• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5642 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۹ آذر

قانون جديد و واكنش فوتباليست‌ها

كارت نارنجي در فوتبال؟ اين بازي را مي‌كشد

IFAB و ليگ برتر متهم به «كشتن فوتبال شدند». آن هم با معرفي كارت‌هاي 10 دقيقه‌اي! پل مرسون ستاره سابق آرسنال هشدار «خسته‌كننده‌ترين فوتبال تاريخ» را اعلام كرد. هيات بين‌المللي قانونگذاري فدراسيون فوتبال (IFAB) در حال آماده‌سازي براي انجام آزمايشي‌استفاده از كارت نارنجي در سطح حرفه‌اي است تا سطح سوءاستفاده از خطا در مسابقات را كاهش دهد كه به‌طور پيوسته در حال افزايش است. اين آزمايشات از سال 2019 در سطح پايه ادامه دارد و موفقيت قابل توجهي را به همراه داشته و باعث گسترش احتمالي آن در ليگ‌هاي حرفه‌اي شده است. گفته مي‌شود اين ايده از راگبي آمده است.
مرسون، بازيكن سابق آرسنال اما، اين ايده را محكوم كرد و در ستون Sky Sports خود نوشت: «در راگبي، شما تيم را به 14 بازيكن كاهش مي‌دهيد و تيم ديگر به دنبال كسب 7 تا 10 امتياز است. اين يك مزيت بزرگ است. مزيت عظيم! اما در فوتبال شما يك نفر را به مدت 10 دقيقه در روي نيمكت مي‌فرستيد و با اين كار بازي را مي‌كشيد. 10 بازيكن ديگر تمام مدت پشت توپ مي‌نشينند، اين كسل‌كننده‌ترين فوتبال تاريخ خواهد بود. اين يك هدر دادن مطلق است. وقت، اتلاف وقت. تمام كاري كه آنها در آن 10 دقيقه انجام مي‌دهند، اين است كه وقت را براي پرتاب كردن، ضربه شروع مجدد، هنگام خطا و... تلف كنند. اين بدترين 10 دقيقه‌اي است كه مي‌توانيد تصور كنيد.»
اين بازيكن مخالف معرفي عناصر جديد بدون حل مشكلات قوانين موجود در مورد VAR است. او گفت: «ما در مورد افرادي صحبت مي‌كنيم كه قوانين را مي‌دانند اما سرنخي از فوتبال ندارند. اين فقط باعث مي‌شود مردم بيشتر با هم بحث كنند! بگويند: اوه، او بايد هفته گذشته ده دقيقه اخراج مي‌شد. اين بحث‌ها كي مي‌خواهند متوقف شوند؟ وقتي مشكلات را با قوانيني كه قبلا داشته‌ايد برطرف نكرده‌ايد، چيزهاي جديدي وارد نكنيد.»
طبق قانون كارت نارنجي، بازيكن پس از دريافت اين كارت، بايد به خارج از زمين برود و ۱۰ دقيقه  روي نيمكت بماند. او پس از اين زمان مي‌تواند وارد زمين شود. به عبارتي، كارت نارنجي همان اخراج موقت است. داور همچنين مي‌تواند به بازيكناني كه به‌شدت به تصميمات او اعتراض مي‌كنند نيز كارت نارنجي بدهد تا ۱۰ دقيقه از زمين اخراج شوند. يكي از مصداق‌هاي اين كارت خطايي است كه كيليني بازيكن تيم ملي ايتاليا روي بوكايو ساكا وينگر تيم ملي انگليس در يورو انجام داد. اين خطا به شكلي بود كه نه مي‌شد كارت قرمز به آن داد و بابتش بازيكن را به‌طور كامل از ادامه مسابقه محروم كرد و نه كارت زرد براي آن كفايت مي‌كرد.  فيفا همچنين در حال بررسي تغييرات قابل توجهي در VAR است كه شامل اعطاي «مسووليت‌هاي بزرگ‌تر» يعني تصميم‌گيري در مورد ضربات ايستگاهي، كرنر و كارت زرد دوم است. با اين حال، اين تغييرات بالقوه هنوز در مرحله برنامه‌ريزي هستند و تا مجمع عمومي سالانه IFAB در مارس 2024 اجرا نمي‌شوند. از زمان مطرح شدن اين ايده چهره‌هاي زيادي با آن مخالفت كرده‌اند. علاوه بر ستاره سابق آرسنال جان‌تري نيز در توييتي نظرش را اعلام كرد. او گفت: «كارت نارنجي در فوتبال؟ دوست دارم نظرات ديگران را درباره آن بشنوم، اما شخصا از آن خوشم نمي‌آيد، زيرا داوران هر هفته آستانه تحمل متفاوتي دارند و تصميمات آنها هر هفته با هفته ديگر تفاوت خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون