• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5644 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ آذر

جنگ غزه؛ غرب را بي‌اعتبار كرد

تافي مهاكا ٭

نه، اسراييل «حق دفاع از خود» را در برابر جمعيتي كه تحت «اشغال» آن زندگي مي‌كند، ندارد. در تاريخ 15 نوامبر، پس از چهار بار تلاش ناموفق براي رسيدن به يك توافق همه‌گير، نهايتا شوراي امنيت سازمان ملل يك قطعنامه در مورد آنچه آن را «بحران فلسطين - اسراييل» مي‌نامد، به تصويب رساند. قطعنامه 2712، با 12 راي موافق، 3 راي ممتنع (از روسيه، انگليس و امريكا) و بدون راي مخالف به تصويب رسيد كه دستاورد خاصي نداشت و بيشتر چراغ سبزي بود براي ادامه نسل‌كشي اسراييل در نوار غزه. اين قطعنامه، خواستار وقفه در جنگ و ايجاد مسيرهاي امن براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه در غزه بود. همچنين به آزادي فوري و بدون قيد و شرط همه گروگان‌ها به ويژه كودكان و زنان تاكيد مي‌كرد. قطعنامه براي محافظت از غيرنظاميان فلسطيني كه بار عمده حملات اسراييل را به دوش مي‌كشند، از همه طرف‌هاي درگير خواسته بود كه مردم غيرنظامي نوار غزه را از خدمات اوليه و كمك‌هاي ضروري و حياتي، مطابق با قوانين بشردوستانه بين‌المللي محروم نكنند. در واقع درخواست براي ايجاد وقفه بشردوستانه در جنگ، به اين معني بود كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد بيش از حد تمايل دارد تا به اسراييل اجازه بدهد كه پروژه پاكسازي قومي خود را در غزه ادامه بدهد و در صورت موافقت اسراييل براي توقف بمباران، چند كاميوني مي‌تواند براي امداد به اين منطقه فرستاده شود.

 

البته كه اين امر پذيرفتني نيست!

اسراييل در غزه در حال ارتكاب جنايات جنگي است. هزاران فلسطيني، عمدتا زنان و كودكان از 7 اكتبر تا اكنون توسط اسراييل كشته‌ شده‌اند. بمباران‌هاي وحشيانه اسراييل بيشتر زيرساخت‌هاي عمومي مانند بيمارستان‌ها، مدارس و خانه‌ها را در شمال نوار غزه به ويرانه مبدل كرده است. در همين حال، سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است اگر سيستم بهداشتي نوار غزه فورا بازسازي نشود، افراد بيشتري در غزه جان‌شان را از دست خواهند داد. بيانيه جانبدارانه ليندا توماس گرينفلند، سفير ايالات متحده در سازمان ملل در مورد قطعنامه 2712، به درستي نشان مي‌دهد كه ايالات متحده به هر تلاش يا حمله در برابر اسراييل پاسخ مي‌دهد: از مخدوش كردن حقيقت تا دفاع غيرقابل دفاع و حفاظت از اسراييل به هر قيمتي. گرينفلند در بيانيه‌ خود به حملات حماس در هفت اكتبر اشاره كرد و از اعضاي شوراي امنيت خواست كه گروه‌هاي مسلح فلسطيني را كه به‌زعم او «به غيرنظاميان شليك كرده، خانواده‌ها را زنده سوزانده و كودكان را اعدام كرده‌اند»، محكوم كنند. با اين حال، گرينفلند با وجود تقاضاي محكوميت حماس، به بمباران وحشيانه و محاصره غزه كه تاكنون جان بيش از 15 هزار انسان را گرفته است، هيچ اشاره‌اي نكرد. براي نمونه، خانم گرينفلند اين نكته را يادآوري نكرد كه چگونه آب، سوخت و تجهيزات پزشكي مورد نياز براي 2.3 ميليون انسان توسط اسراييل قطع شده كه خود نقض آشكار قوانين بين‌المللي است. سفير ايالات متحده بايد در بيانيه‌اش تذكر مي‌داد چگونه اسراييل به بيمارستان الشفاء حمله كرد كه منجر به مرگ بيماران و مجروحان از جمله نوزادان نارس شده است. اين بيانيه از ابتدا تا انتها نمونه كامل از پيش‌فرض‌هاي غرب به جنايات غيرقابل انكار و غيرقابل توجيه اسراييل در غزه است و مصداق همان مثل مشهور است: شتر ديدي، نديدي. در واقع رييس‌جمهور جو بايدن، ديپلمات ارشد او، آنتوني بلينكن و همه متحدان‌شان در سراسر اروپا همان خط‌مشي دوپهلو و منزجر‌كننده‌اي را پيروي مي‌كنند كه خانم ليندا گرينفلند از آن در شوراي امنيت سازمان ملل رونمايي كرد. رهبران و ديپلمات‌هاي غربي بر روايت‌هاي رسانه‌اي تاثير مي‌گذارند و حقايقي را كه به مذاق آنان خوش نمي‌آيد، تحريف و پنهان مي‌كنند تا افكار عمومي را آماده پذيرش كشتار اسراييل،به بهانه دفاع از خود كنند. مثال ديگر، اورزولا فون درلاين، رييس كميسيون اروپا كه معمولا در مورد فلسطين نگاه منزجر‌كننده‌اي دارد، ادعا مي‌كند اروپايي‌ها «مدافعان جهان آزاد» هستند. پس از انفجار در بيمارستان الاهلي، درلاين اعلام كرد كه براي حفاظت از غيرنظاميان در برابر آتش جنگ، دو برابر تلاش كنيم. سپس او از اين همدلي‌ نمايشي خودداري كرد و گفت: اسراييل حق دفاع از خود را دارد.

 

ديگر بس است!

غرب بايد طبق حقوق بين‌الملل رفتار و با جامعه جهاني همكاري كند تا از رفتار غيرقانوني اسراييل در نوار غزه جلوگيري شود. از سال 2007، اين پنجمين باري است كه اسراييل به نوار غزه حمله مي‌كند و هر بار با كشتار بي‌رحمانه غيرنظاميان مرتكب جنايات جنگي مي‌شود. هر بار، غربي‌ها اين حملات اسراييل را به بهانه دفاع از خود توجيه مي‌كنند كه نهايتا نتيجه آن، عادي‌سازي مرگ فلسطيني‌ها بوده است. نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه چند انسان ديگر بايد در نوار غزه و كرانه باختري زير آتش مستقيم اسراييل جان‌هاي‌شان را از دست بدهند تا اينكه افرادي مانند جو بايدن، بلينكن، توماس گرينفلند و بازيگران غربي شايعات و تبليغات اسراييل را در نظر نگيرند و براي پايان دادن به اين منازعه خونين، تلاش انساني و آگاهانه كنند. وقت آن است كه ايالات متحده و كشورهاي اروپايي از ادعاهاي كاذبانه اسراييل به بهانه دفاع از خود صرف‌نظر كرده و نسل‌كشي در فلسطين را محكوم كنند و حق كشتن فلسطيني‌ها براي اسراييل هميشه محفوظ نيست.

٭ستون‌نويس بخش انگليسي شبكه ‌الجزيره

ترجمه: سروش عبدالواجد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها