي كشور بوده‌ايم و آمارها نشان مي‌دهد كه برخي شهرها امسال بارش بيشتري داشته‌اند و به نظر مي‌رسد كه نيمه دوم سال، نيمه پربارشي در بسياري از نقاط كشور باشد. پيش‌بيني‌ها حاكي از افزايش بارندگي‌ها در بسياري از نقاط كشور است. برخي مي‌پرسند كه آيا در تهران هم بارش برف خواهيم داشت؟ در تهران هم برف خواهد باريد و چند روز پيش ما شاهد ريزش بهمن بوديم. اين فصل از سال زمان ريزش بهمن نيست و معمولا از اواخر بهمن و شروع ماه اسفند بايد شاهد چنين پديده‌هايي باشيم اما وقوع بهمن نشان داد كه اوضاع كمي متفاوت است و از حالا بايد آماده چنين حوادثي باشيم. كوهنوردان هم بايد اين موارد را جدي بگيرند و به هشدارهاي هواشناسي توجه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون